Saab och Volvo måste kunna tillverka bilar som drivs av el, gas och etanol - i ett produktionsflöde. Därför inleds ett projekt för att göra fabrikerna mer flexibla.
Bilindustrin har länge förlitat sig på förbränningsmotorer och måste nu anpassa sig till nya tider med hybrider och bilar som drivs av gas, etanol och el.
För att klara denna omställning inleds nu ett projekt där bland annat Volvo Personvagnar, Saab Automobile, Innovatum Teknikpark samt flera högskolor ingår.
11 miljoner
Projektet går under namnet Facecar och har en budget på 11 miljoner kronor, varav fem miljoner kommer från staten.
Målet är att hitta ett sätt att tillverka fordon med flera varianter av drivlinor i samma produktionsflöde.
- Vi vet med säkerhet att volymerna mellan de olika drivlinorna och drivmedlen kommer att variera. Vad vi inte vet är hur stora volymförändringarna blir och när dessa inträffar. Därför ställs höga krav på flexibiliteten i produktionen, säger Lillemor Lindberg, projektkoordinator från Innovatum Teknikpark.
Flexibel montering
Dick Larsson från Volvo tycker att projektet är viktigt för att skapa en konkurrenskraftig tillverkningsprocess.
- Nyckeln är att kunna anpassa befintliga tillverkningssystem till att hantera både konventionella och nya produkter parallellt till en rimlig kostnad, utan att tappa kvalitet och effektivitet, säger han.
För att klara denna omställning inleds nu ett projekt där bland annat Volvo Personvagnar, Saab Automobile, Innovatum Teknikpark samt flera högskolor ingår.
11 miljoner
Projektet går under namnet Facecar och har en budget på 11 miljoner kronor, varav fem miljoner kommer från staten.
Målet är att hitta ett sätt att tillverka fordon med flera varianter av drivlinor i samma produktionsflöde.
- Vi vet med säkerhet att volymerna mellan de olika drivlinorna och drivmedlen kommer att variera. Vad vi inte vet är hur stora volymförändringarna blir och när dessa inträffar. Därför ställs höga krav på flexibiliteten i produktionen, säger Lillemor Lindberg, projektkoordinator från Innovatum Teknikpark.
Flexibel montering
Dick Larsson från Volvo tycker att projektet är viktigt för att skapa en konkurrenskraftig tillverkningsprocess.
- Nyckeln är att kunna anpassa befintliga tillverkningssystem till att hantera både konventionella och nya produkter parallellt till en rimlig kostnad, utan att tappa kvalitet och effektivitet, säger han.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skulle vilja uppleva när ett par hundratusen Stockholmare letar ett elektriskt uttag i den stor huvudstaden.Glömmer man att tanka vanligt bränsle så missar man väl sin egen stolpe på gården.
Lycka till med den GRÖNA ELEN.
Sent skall syndaren vakna, det är 11 år sedan som Toyota lanserade Prius... ELVA år.
Volvo har idag de törstigaste motorerna i hela EU samt landet Sverige den törstigaste bilparken.
sen det där med ett par hundra tusen stockholmare ? är det för dom är 08:or som du tror dom inte klarar av det eller för att dom inte är så många :) :) de flesta är ju invandrare norr ifrån!
well, well.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.