Av de nya bilar som registrerades under september drevs 65 procent av andra bränslen än bensin, det visar ny statistik. Volvo fortsätter sälja bäst i Sverige, medan Saab fortsätter rasa.
På torsdagsförmiddagen presenterade bilindustrins branschorganisation Bil Sweden statistik över september månads nyregistreringar. Framför allt en tendens kan urskiljas ur siffrorna.
- Det har varit en dramatisk omställning på bilmarknaden under senare år. Av nybilsregistreringarna under september hade 65 procent något annat drivmedel än bensin, det vill säga diesel, E85, gas eller elhybrider, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
- Under 2006, alltså för bara tre år sedan, var andelen nya bilar som inte drivs med bensin bara hälften så stor eller 31 procent. Denna utveckling har bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar sjunkit kraftigt, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
Statistiken visar dessutom hur branschen mår för tillfället, och Bertil Moldén ser att framtiden snart blir ljusare.
- Personbilsregistreringarna i september minskade i ungefär samma takt som under de senaste månaderna. Nedgången var betydligt mindre än i början på året. Vår bedömning är att vi har nått botten och att marknaden förbättras under resten av året, säger Bertil Moldén.
Saab visar nya katastrofsiffror
När de gäller tillverkarna fortsätter Volvo att dominera. Modellerna V70 och V50 toppar statistiken och märket som helhet går nu endast bakåt med drygt 9 procent i jämförelse med samma månad förra året. Det kan jämföras med nedgången som totalt i år ligger på upp emot 19 procent.
Nästan var fjärde bil som nyregistrerades under månaden, 22 procent, var en Volvo.
Saab däremot, där syns ännu ingen ljusning. Jämfört med september förra året tappade man under månaden 70 procent.
Hela statistiken finns i högerspalten.
Diskutera: Är botten nådd? Varför dominerar bensinbilar? Hur ska Saab vända trenden?
- Det har varit en dramatisk omställning på bilmarknaden under senare år. Av nybilsregistreringarna under september hade 65 procent något annat drivmedel än bensin, det vill säga diesel, E85, gas eller elhybrider, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
- Under 2006, alltså för bara tre år sedan, var andelen nya bilar som inte drivs med bensin bara hälften så stor eller 31 procent. Denna utveckling har bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar sjunkit kraftigt, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.
Statistiken visar dessutom hur branschen mår för tillfället, och Bertil Moldén ser att framtiden snart blir ljusare.
- Personbilsregistreringarna i september minskade i ungefär samma takt som under de senaste månaderna. Nedgången var betydligt mindre än i början på året. Vår bedömning är att vi har nått botten och att marknaden förbättras under resten av året, säger Bertil Moldén.
Saab visar nya katastrofsiffror
När de gäller tillverkarna fortsätter Volvo att dominera. Modellerna V70 och V50 toppar statistiken och märket som helhet går nu endast bakåt med drygt 9 procent i jämförelse med samma månad förra året. Det kan jämföras med nedgången som totalt i år ligger på upp emot 19 procent.
Nästan var fjärde bil som nyregistrerades under månaden, 22 procent, var en Volvo.
Saab däremot, där syns ännu ingen ljusning. Jämfört med september förra året tappade man under månaden 70 procent.
Hela statistiken finns i högerspalten.
Diskutera: Är botten nådd? Varför dominerar bensinbilar? Hur ska Saab vända trenden?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur skall Saab vända tränden? "Saabaffären" måste komma i mål, och nya modeller ( nya 9-5 ) till att börja med komma ut i bilhallarna, det finns många som och väntar. Volvo släpper nya modeller titt som tätt, det går inte alls att jämföra. Om Saab får i gång försäljning av ny modeller som 9-4 och 9-5 utöver 9-3x då tror jag på en fågel Fenixefekt, men det kan ju inte ske förren under nästa år.
Förstår att ingen köper en Saab idag - förutom en kass och osäker framtid, är ju de båda modellerna osedvanligt gammaldags och helt otidsenliga. Glöm Saab o köp nåt vettigt lagom stort och miljövänligt istället!
Hellre SAAB än Volvo. Volvo är ju så himla trista och gubbiga.
Det är svårt att tro på SAAB. Osäker begagnadmarknad, dåligt andrahandsvärde mm.
Bara att jämföra när det skakade för Rover, märket dog ju ut.
Tom polisen har övergett SAAB till förmån för VW.
Att sedan vänta på en 9-5 för 400000kr är nog inte så många som gör.
Ingen ny tjänstebil i alla fall.
Ljusa stunder för oss med bensinbilar. Snart är bensinen billigare än dieseln igen!
Tror fan att det inte säljs några nya bilar.
Leveranstiderna är orimliga, ny VW Polo mars 2010. Peugeout 207 12 - 14 veckor.
Köper man en ny bil enl. önskemål vill man ju få den levererad inom en vecka! Demo-ex kan Du få fortare men då är Du låst till befintlig bil, saknar oftast automatlåda.
Krisen har billeverantörerna skapat själva. Tack!
Konstigt att andelen bilar som är bensindrivna är så lågt....eller? De bilar som registreras och kan köras på E85 är väl oxå bensindrivna?? Så visst kan man ljuga med statistik. Nej, räkna in de bilar som KAN köras på E85 bland de bensindrivna så blir det ju en annan slutsats.
Oops, glömde de gas/bensindrivna bilarna.. VW uppger ju att 60% av de nya Passaterna är gasbilar.....men de kan ju med fördel köras på bensin likagärna. Så de kan/bör oxå räknas in.
Det viktiga är att färre och färre bilar går att köra på bensin så att bensinpriset sjunker och "Gröna Bilister" blir nöjda.
->peter,
Vilken gasbilsägare kör frivilligt på bensin? Inte jag i alla fall. Det är alldeles för dyrt med bensin. Skillnaden är ju 2-3 kr per mil. Och på semesterresor i t.ex. Tyskland (som har ca. 800 gasmackar) är skillnaden ännu större (jag tankade fullt förra året för 13 Euro, och körde 27 mil på det!)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.