Antalet tankställen för gas ökar, även om utbyggnaden går långsamt i jämförelse med hur snabbt antalet etanolpumpar vuxit.
- Biogas har inte haft särskilt bra stöd av politikerna, säger Anders Mathiasson, VD för branschorganisationen Svenska Gasföreningen.
- Biogas har inte haft särskilt bra stöd av politikerna, säger Anders Mathiasson, VD för branschorganisationen Svenska Gasföreningen.
I dagsläget finns 93 fyllnadsställen på 55 orter i landet som är öppna för allmänheten. Det är tre gånger så många som i april 2004. Borde det inte ha hänt mer på fem år?
- Jo, det borde det absolut, säger Anders Mathiasson. Att det inte blivit fler beror på många olika saker men stödet från politikerna har inte varit särskilt bra.
Mathiasson påpekar att så som "Pumplagen" kom att utformas, var det bara naturligt för bensinbolagen att satsa på etanolpumpar och överge gaspumparna.
- Att sätta upp ett tankställe för etanol innebär kanske en åttondel av kostnaden för att bygga en fyllnadsstation för gas. Då är det inte konstigt att man väljer etanolen även om vi från gasbranschen naturligtvis hoppades att även bensinbolagen skulle vara med och bygga upp en infrastruktur för fordonsgas.
När politikerna väl insett sitt misstag, inrättade man ett gaspumpsstöd som ger den som investerar i en gaspump bidrag som täcker en del av kostnaden. Det har förbättrat situationen men under de tio månader som gaspumpsstödet bereddes, byggdes inga nya gasmackar.
- Nu går utbyggnaden framåt och vi räknar med att fördubbla antalet tankställen under det kommande året. Men tyvärr är det alldeles för få aktörer på marknaden. Det är bara fyra företag som står för det mesta som byggts: Fordonsgas Sverige, Eon, Svensk Biogas och AGA.
flera kommuner är emellertid intresserade av biogas, säger Anders Mathiasson. Men att starta biogasproduktion och bygga gasmackar innebär stora investeringar.
- Det gäller att man ser till så att man har hela kedjan med, innan man kör igång. Med en nystartad pump behöver man ha med sig stadsbussarna och kommunens fordon samt kanske taxi. Privatkunder kommer inte förrän det finns flera tankställen i en kommun.
Svenska Gasföreningen har gjort en egen utredning och kommit fram till att Sverige behöver 400 tankställen för fordonsgas. Då når man ändå inte de mindre orterna utan koncentrerar sig på att bygga upp infrastrukturen i större samhällen och längs de stora landsvägarna. På större orter behövs en gaspump per 30 000 innevånare.
Även distributionen av gasen kan vara ett problem som kan komma att lösas med hjälp av så kallad kryoteknik.
- På västkusten där vi har rörledningar är det inget problem men på många ställen kör vi ut fordonsgas på lastbil. Det blir dyrare och sämre från miljösynpunkt. I Sundsvall provar man nu en teknik där man kyler gasen till minus 160 grader, då den övergår till flytande form. Eftersom flytande gas är 600 gånger energitätare än rumstempererad gas blir transporterna mycket effektivare.
Anders Mathiasson ser flera faktorer som tyder på att utbyggnaden nu kommer att ta fart på allvar. En av de viktigaste menar han är att antalet gasdrivna bilmodeller ökar.
- Det var ett väldigt avbräck för oss när Volvo slutade bygga sin V70 Bi-Fuel. Men nu kommer flera nya modeller. Mercedes B-klass och nya gasdrivna VW Passat täcker mångas behov. Flera företag bygger om nya etanoldrivna Volvo V70 så den också kan gå på gas och Mercedes lanserar en ny, gasdriven transportbil.
Fler tankställen och fler gasdrivna modeller kommer att öka biogasens popularitet, menar Anders Mathiasson. På lång sikt krävs det dock att produktionen av biogas för fordonsbruk byggs ut.
- Idag finns det 230 anläggningar i Sverige som producerar biogas men bara ett 30-tal ställen där biogasen uppgraderas så att den går att använda som bränsle i fordon. På sikt måste vi få fler som producerar fordonsgas.
Intervjun med Anders Mathiasson är en del av ett större reportage om biogas, som du kan läsa i sin helhet i specialtidningen Allt om Miljöbilar - ute i butik just nu!
- Jo, det borde det absolut, säger Anders Mathiasson. Att det inte blivit fler beror på många olika saker men stödet från politikerna har inte varit särskilt bra.
Mathiasson påpekar att så som "Pumplagen" kom att utformas, var det bara naturligt för bensinbolagen att satsa på etanolpumpar och överge gaspumparna.
- Att sätta upp ett tankställe för etanol innebär kanske en åttondel av kostnaden för att bygga en fyllnadsstation för gas. Då är det inte konstigt att man väljer etanolen även om vi från gasbranschen naturligtvis hoppades att även bensinbolagen skulle vara med och bygga upp en infrastruktur för fordonsgas.
När politikerna väl insett sitt misstag, inrättade man ett gaspumpsstöd som ger den som investerar i en gaspump bidrag som täcker en del av kostnaden. Det har förbättrat situationen men under de tio månader som gaspumpsstödet bereddes, byggdes inga nya gasmackar.
- Nu går utbyggnaden framåt och vi räknar med att fördubbla antalet tankställen under det kommande året. Men tyvärr är det alldeles för få aktörer på marknaden. Det är bara fyra företag som står för det mesta som byggts: Fordonsgas Sverige, Eon, Svensk Biogas och AGA.
flera kommuner är emellertid intresserade av biogas, säger Anders Mathiasson. Men att starta biogasproduktion och bygga gasmackar innebär stora investeringar.
- Det gäller att man ser till så att man har hela kedjan med, innan man kör igång. Med en nystartad pump behöver man ha med sig stadsbussarna och kommunens fordon samt kanske taxi. Privatkunder kommer inte förrän det finns flera tankställen i en kommun.
Svenska Gasföreningen har gjort en egen utredning och kommit fram till att Sverige behöver 400 tankställen för fordonsgas. Då når man ändå inte de mindre orterna utan koncentrerar sig på att bygga upp infrastrukturen i större samhällen och längs de stora landsvägarna. På större orter behövs en gaspump per 30 000 innevånare.
Även distributionen av gasen kan vara ett problem som kan komma att lösas med hjälp av så kallad kryoteknik.
- På västkusten där vi har rörledningar är det inget problem men på många ställen kör vi ut fordonsgas på lastbil. Det blir dyrare och sämre från miljösynpunkt. I Sundsvall provar man nu en teknik där man kyler gasen till minus 160 grader, då den övergår till flytande form. Eftersom flytande gas är 600 gånger energitätare än rumstempererad gas blir transporterna mycket effektivare.
Anders Mathiasson ser flera faktorer som tyder på att utbyggnaden nu kommer att ta fart på allvar. En av de viktigaste menar han är att antalet gasdrivna bilmodeller ökar.
- Det var ett väldigt avbräck för oss när Volvo slutade bygga sin V70 Bi-Fuel. Men nu kommer flera nya modeller. Mercedes B-klass och nya gasdrivna VW Passat täcker mångas behov. Flera företag bygger om nya etanoldrivna Volvo V70 så den också kan gå på gas och Mercedes lanserar en ny, gasdriven transportbil.
Fler tankställen och fler gasdrivna modeller kommer att öka biogasens popularitet, menar Anders Mathiasson. På lång sikt krävs det dock att produktionen av biogas för fordonsbruk byggs ut.
- Idag finns det 230 anläggningar i Sverige som producerar biogas men bara ett 30-tal ställen där biogasen uppgraderas så att den går att använda som bränsle i fordon. På sikt måste vi få fler som producerar fordonsgas.
Intervjun med Anders Mathiasson är en del av ett större reportage om biogas, som du kan läsa i sin helhet i specialtidningen Allt om Miljöbilar - ute i butik just nu!
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Även om jag tror att gasen är framtidsbränslet finns det fortfarande problem förutom det glesa tanknätet.
Bilar för gas är och kommer förmodligen att förbli väsentligt dyrare än de för andra bränslen.
Gasflaskorna i bilarna blir p.g.a. det förhållandevis låga gastrycket skrymmande för att man ska kunna få tillräckligt lång körsträcka.
Om nu flytande gas har 600 ggr större energitäthet borde det väl, i en snar framtid, gå att utforma tankställen och gasflaskor i bilarna så att de passar för flytande gas?
Vi funderar på gasbil nästa gång (kör etanol idag) men då måste det finnas tankställen längsmed E-vägarna. Om jag ska behöva köra av motorvägen och med hjälp av gps-koordinater hitta mackar i industriområden så minskar attraktiviteten utom för idealisterna. Biogas är det enda uthålliga bränslet (lokalproducerat) inom den närmaste perioden. En riktig biogasbil ska inte ha kvar sin originaltank för bensin (vilket tyskarna har förstått) då kommer folk att köra på bensin och därigenom minska miljönyttan, ungefär som att tanka bensin när man har etanolbil.
För min del upptäckte jag gasbilar via en bilpool som vi utnyttjar på jobbet. Bilpoolen hade några Volvo Bi-Fuel, och jag insåg att det var ett intressant alternativ. Redan då, för fem år sedan, fanns det gott om gasmackar i området där jag kör. Jag köpte en Volvo Bi-Fuel, och det har jag aldrig ångrat. Lägre skatt och väsentligt lägre bränslekostnad jämfört med bensin. Och inga problem med driftsäkerhet eller gastillgång. Någon gång (på semesterresor) får man komplettera med lite bensin, men det blir inte så många liter per år. Och kör man i Tyskland (som har över 800 gasmackar) blir det ännu billigare. Jag tankade fullt förra sommaren i Stralsund - det kostade 13 euro och räckte ca 26 mil! Biogas som produceras lokalt av avfall är definitivt det bästa bränslet idag. Andelen biogas i den fordonsgas som sälj idag uppgår till ca 60%, och ökar - liksom totalmänden gas. Med de nya bilmodellerna som har kommit (Passat, Mercedes B-klass, Fiat Grande Punto och Opel Zafira turbo, för att nämna några) verkar gasdrift gå mot ett genombrott. En fördubbling av antalet gasmackar inom ett år skulle förstås sitta fint!
Problemet med fordonsgas är risken för läckage (metan oavsett om det handlar om naturgas eller biogas är en 21 gånger starkare växthusgas än koldioxid), så för att minimera detta vill man i möjligaste mån leda gasen från produktionsstället till tankstället i pipelines och då hamnar tankställena inte alltid på de mest lätthittade ställena.
För ett antal år sedan ägde jag två gasbilar, för ca fyra år sedan var det dags att byta men att sälja dessa bilar var nästan intill omöjligt, intresset för miljöbilar var i stort noll, flera bilfirmor stod med stora lager med miljöbilar som fick reas ut eller konverteras om till enbart bensin, sen kom tränselskatten och plötsligt blev miljöbils intresset hur stort som helst all skulle nu ta sitt miljöansvar, vad fanns det tidigare. De som tillslut blev ägare till bilarna gjorde en riktigt bra köp de kunde senare se att värdet på dessa ökade för varje dag de kördes.
Metangas som fordonsbränsle kommer bara att ha en marginell roll också i framtiden. Det är mycket effektivare att tillverka metanol och DME genom syntetisering av förgasade biobränslen än att röta biomassa till biogas. DME är också en gas men är flytande vid ett relativt lågt övertryck. Det kan jämföras med gasol.
Eftersom människan alltid lämnar efter sig avfall o. som går att återvinna o bl.a framställa biogas (metangas) på som är ett alldeles utmärkt drivmedelsbränsle vore det konstigt om inte fler bilproducenter gör bilar m alternativet gasdrift. Dom behöver inte göra om sina motorer bara anpassa bilarna bättre. Det går att utveckla detta för tyngre transporter/ bussar och även traktorer! Så kör på!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.