Nästa artikel
Första gas- och elhybriden prissatt
Nyheter

Första gas- och elhybriden prissatt

Publicerad 9 juli 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Världens första hybrid på gas och el kommer att kosta ungefär 134 000 kronor. Hyundai har dock tills vidare inga planer att lanserar bilen utanför Sydkorea.
Vi Bilägare har tidigare i sommar rapporterat om Hyundais nya hybridbil - den första som drivs av kombinationen elmotor och gasdriven förbränningsmotor.

Nu presenterar Hyundai introduceringspriset för Elantra LPI HEV i Sydkorea. Den enklaste varianten kommer att gå till försäljning för motsvarande 134 000 kronor. Bolaget räknar med att sälja 7 500 exemplar i år och dubbla de siffrorna nästa år.

Gasoldriven i Sydkorea
Modellen som lanseras i Korea drivs av el och LPG, eller gasol som vi säger i Sverige. Detta är möjligt eftersom Sydkorea har en fungerande infrastruktur för LPG.

Än så länge planerar inte Hyundai att exportera bilen till Europa eftersom det skulle kräva en modifiering av motorn för att klara blandningen av naturgas och biogas, vilket är det vanligaste gasbränslet i bland annat Sverige.

Enligt tillverkaren släpper bilen ut 99 gram koldioxid per kilometer när den drivs av LPG, värden som skulle förbättras med biogas.

Hyundai planerar nu att nästa år lansera en el- och bensinhybrid för att kunna konkurrera med Toyota Prius och Honda Insight.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-07-09 21:25
Saabnisse (ej verifierad)

Det är en väldig skillnad att tillverka bilen för LPG och att sedan ändra till fordonsgas.

#2 • Uppdaterat: 2009-07-10 04:07
Christer (ej verifierad)

Är inte LPG (gasol) fosilt? Kalla det miljöbil, en "riktig" miljöbil skall väl drivas på rena bränslen så långt det går. Väntar med spänning på när bilindustrin skall vakna på allvar och satsa på biogasbilar med utbyggda stationer för detsamma. Tankar hellre ofta men rätt än sällan men fel. Eller en bil som går på ren E100. Vi är snart framme vid 2010 i kalendern, tekniken finns där, men varför vill ingen satsa på den??

#3 • Uppdaterat: 2009-07-13 19:40
hasse (ej verifierad)

Det beror ju på utsläppen. 99 gram är väl godkänt och helt klart ett miljöalternativ. Etanol, hur var det nu med etanolen, vem tankar sådant idag av alla miljöbilister som investerat i en sådan. Etanolen är ett lokalt bränsle i Sverige och Brasilien.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.