Nästa artikel
Första hybriden på gas och el
Nyheter

Första hybriden på gas och el

Publicerad 22 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu lanserar Hyundai en hybridbil som drivs av kombinationen elmotor och gasdriven förbränningsmotor - den första av sitt slag.
Tidigare i år rapporterade Vi Bilägare om Hyundais nya hybridbilsmodell. Då presenterades bilen på en bilsalong i Seoul, nu lanseras den för försäljning i Sydkorea.

Namnet Elantra LPI HEV syftar till motorkombinationen av elmotor och gasdriven förbränningsmotor. LPI står för Liquefied Petroleum Injected, alltså gasinsprutning, medan HEV står för Hybrid Electric Vehicle. Hyundai är först ut med denna kombination.

Bilen drivs av en 1,6-liters gasmotor på 114 hk och en elmotor på 20 hk.

Enligt Hyundais egna siffror kommer hybriden att släppa ut 99 gram koldioxid per kilometer. Dessa siffror är beräknade på drift med naturgas och skulle enligt företaget förbättras ytterligare om bilen skulle drivas på den biogas som används i Sverige.
 
Det är fortfarande osäkert om Hyundais nya hybridbil kommer till Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-06-22 19:01
Conny Karlsson (ej verifierad)

Visar att Hyundai är med på banan.
Och detta kan bli en intressant kombination. När kommer Europa och Japan ? Toyota har ju visat en Camry med denna kombination i våras Gas och hybrid.

#2 • Uppdaterat: 2009-06-22 19:59
Saabnisse (ej verifierad)

Det är inte fullt så bra som det verkar. Den här gasdriften består inte av naturgas utan av LPG, alltså gasol, en gas som var vanlig även i Sverige för ca trettio år sedan, men som skattades bort för fordonsdrift.
Hade den kunnat drivas med naturgas eller ännu hellre biogas så hade det verkligen varit bra, men då hade den inte behövt någon elmotor eller fördyrande elektronik.

#3 • Uppdaterat: 2009-06-22 20:52
Myhtbuster (ej verifierad)

Ställer samma fråga här som på alltommotors sajt.
Går biler på naturgas, d.v.s. metan eller går den på LPG, d.v.s. gasol?
Fordonsgas (metan, naturgas + biogas) har drygt 90 mackar i Sverige och LPG finns på ca 15. Vilket av dessa två gaser har förmodligen en viss betydelse fören ev. köpare av bilen.

#4 • Uppdaterat: 2009-06-22 21:16
Fredrik Diits Vikström, webbredaktör (ej verifierad)

Modellen som nu lanseras i Korea drivs av LPG, alltså gasol. Detta är möjligt eftersom det finns en fungerande infrastruktur för LPG i Korea, vilket som påpekats inte finns i Sverige.

Vidare skriver Hyundai detta i ett pressmeddelande:

"Den fordonsgas (LPG, Liquefied Petroleum Gas) som används i de flesta länder är naturgas, som förbränns renare än bensin och framför allt renare än diesel. I Sverige kör vi som bekant mycket på biogas (praktiskt taget inga CO2-utsläpp) och här skulle alltså Elantra LPI HEV bli ännu miljövänligare. Men om Hyundais nya hybridbil kommer till Sverige är däremot högst osäkert."

#5 • Uppdaterat: 2009-06-22 22:04
Myhtbuster (ej verifierad)

Tack för du tar dig tid Fredrik.
Gör ett litet förtydliganden här. LPG (även benämnt autogas) är en blandning av propan (C3H8) och butan (C4H10). Läs gärna mer här.
http://en.wikipedia.org/wiki/Liquefied_petroleum_gas
eller på fordonsgas hemsida. http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/Gasol.aspx
I Sverige går LPG också under namnet gasol och innehåller en högre andel propan. LPG fås oftast som en av produkterna vid raffinering av råolja (andra produkter är bensin, fotogen, diesel m.fl).
Den fordonsgas som säljs i sverge är en blandning av naturgas (CNG) och biogas. Kemiskt sätt är detta ren metan (CH4). Det går inte att köra metan i en bil avsedd för LPG.
LPG är renare än bensin i form av hälsoskadliga emissioner men inte lika ren som metangas (CNG, naturgas, biogas). CO2 mässigt ligger både LPG och naturgas ungefär som diesel.
Man kan ju hoppas att Hyundai gör en EU anpassad variant som funkar här. CNG är vanligaste gasbränslet i Sverige, Tyskland och Italien. LPG är vanligare i Holland.

#6 • Uppdaterat: 2009-06-23 01:16
Per_K (ej verifierad)

En version för natur/biogas (metan) för den europeiska marknaden vore verkligen ett bra tillskott!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.