Bo Karlssons företag köpte biogasdrivna Mercedes B-klass, men vintern har dock avslöjat en allvarlig brist. När det är kallt går de bara att köra på bensin.
Wiklund & Karlsson har tidigare haft den gasdrivna versionen av Mercedes E-klass som tjänstebilar på företaget.
Tog allt längre tid
När det i år blev dags att byta bilar, valde man åter Mercedes och denna gång den gasdrivna modellen Mercedes B 170 NGT.
Bo Karlsson hämtade ut sin nya tjänstebil i april 2009.
Redan under hösten noterade Bo att den nya bilen inte betedde sig som han förväntat.
- Gasbilar startar alltid på bensin och växlar sedan över till gasdrift automatiskt. Men i takt med att yttertemperaturen sjönk, tog det allt längre tid innan bilen gick på gas.
Gasdriften dröjer
Bo Karlssons bostad ligger 6,5 km från hans kontor i centrala Uppsala.
Under senhösten krävdes fem-sex km körning innan bilen växlade till gasdrift.
Under vintern använder Bo motorvärmare i minst en timme innan han kör iväg på morgonen.
Trots det har det krävts allt längre körsträcka innan bilen gått på biogas.
- Härom morgonen var det minus 15 grader när jag skulle köra till Stockholm. Först efter 16 kilometer växlade bilen över till gas.
- Jag testade också en morgon när det var minus 20. Då krävdes 28 kilometer för att bilen skulle gå på gas!
Bo Karlsson lämnade vid två tillfällen in bilen hos den lokala Mercedesåterförsäljaren Hedin Bil i Uppsala, utan att man lyckades få bilen att snabbare växla om till gasdrift.
Klartext från Mercedes
Inför det tredje besöket kontaktade han platschefen för att uppmärksamma denne på problemet och krävde att verkstaden skulle åtgärda felet.
När Bo Karlsson kom till Hedin Bil, hade man tagit fram ett servicemeddelande från Mercedes i Tyskland, daterat april 2008, där det i klartext står att bilen inte kopplar om till gasdrift under minus 15 grader.
- Kundmottagaren sa att därmed var det ingen idé att ta in bilen på verkstaden, eftersom det här att gasdriften inte fungerar i kyla är en egenskap och inte ett fel.
Är besviken
Bo Karlsson är besviken och menar att om han från början blivit informerad om att bilen går på bensin vid låga temperaturer hade han förmodligen avstått från köpet.
- Vi valde dessa bilar för deras miljöfördelar. Att de inte går på gas när det är kallt var inget som Mercedes nämnde, varken på deras hemsida eller när vi skrev på köpekontrakten.
-Vi ställde heller inga frågor eftersom vi utgick från att dessa skulle fungera lika bra som våra tidigare E-klass-bilar, som gick över till gasdrift en-två km efter kallstart oavsett väder och temperatur.
Men är det här så stort problem? Minus 15 grader är det inte många dagar på året?
- För mig är det här en principsak.
- Här i Mälardalen är det kanske inte minus 15 så många dagar per år men köper man en biogasbil så utgår man från att den går att använda som en sådan.
- Dessutom börjar problemen redan vid minus fem grader. Om man måste köra fem kilometer innan bilen går över till gas har många redan kommit fram till sitt jobb innan miljöbilen blir miljöbil!
Biogasen expanderar
Bo Karlsson påpekar att biogasen expanderar norrut i Sverige.
Det sätts upp gaspumpar i Ã-stersund, Sundsvall och Boden, platser där minus 15 grader inte alls är någon ovanlig temperatur vintertid.
- Jag är en varm anhängare av biogas, det är därför jag tar mig omaket att köra gasbil. Men jag tycker det är dåligt att inte bilen går på gas under vintern och jag känner mig lurad.
Diskutera: Vad tycker du om gasbilar som inte tål kyla?
Tog allt längre tid
När det i år blev dags att byta bilar, valde man åter Mercedes och denna gång den gasdrivna modellen Mercedes B 170 NGT.
Bo Karlsson hämtade ut sin nya tjänstebil i april 2009.
Redan under hösten noterade Bo att den nya bilen inte betedde sig som han förväntat.
- Gasbilar startar alltid på bensin och växlar sedan över till gasdrift automatiskt. Men i takt med att yttertemperaturen sjönk, tog det allt längre tid innan bilen gick på gas.
Gasdriften dröjer
Bo Karlssons bostad ligger 6,5 km från hans kontor i centrala Uppsala.
Under senhösten krävdes fem-sex km körning innan bilen växlade till gasdrift.
Under vintern använder Bo motorvärmare i minst en timme innan han kör iväg på morgonen.
Trots det har det krävts allt längre körsträcka innan bilen gått på biogas.
- Härom morgonen var det minus 15 grader när jag skulle köra till Stockholm. Först efter 16 kilometer växlade bilen över till gas.
- Jag testade också en morgon när det var minus 20. Då krävdes 28 kilometer för att bilen skulle gå på gas!
Bo Karlsson lämnade vid två tillfällen in bilen hos den lokala Mercedesåterförsäljaren Hedin Bil i Uppsala, utan att man lyckades få bilen att snabbare växla om till gasdrift.
Klartext från Mercedes
Inför det tredje besöket kontaktade han platschefen för att uppmärksamma denne på problemet och krävde att verkstaden skulle åtgärda felet.
När Bo Karlsson kom till Hedin Bil, hade man tagit fram ett servicemeddelande från Mercedes i Tyskland, daterat april 2008, där det i klartext står att bilen inte kopplar om till gasdrift under minus 15 grader.
- Kundmottagaren sa att därmed var det ingen idé att ta in bilen på verkstaden, eftersom det här att gasdriften inte fungerar i kyla är en egenskap och inte ett fel.
Är besviken
Bo Karlsson är besviken och menar att om han från början blivit informerad om att bilen går på bensin vid låga temperaturer hade han förmodligen avstått från köpet.
- Vi valde dessa bilar för deras miljöfördelar. Att de inte går på gas när det är kallt var inget som Mercedes nämnde, varken på deras hemsida eller när vi skrev på köpekontrakten.
-Vi ställde heller inga frågor eftersom vi utgick från att dessa skulle fungera lika bra som våra tidigare E-klass-bilar, som gick över till gasdrift en-två km efter kallstart oavsett väder och temperatur.
Men är det här så stort problem? Minus 15 grader är det inte många dagar på året?
- För mig är det här en principsak.
- Här i Mälardalen är det kanske inte minus 15 så många dagar per år men köper man en biogasbil så utgår man från att den går att använda som en sådan.
- Dessutom börjar problemen redan vid minus fem grader. Om man måste köra fem kilometer innan bilen går över till gas har många redan kommit fram till sitt jobb innan miljöbilen blir miljöbil!
Biogasen expanderar
Bo Karlsson påpekar att biogasen expanderar norrut i Sverige.
Det sätts upp gaspumpar i Ã-stersund, Sundsvall och Boden, platser där minus 15 grader inte alls är någon ovanlig temperatur vintertid.
- Jag är en varm anhängare av biogas, det är därför jag tar mig omaket att köra gasbil. Men jag tycker det är dåligt att inte bilen går på gas under vintern och jag känner mig lurad.
Diskutera: Vad tycker du om gasbilar som inte tål kyla?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det är en egenskap så får man väl acceptera det? Ärligt talat, vad hade alternativet varit? en bensinbil som går på bensin hela tiden!
Biogas är det bränsle som är bäst för miljön och att det inte är så lätt att få det att fungera under -15 får man nog acceptera då. Var glad att bilen inte är 100% biogas då hade det varit mindre roligt vid +15!
Verkar som att gasbilar är en miljöbluff....! Funkar inte på vintern....? He, he....
Fantastiskt bludder för ingenting. Vad är problemet?? Att den inte går på gas under -15 lär väl inte vara nåt stort bekymmer ens i norra Sverige. Den alldeles övervägande tiden kommer det stora bekymret att vara att komma åt fordonsgas, inte att bilen nån gång väljer att gå på bensin.
Problemet, Ellroy, är man marknadsför detta stenhårt som en miljöbil, när den i själva verket går på bensin halva året. Och som advokaten säger i artikeln, nu satsas det stenhårt på att marknadsföra gasen och bygga ut den också i norra Sverige. Tror du - 15 grader är sällsynt i Boden?
Nä, då är det mycket bättre att köra etanolbil. Den går i alla fall på E75 hur kallt det än är.
"Nä, då är det mycket bättre att köra etanolbil. Den går i alla fall på E75 hur kallt det än är" Men den startar inte om det är mer än minus 5. I alla fall inte den focus jag hade. Då var det bara bensin som fungerade.
Storm i ett vattenglas, finns det nån som på allvar tror att exempelvis en elbil kommer fungera i minusgrader. Min prius drar över litern nu under vintern och går aldrig på eldrift under 0 grader men jag har ju 40 % reducerat förmånsvärde ändå, att Prius ej går på batteri när det är kallt nämnde aldrig Toyotasäljaren heller. När det är kallt ar det bensin och diesel som funkar bäst, så kommer det att förbli närmaste 20 åren.
Antingen är det nåt fel på din Prius eller så ljuger du, Adam!
Jag kör min på 0,54 l/mil, 0,03 mer än under sommaren. Och min bil går på batteri i lika hög utsträckning vinter som sommar!
Adam: Den Prius jag har(nya mod) går i alla fall på el även när det är -20, dock med något reducerad kraft. De första c:a 3-minuterna vid kallstart drar den c:a 1-liter ;-) sedan kommer den ned till 0.46-0.5 i blandad körning(50-80 väg och stadskörning) och det med den extrema kyla vi nu haft.
Har en B klass 180/170 (samma bil) NGT tillverkad juli 2009. Den går utmärkt att köra på gas efter cirka 1-2 km även om temperaturen är under -15.
Faktiskt, har haft denna för oss på västkusten ovanliga temperatur en del morgnar i vinter.
Har aldrig haft en bil som kommer upp i temperatur så fort, redan efter någon kilometer är den uppe i full motortem, 80-90 C.
Vad jag förstår skall det finnas, liksom i en del nyare dielselbilar, en quickheater i bilen som hjälper motorn att snabbt nå driftstemepratur så att gasdriften kan påbörjas även i sträng kyla.
Mig veterligen är ej denna quickheater extra tillbehör.
Men är det verkligen ett så stort problem då? Biogasen fungerar ju bevisligen även när det är 20 minusgrader. Att det tar tid för den att börja gå på biogas är väll bara ett problem om man kör korta sträckor? I norra Sverige där det ofta handlar om långa sträckor kommer detta inte vara något problem. Om ni man värnar så mycket om miljön att man inte klarar av att köra en bil som går på bensin korta sträckor under vinterns hårdaste dagar så får man väll börja titta på andra alternativ? Åka buss till exempel?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.