Västvärldens biltillverkare hade hoppat av i en strid ström och det var glest och stillsamt i montrarna.
Men en och annan kul bilnyhet gick att hitta och de visade att Japans bilindustri sätter sitt framtidshopp till elströmmen.
En skog av skärmar med barnteckningar upptog en stor del av utställningshallen. Lite längre bort skymtade små glasmontrar med leksaksbilar.
"Time to say goodbye"
Avlägset syntes Mitsubishis monter som från en tillbehörsgranne översköljdes med Sarah Brightmans klara röst och den sorgligt vackra "Time to say goodbye". Musikunderhållningen kändes inte så väl vald.
- Det här verkar snudd på katastrof, muttrade en journalist som rest nio hundra mil för att titta på den 41:a bilutställningen i Tokyo.
Salongen, som hålls vartannat år, var sig sannerligen inte lik. Vanligen brukar de tre mässhallarna vara fyllda med bilar från världens alla tillverkare som gör sitt bästa för att hävda sig mot den japanska övermakten.
Krisen närvarande
Det har varit svårt, för på sin egen bilsalong har de japanska bilinnovatörerna galaföreställning. Tokyo brukar vara scenen där framtidstekniken har huvudrollen.
Men bilkrisen kastade en mörk skugga över utställningen. Den japanska marknaden och dess aktörer är i dåligt skick. Hemmamarknaden har sjunkit fyra år i rad och nådde i fjol den lägsta nivån på 29 år.
Till och med Toyota backar för första gången på 70 år och det ordentligt: den förväntade förlusten är cirka 46 miljarder!
Lokal historia
Västvärldens biltillverkare mår inte mycket bättre. En efter en hade de hoppat av Tokyosalongen och valt att spara pengar istället för att exponera sig för det japanska folket som ändå inte köper deras bilar.
Den japanska marknaden skyddas av ett snår med regler och avgifter för alla utländska bilmärken och inte ens ett gott år säljs mer än ett par hundra tusen importerade bilar (av totalt 4,2 miljoner).
Till slut var det bara elva bilfabrikanter kvar - en tredjedel av forna dagars deltagare - och bilsalongen hade förvandlats till en lokal historia. Västvärlden representerades bara av sportbilstillverkaren Lotus och BMW-trimmaren Alpina.
Inget glitter
Men de japanska salongsarrangörerna fann på råd. Skolbarn och leksakstillverkare bjöds in för att fylla de tomma golvytorna med teckningar och miniatyrbilar och den japanska Årets Bil-juryn fick disponera en frikostig monter för att ställa ut gamla vinnare.
Kul att titta på visserligen, men på en bilsalong vill man hellre se nyheter och idéer. Och sådana saknades förvisso inte, även om utbudet var ovanligt magert och presenterades på tråkigast tänkbara sätt. Show och glitter hade ersatts med tal på japanska av mörkklädda direktörer.
Gröna idéer
Men bilarna förhöjde ändå stämningen. I nästan varje monter stod konceptbilar som var fulla med gröna idéer och avslöjade att det är full fart på elektrifieringen i de japanska fabrikerna.
- Lösningen på massbilismen heter nollutsläpp, utropade Nissans VD Carlos Ghosn. Och nu har racet börjat med att göra bilar som inte luktar, inte låter och inte drar någon bensin.
Honda lanserade ett helt elprogram under den hurtiga devisen HELLO! Vilket står för Honda Electric Mobility Loop och omfattar såväl moppar, bilar som rullstolar - eldrivna fordon för alla livets skiften!
Cirkeln sluts av bränslecellsbilen FCX Clarity (som Vi Bilägare provkörde i nr 15/09). Den ska börja säljas redan nästa år i USA och Japan.
65 000 batterier
Toyota hävdar envist att hybridtekniken är den enda vettiga inom överskådlig framtid, men hakar ändå på elbilsracet. FT-EV II (som står för Future Toyota Electric Vehicle) är en ombyggd IQ som finns till salu i USA om tre år.
Hårdast driver emellertid Nissan på mot utsläppsfria bilar. 2 000 anställda jobbar med att utveckla elbilar och i samarbete med batteritillverkaren NEC byggs en fabrik som redan om två år ska kunna producera 65 000 litium-jon-batterier.
Nästa år kommer Nissans första elektrifierade modell. Leaf är en femsitsig familjebil som, enligt VD Carlos Ghosn, ska bli den första elbil som vanligt folk har råd med. Det verkar lovvärt, för i dag är det få förunnat att kunna kosta på sig en bil med noll utsläpp.
Två elbilar till salu
På salongen stod bara två modeller som går att köpa: Mitsubishi I-MIEV (som kommer till Europa i vår) och Subaru Plug-in Stella. Båda kostar i Japan runt 350 000 kronor.
Subaru erkände uppriktigt att den eldrivna Stella dessutom inte alls är så grön som man kan tro. Den skiftar snarare i grått genom att orsaka utsläpp på 125 gram koldioxid per kilometer.
Elen i Japan kommer nämligen till stor del från kolkraftverk som spyr ut skadligheter i luften. Men det är förstås ett problem som biltillverkarna inte behöver ägna kraft åt att lösa.
Relaterade bildspel
* Räckvidd på pappret är en sak, verkligheten en annan. En anställd vid Mitsubishi i Norge körde ett testexemplar av I-MIEV till sin sommarstuga tolv mil bort. Lugnt, tänkte han, eftersom räckvidden uppges till 16 mil. Men bilen stannade efter 98 kilometer
* 500 Toyota Prius med plug in-teknik släpps ut på prov nästa år. Sverige får bara en bil och den ska köras av vägverket i Borlänge. Frankrike har mer tur med tilldelningen och får hela 90 bilar. Testkörningarna pågår till 2012 men om försöken slår väl ut kan Prius Plug in kanske börja säljas tidigare, antyder Toyota.
* Grönt i trädgården. Inte bara miljövänliga bilar ställdes ut på Tokyosalongen. Honda visade också en gasdriven jordfräs.
* Mothugg. Sätten att spara bränsle är många. Nissan har uppfunnit en eco-pedal som trycker emot när förarens gasfot blir för tung.
* Tätt. Att ta sig från A till B i Japan är bäst med tåg, för bilarna står ofta stilla i ändlösa köer. På de japanska vägarna trängs än 74 miljoner bilar, eller 196 per kvadratkilometer. Bara Nederländerna är tätare trafikerat med 200 bilar/km2.
* Snabb VD. Toyotas nye ledare, 53-årige Akio Toyoda som är sonson till företagets grundare, är nog bilbranchens snabbaste VD. I våras deltog han - under pseudonymen "Morizo" - med supersportbilen Lexus LFA i ett 24-timmarslopp på Nürburgring. Det slutade med en fjärdeplats i klassen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den lilla Hondan som ser ut som en låda med ögon är ju riktigt tuff,hoppas dom släpper den utanför Japan men jag tvivlar. CRZ bilen är ju oxå tuff men den lär bli för dyr..Honda gör bra bilar men dom kan inte ta betalt som dom Tyska märkena..Snart kör väl alla runt i Kia och andra blä märken. Utom knösarna förstås.
Varför håller japaner vissa bilar enbart för Japanska marknad eller för en annan specifik marknad.
Jag tycker alla tillverkade bilar ska släppas i hela världs maknaden.
Rättvis för alla parter.
HKHK
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.