Förr eller senare tar marknaden för elbilar fart och snart kommer bättre elbilar. Det säger Marie Fossum, affärsutvecklingschef på Fortum.
Vi Bilägares miljöreporter Tommy Wahlström lånade elbilen Think City från energiföretaget Fortum för att testa bilen under en vecka.
Se webb-tv där Tommy Wahlström testar Think City.
Läs mer om elbilar och Think City i Vi Bilägare nummer 7 som finns i butik från i dag, 10 maj.
Marie Fossum är affärsutvecklingschef på Fortum.
Jag har kört er Think en vecka och jag tror att det behövs bättre bilar innan den här marknaden tar fart. Som produkt håller inte Think måttet.
- Det är bättre elbilar på väg. Flera stora tillverkare som Mitsubishi, Nissan, Renault och Volvo står i begrepp att lansera nya modeller.
- Men jag tycker lite synd om Think. De har varit engagerade entreprenörer som lagt ner enormt mycket pengar och arbete på att få igång marknaden.
- Och nu när det lossnar, har de inte riktigt rätt produkter. Think har en ny, mer konkurrenskraftig bil på gång, utrustad med litiumjonbatterier och baksäte.
Men om nu Mitsubishi eller Volvo kommer med riktiga bilar, då finns det väl ingen som köper en Think?
- Det är egentligen en orättvis jämförelse. Det är klart att de stora företagen kan flytta kostnader mellan sina olika produkter.
- Think har bara den här bilen och på den man måste tjäna alla sina pengar. Men Think har en sak som talar för sig och det är att det ännu inte finns någon annan elbil i serieproduktion.
- Och Fortum har köpt en rad olika elbilar men det är bara en som rullat hela tiden och som det inte varit några fel på - nämligen Think!
Varför är det så bra med elbilar?
- Med den skandinaviska elmixen, kan man reducera koldioxidutsläppen med över 90 procent, om man går över till el i transportsektorn.
- Det finns ett utbyggt distributionsnät vilket betyder att infrastrukturen inte är ett lika stort problem som för t.ex. gas. Den tredje fördelen är att det går att utan problem producera och erbjuda el till hela världens bilpark.
- När det gäller andra alternativa bränslen kanske du bara kan erbjuda 7 - 10 procent av marknadens behov och varje bränsleslag kräver en egen infrastruktur.
Men måste vi inte bygga en massa nya kolkraftverk då om vi ska få el till alla de här bilarna?
- Nej, det är inte nödvändigt att bygga kolkraftverk, det finns många andra typer av energislag.
- Vi ska också vara lite moderata när vi pratar om hur mycket mer energi som behövs. Att driva alla bilar i Norden med el skulle kräva 9 - 10 TWh.
- Idag producerar den nordiska marknaden totalt 398 TWh. Vi kommer att ställa om till elbilar under en längre tidsperiod.
- Vi tror att år 2030 kommer hälften av nybilsförsäljningen bestå av bilar som på ett eller annat sätt använder el.
- Och år 2030 kommer vi inte att ha samma energisystem som idag, det vet vi när vi ser de investeringar som görs.
Vem kommer då att köpa en elbil?
- Till att börja med kommer det främst att vara företag, stat och kommuner.
- Inledningsvis kommer det att vara ett premiumpris på de här bilarna. När väl försäljningsvolymen gått upp, kommer också priserna att stabiliseras på en nivå där det är möjligt för privatmarknaden att hoppa på.
- Det är som med plasma-TV eller vad för slag av ny teknologi man än tar. Till att börja med är det väldigt dyrt, men när man kommer upp i volym och vi kan jobba med logistikkedjor så kommer priserna att gå ner.
Behöver staten hjälpa till med subventioner för att underlätta försäljningen av elbilar?
- Jag tror på en fri marknad och jag tror att förr eller senare kommer elbilsmarknaden att ta fart ändå.
- Men det finns bara två länder i Västeuropa som inte har några incitament för elbilar, Sverige och Finland.
- Alla andra länder har valt att ekonomiskt stötta marknaden eftersom man tror att man därigenom får hjälp att nå de klimatmål man satt upp till år 2020.
- Sverige är ett land som många biltillverkare ser som ett ickeland när det kommer till att lansera elbilar i.
- Vi borde kunna vara en föregångare! Ska man få en snabb tillväxt med ny teknologi och på en ny marknad, måste man hjälpa till lite.
Vad krävs det då för att försäljningen av elbilar ska ta fart i Sverige?
- Först och främst behövs det bilar. Idag finns det inte tillräckligt med produkter på marknaden.
- Sedan behöver du lägre kostnader på batteriet eller incitament från staten för att få ihop ekonomin.
- I en stor stad som Stockholm krävs också viss typ av kompletterande infrastruktur.
- När det gäller företagsmarknaden har väldigt många användare tillgång till egna garage eller parkeringsplatser där det går att dra in el.
- För andra kunder måste staden kunna erbjuda laddningsmöjligheter.
- Vi har ett projekt tillsammans med Stockholms stad där vi testat olika typer av laddningsstolpar.
- Idag har vi ett 90 tal stolpar ute och vi undersöker olika teknologier och försöker förstå hur många stolpar som behövs.
Kan man inte använda motorvärmaruttag för att ladda elbilar?
- Nja, motorvärmare är ofta på fem ampere och det är lite för klent. Du kanske behöver upp mot 16 ampere för att få acceptabla landningstider.
- I och för sig står bilarna stilla 23 timmar per dygn i snitt. Då klarar man sig utan snabbladdning.
- Undersökningar visar också att 90 procent av oss kör max 38 km per dygn i genomsnitt. Om den totala räckvidden hos en elbil är 150 km, innebär det att du har 70 procent kvar i batteriet när du kommer hem!
Nu drar Stockholms stad och Vattenfall igång ett inköpskonsortium som ska ta in beställningar på 14 000 elbilar till år 2014. Vad tror du om det?
- Det är ett jättebra initiativ som kanske kan vara en hjälp till att vi får in lite elbilar ändå till Sverige.
- Tack vare att man går ihop om en beställning så kan man göra Sverige till en synlig marknad för tillverkarna och därmed få tillgång till de nya modellerna.
Diskutera: Vad tycker du om svaren från Fortum?
Se webb-tv där Tommy Wahlström testar Think City.
Läs mer om elbilar och Think City i Vi Bilägare nummer 7 som finns i butik från i dag, 10 maj.
Marie Fossum är affärsutvecklingschef på Fortum.
Jag har kört er Think en vecka och jag tror att det behövs bättre bilar innan den här marknaden tar fart. Som produkt håller inte Think måttet.
- Det är bättre elbilar på väg. Flera stora tillverkare som Mitsubishi, Nissan, Renault och Volvo står i begrepp att lansera nya modeller.
- Men jag tycker lite synd om Think. De har varit engagerade entreprenörer som lagt ner enormt mycket pengar och arbete på att få igång marknaden.
- Och nu när det lossnar, har de inte riktigt rätt produkter. Think har en ny, mer konkurrenskraftig bil på gång, utrustad med litiumjonbatterier och baksäte.
Men om nu Mitsubishi eller Volvo kommer med riktiga bilar, då finns det väl ingen som köper en Think?
- Det är egentligen en orättvis jämförelse. Det är klart att de stora företagen kan flytta kostnader mellan sina olika produkter.
- Think har bara den här bilen och på den man måste tjäna alla sina pengar. Men Think har en sak som talar för sig och det är att det ännu inte finns någon annan elbil i serieproduktion.
- Och Fortum har köpt en rad olika elbilar men det är bara en som rullat hela tiden och som det inte varit några fel på - nämligen Think!
Varför är det så bra med elbilar?
- Med den skandinaviska elmixen, kan man reducera koldioxidutsläppen med över 90 procent, om man går över till el i transportsektorn.
- Det finns ett utbyggt distributionsnät vilket betyder att infrastrukturen inte är ett lika stort problem som för t.ex. gas. Den tredje fördelen är att det går att utan problem producera och erbjuda el till hela världens bilpark.
- När det gäller andra alternativa bränslen kanske du bara kan erbjuda 7 - 10 procent av marknadens behov och varje bränsleslag kräver en egen infrastruktur.
Men måste vi inte bygga en massa nya kolkraftverk då om vi ska få el till alla de här bilarna?
- Nej, det är inte nödvändigt att bygga kolkraftverk, det finns många andra typer av energislag.
- Vi ska också vara lite moderata när vi pratar om hur mycket mer energi som behövs. Att driva alla bilar i Norden med el skulle kräva 9 - 10 TWh.
- Idag producerar den nordiska marknaden totalt 398 TWh. Vi kommer att ställa om till elbilar under en längre tidsperiod.
- Vi tror att år 2030 kommer hälften av nybilsförsäljningen bestå av bilar som på ett eller annat sätt använder el.
- Och år 2030 kommer vi inte att ha samma energisystem som idag, det vet vi när vi ser de investeringar som görs.
Vem kommer då att köpa en elbil?
- Till att börja med kommer det främst att vara företag, stat och kommuner.
- Inledningsvis kommer det att vara ett premiumpris på de här bilarna. När väl försäljningsvolymen gått upp, kommer också priserna att stabiliseras på en nivå där det är möjligt för privatmarknaden att hoppa på.
- Det är som med plasma-TV eller vad för slag av ny teknologi man än tar. Till att börja med är det väldigt dyrt, men när man kommer upp i volym och vi kan jobba med logistikkedjor så kommer priserna att gå ner.
Behöver staten hjälpa till med subventioner för att underlätta försäljningen av elbilar?
- Jag tror på en fri marknad och jag tror att förr eller senare kommer elbilsmarknaden att ta fart ändå.
- Men det finns bara två länder i Västeuropa som inte har några incitament för elbilar, Sverige och Finland.
- Alla andra länder har valt att ekonomiskt stötta marknaden eftersom man tror att man därigenom får hjälp att nå de klimatmål man satt upp till år 2020.
- Sverige är ett land som många biltillverkare ser som ett ickeland när det kommer till att lansera elbilar i.
- Vi borde kunna vara en föregångare! Ska man få en snabb tillväxt med ny teknologi och på en ny marknad, måste man hjälpa till lite.
Vad krävs det då för att försäljningen av elbilar ska ta fart i Sverige?
- Först och främst behövs det bilar. Idag finns det inte tillräckligt med produkter på marknaden.
- Sedan behöver du lägre kostnader på batteriet eller incitament från staten för att få ihop ekonomin.
- I en stor stad som Stockholm krävs också viss typ av kompletterande infrastruktur.
- När det gäller företagsmarknaden har väldigt många användare tillgång till egna garage eller parkeringsplatser där det går att dra in el.
- För andra kunder måste staden kunna erbjuda laddningsmöjligheter.
- Vi har ett projekt tillsammans med Stockholms stad där vi testat olika typer av laddningsstolpar.
- Idag har vi ett 90 tal stolpar ute och vi undersöker olika teknologier och försöker förstå hur många stolpar som behövs.
Kan man inte använda motorvärmaruttag för att ladda elbilar?
- Nja, motorvärmare är ofta på fem ampere och det är lite för klent. Du kanske behöver upp mot 16 ampere för att få acceptabla landningstider.
- I och för sig står bilarna stilla 23 timmar per dygn i snitt. Då klarar man sig utan snabbladdning.
- Undersökningar visar också att 90 procent av oss kör max 38 km per dygn i genomsnitt. Om den totala räckvidden hos en elbil är 150 km, innebär det att du har 70 procent kvar i batteriet när du kommer hem!
Nu drar Stockholms stad och Vattenfall igång ett inköpskonsortium som ska ta in beställningar på 14 000 elbilar till år 2014. Vad tror du om det?
- Det är ett jättebra initiativ som kanske kan vara en hjälp till att vi får in lite elbilar ändå till Sverige.
- Tack vare att man går ihop om en beställning så kan man göra Sverige till en synlig marknad för tillverkarna och därmed få tillgång till de nya modellerna.
Diskutera: Vad tycker du om svaren från Fortum?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Självklart, Elbilen är framtiden, elbilen är bilen 2.0, elbilen har Toyota redan fattat. Nästa Prius blir wonderbar!
Jag tror på el-fordon i framtiden.
KTM mfl kommer med el-motorcyklar vilket gör att motorsport kan flytta in i städerna igen (inget buller).
Detta kommer naturligtvis driva på utvecklingen.
Samma sak borde finnas för bilar, en STCC-klass för el-bilar.
Volvo mfl har också fattat att man måste ha en liten förbränningsmotor som laddar batterierna för längre sträckor.
Men snälla, Prius är ju en bensinbil med en extra el-motor. Bort med bensinmotorn som drivlina.
Det räcker med en liten diesel/etanol-motor som laddar batterierna.
Problemet med denna bil är bara att det finns risk för kortslutning när ens huvudbonad av staniol kommer i kontakt med el-detaljerna.
Hur skall man få upp värmen i kupén vid kallstart i -30 grader? Kommer batterierna ens att fungera under svenska vinterförhållanden? Frågetecknen är många.
"- Sverige är ett land som många biltillverkare ser som ett ickeland när det kommer till att lansera elbilar i." Visst är det så! Och det stinker protektionism lång väg! Alliansregeringen tänker inte subventionera elbilar förrän Volvo har fått tummarna ur..... och "forskat klart"! Men om 20-30 år är vi kanske i fas med omvärlden.
Elbilar länge leve! Men bara smarta elbilar. Förutom ViB:s kritik så är Think en grovt osäker bil som skulle betyda fler dödsfall på svenska vägar om den blev vanlig. Jag gillar Think som koncept men inte i praktiken och uppmanar Fortum att inte längre sätta personal i dessa bilar, åtminstone inte utan risktillägg.
Stora frågan är hur staten ska skatta elbilarna. Risken är också att man kompenserar skattebortfall genom att än mer höja skatten på bensin och diesel.
Borstlösa motorer och lipo-batterier är framtiden! Värmen kommer från batterierna, såklart. Inga problem.
Tänk er en Yaris som gör 0-100 på 2 sek, snart i en butik nära dig!
Något man måste tänka på när det gäller elbilar är batteriernas livslängd och pris. I dagens läge blir batterikostnaden betydande - exempelvis kostar det 1500 kr/månad att hyra batterierna till Think!. Det blir alltså 18000 kr/år. Många kronor per mil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.