Gotland har återtagit förstaplatsen som länet med den högsta miljöbilsandelen. Det visar BIL Swedens statistik över nybilsregistreringarna - som även visar att mer än var tredje bil som säljs i Sverige är en miljöbil.
- Mer än var tredje ny bil som säljs idag är en miljöbil, vilket kan jämföras med bara var sjunde för tre år sedan. Ekonomiska stimulanser har varit en viktig drivkraft bakom den ökade miljöbilsförsäljningen, säger Bertil Moldén vd för BIL Sweden och fortsätter:
- Miljöministerns besked häromdagen om en fortsatt förlängning av nedsättningen av förmåns-beskattningen av miljöbilar är därför mycket glädjande.
- Den ökade andelen miljöbilar och dieselbilar under senare år har starkt bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar sjunkit kraftigt i Sverige.
Gotland i topp
Gotlands län hade den högsta miljöbilsandelen i landet under perioden jan-april i år. 40,9 procent av alla nyregistreringar Gotlands län var miljöbilar.
På andra plats kom Västra Götalands län med 40,1 procent miljöbilar, följt av Blekinge län med 39,0 procent, Ã-stergötlands län 37,4 procent och Stockholms län med 36,2 procent.
Riksgenomsnitt sjunker
Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen var 35,0 procent i april. Något som kan jämföras med 38,4 procent motsvarande månad ifjol.
Miljöbilsandelen under årets fyra första månader var 35,6 procent, vilket kan jämföras med samma period ifjol då andelen var 36,7 procent.
Riksgenomsnittet sjunker alltså i jämförelse med fjolåret.
Högst dieselandel i Norrbotten
Den högsta dieselandelen under årets fyra första månader hade Norrbottens län med 65,1 procent dieslar av de totala nyregistreringarna i länet.
Därefter kom Jämtlands län med 64,3 procent, följt av Västerbottens län med 59,9 procent, Dalarnas län med 57,0 procent och Västernorrlands län med 56,9 procent.
Riksgenomsnittet för dieselandelen var 49,4 procent i april i år jämfört med 39,2 procent i april ifjol.
Dieselandelen under årets fyra första månader var 48,2 procent, vilket kan jämföras med 39,1 procent motsvarande period ifjol.
- Miljöministerns besked häromdagen om en fortsatt förlängning av nedsättningen av förmåns-beskattningen av miljöbilar är därför mycket glädjande.
- Den ökade andelen miljöbilar och dieselbilar under senare år har starkt bidragit till att koldioxidutsläppen från nya bilar sjunkit kraftigt i Sverige.
Gotland i topp
Gotlands län hade den högsta miljöbilsandelen i landet under perioden jan-april i år. 40,9 procent av alla nyregistreringar Gotlands län var miljöbilar.
På andra plats kom Västra Götalands län med 40,1 procent miljöbilar, följt av Blekinge län med 39,0 procent, Ã-stergötlands län 37,4 procent och Stockholms län med 36,2 procent.
Riksgenomsnitt sjunker
Riksgenomsnittet för miljöbilsandelen var 35,0 procent i april. Något som kan jämföras med 38,4 procent motsvarande månad ifjol.
Miljöbilsandelen under årets fyra första månader var 35,6 procent, vilket kan jämföras med samma period ifjol då andelen var 36,7 procent.
Riksgenomsnittet sjunker alltså i jämförelse med fjolåret.
Högst dieselandel i Norrbotten
Den högsta dieselandelen under årets fyra första månader hade Norrbottens län med 65,1 procent dieslar av de totala nyregistreringarna i länet.
Därefter kom Jämtlands län med 64,3 procent, följt av Västerbottens län med 59,9 procent, Dalarnas län med 57,0 procent och Västernorrlands län med 56,9 procent.
Riksgenomsnittet för dieselandelen var 49,4 procent i april i år jämfört med 39,2 procent i april ifjol.
Dieselandelen under årets fyra första månader var 48,2 procent, vilket kan jämföras med 39,1 procent motsvarande period ifjol.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jävla miljötjat mILJÖ hit miljö dit Fy Fannn!!!Jävlarrr!
Jajamen - tack vara föregångaren FORD Flexifuel som nu väl funnits 7-8 år nu på marknaden - snacka om banbrytare!!
Definiera "Miljöbil" efter vad den släpper ut och förorenar, inte efter vad det går att tanka den med!
S-E S, Det är faktiskt precis så det är. Definierat på vad som släpps ut. Max 120 g Co2, eller om bilen kan köras på E85 max 9,2 l/100km eller max 9,7Nm3/100 på gas. Med den officiella beräkningsmodellen från trafikverket hamnar alla dessa under 120 g CO2/km. Även gas och E85 bilarna. När de tankas med det bränsle som motorn är avsedd för. läs mer på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Personbil/Miljobilar/
När ska begreppet miljöbil försvinna? Ingen bil är bra för miljön - oavsett vad den tankas med. Allt är en miljöbelastning.
Den diskreta 120-grams gränsen är höjden av slapphet från politikerskrået. En praktisk och rymlig dieselbil, som är deklarerad 121 gram, kostar i Gbg ca 40-50.000 kr mer för de första 5 åren (skatt/parkering), än en opraktisk bil som är listad 120 gram. (Ute i verkligheten ligger båda på 130-140 gram.) Så styrs köparna ofta till ovettiga bilval.
MYTHBUSTER, vad med de så kallade miljövänliga hybriderna ex Lexus 450, E85-bilar som tankas med bensin i stället för det de är avsedda för, max 120 g-bilar som körs i stan och släpper ut mycket mer koldioxid än de 120 gram de sägs släppa ut. Ingen bil är miljövänlig om inte motorn stängs av med automatik om utslåppet blir högre an certifieringen.
Bilar som kräver import av bränsle från andra sidan jordklotet (etanol), ökar förbrukningen med 40 %, bullrar lika mycket som alla andra förbränningsmotorbilar och avger 70 % av den tillförda energin som värme till luften bör väl ändå inte kallas miljöbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.