Skatteverket bryr sig inte om vilket bränsle en bil går på. Om den en gång klassats som miljöbil får tjänstebilsförare göra avdrag.
- Man kan tycka att det är tandlöst men detsamma gäller även för etanolbilarna, säger Mikael Sindahl, rättsligt expert på Skatteverket.
"Vi kollar inte"
-Vi kollar inte om de har körts på etanol eller bensin och såvitt jag förstår har en stor del av vagnparken körts på bensin i alla fall under det senaste året.
Den som kör gasbil i tjänsten, har 40 procent rabatt på förmånsvärdet.
Varken i lagtexten eller i Skatteverkets egna kommentarer, står det något om att bilen verkligen måste gå att köra på gas för att föraren ska få göra avdraget.
Inga direktiv
I bestämmelserna står bara att bilen ska vara "utrustad med teknik för drift på andra gaser än gasol", för att uppfylla reglerna för att få rabatt på förmånsvärdet.
- Jag kan inte minnas att vi ens diskuterat frågan, säger Mikael Sindahl.
- Men det är klart att detta kommer att bli allt mer aktuellt i takt med att gasbilarna blir fler i de norra delarna av Sverige.
Diskutera: Tycker du att bränslet ska spela roll?
"Vi kollar inte"
-Vi kollar inte om de har körts på etanol eller bensin och såvitt jag förstår har en stor del av vagnparken körts på bensin i alla fall under det senaste året.
Den som kör gasbil i tjänsten, har 40 procent rabatt på förmånsvärdet.
Varken i lagtexten eller i Skatteverkets egna kommentarer, står det något om att bilen verkligen måste gå att köra på gas för att föraren ska få göra avdraget.
Inga direktiv
I bestämmelserna står bara att bilen ska vara "utrustad med teknik för drift på andra gaser än gasol", för att uppfylla reglerna för att få rabatt på förmånsvärdet.
- Jag kan inte minnas att vi ens diskuterat frågan, säger Mikael Sindahl.
- Men det är klart att detta kommer att bli allt mer aktuellt i takt med att gasbilarna blir fler i de norra delarna av Sverige.
Diskutera: Tycker du att bränslet ska spela roll?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
För att få gratisparkering i Västerås med miljöbil (i mitt fall etanol) så måste man kunna bevisa att man tankat E85 via kvitton eller fakturor (och körsträcka). Helt riktigt. Två ggr per år måste jag tanka bensin enligt instruktionsboken och det accepteras utan problem. Jag har haft min etanol-bil i mer än ett år och aldrig har det varit dyrare att köra på E85(75). OK, räckvidden blir kortare på en tank, "break-even" med min bil går vid 16% dyrare E85. Skillnaden har inte varit så stor de senaste 15 månaderna. ?????????????
Ante
En gas- eller etanolbil som körs på bensin gör ingen miljönytta, så det är klart att förmåner ska vara knutna till att man huvudsakligen tankar rätt. Att Skatteverket inte kollar upp detta är inte konstigt alls; de har inget mandat att göra det eftersom lagstiftningen i nuläget inte bryr sig om hur man tankar. Göteborg, Kristianstad, Karlstad och en rad andra kommuner kräver att man huvudsakligen tankar rätt, med minimal byråkrati och inget kränkande av integriteten - det är samma sak som att man måste kunna styrka avdrag i deklarationen med kvitton om skattmasen frågar. Men ett införande av "tankningskrav" på t.ex. 70% kräver också att staten säkerställer att det inte kostar mer att tanka miljöbättre bränslen, vilket staten helt försummat.
Det borde gå att bygga om tankarna i Etanolbilarna, så att huvudtanken har etanol och en mindre tank ca 15 liter för bensin. Huvudtanken ska gå enkelt att komma åt för kontroll av att det verkligen finns Etanol i den.
På så vis blir det besvärligt att fuska.
EU lär titta på något liknande på uppdrag av Tyskland?
Det finns inga miljöbilar, enbart mer eller mindre skadliga. Tänk om miljörörelsen någon gång kom fram till den verkliga orsaken till miljöförstörelsen, att vi är ca 3 miljarder för många som bor på detta klotet. Men det verkar inte som om miljörörelsen har mod till att debattera den frågan och följdfrågorna. Födelsekontroll, bort med barnbidrag och in med barnskatt, 1000 kr för första barnet osv. Det är klart att om vi gör detta i Sverige så saknar det betydelse för vår planet, men det gör koldioxidskatten och miljörörelsen i Sverige också.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.