Nästa artikel
Stor ökning för gasbilar
Nyheter

Stor ökning för gasbilar

Publicerad 19 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Andelen miljöbilar fortsätter att öka, det visar ny statistik. På stark framväxt är gasbilarna som under september visar en ökning på över 400 procent.
Under september förra året registrerades 175 nya gasbilar i Sverige. När Bil Sweden nu presenterar årets septemberstatistik är den summan uppe i 740, en ökning på 422 procent.

Störst är ökningen i Stockholm.

- Registreringarna av gasbilar ökar kraftigt och i Stockholms län har antalet nyregistrerade gasbilar niodubblats hittills i år, även om det har skett från en låg nivå. Detta tack vare att ett antal nya modeller kommit ut på marknaden, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Totalt har det i år registrerats 4 306 gasbilar i Sverige.

Ã-kad andel miljöbilar
Även när det gäller det samlade begreppet miljöbilar kan en ökning urskiljas. Ã-ver hela riket har miljöbilsandelen vuxit från 32,80 procent förra året till 38,81 procent under september i år.

Statistiken visar också att Västra Götaland tagit över förstaplatsen från Ã-stergötland när det gäller högst andel miljöbilar.

- Miljöbilsandelen har ökat i samtliga län hittills i år och andelen dieselbilar har ökat i alla län utom ett. Det här är en mycket positiv utveckling ur miljösynpunkt och har bidragit till sjunkande koldioxidutsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén.
Testvinnaren kopplar greppet

1. Nya Volvo XC40 är lätt att bli förtjust i – inte minst för de fina köregenskaperna. Bilen är nätt och smidig att hantera i stadstrafik, samtidigt som den är avspänd att köra på landsväg. Den har heller inget emot att utsättas för lite hårdare tag på kurviga småvägar och klarar vinterns vedermödor med den äran. Registret är brett och när det gäller säkerhetsutrustning och uppkopplingsmöjligheter är den nya Volvon bäst i klassen. Men allt är inte frid och fröjd. Bullernivån på grov asfalt är överraskande hög, sikten snett bakåt direkt usel och prislappen lite väl saftigt tilltagen. Billigare versioner är dock på gång och de kan vara bättre köp rent ekonomiskt.



 

2. Att Volkswagen Tiguan är en högkompetent bil har den visat genom att vinna flera tidigare tester i Vi Bilägare. Men den här gången får VW:n, med knapp marginal, ge sig för Volvo XC40. Den som prioriterar baksäteskomfort och muskler under huven satsar dock på Tiguan.



 

3. Nya Jeep Compass är ett re-jält lyft jämfört med den förra modellen, inte minst säkerhets-mässigt. Gamla Compass lyckades bara få två Euro NCAP-stjärnor, den nya är femstjärnig. Utseendet är tufft men fjädringskomfort, detaljfinish och körsmidighet är inte på topp.







 

Kommentar av Christian Ellermark, testförare:

För gemene man är det här ett val mellan Volvo och VW. Volvo XC40 har bäst framstolar och bästa köregenskaperna på hal vinterväg. VW Tiguan kontrar med mer prestanda, utrustning och bättre baksäte för samma slantar som vad en XC40 kostar. Personligen skulle jag ändå välja Jeep – fast i det mer terrängkompetenta utförandet Trailhawk. Då får jag lågväxel, högre markfrigång och skyddsplåtar under bilen. Ändå blir Jeepen billigare än XC40.



Kommentar av Mikael Schultz, testledare:

Nya XC40 är en kalasbil att köra och har en säkerhetsnivå som ingen av testkonkurrenterna  kommer i närheten av. Det imponerar på mig och därför är Volvon mitt val, trots att priset är högt. Tiguan är en gammal favorit, som jag gillar högt och rent. Robust framtoning i kombination med fina köregenskaper och skön åkkomfort är inte så dumt. Jeep är jag lite mer kallsinnig till. Men bodde jag på landet och hade behov av bra framkomlighet så vet man aldrig...

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-19 16:18
ch (ej verifierad)

Jeg kjør med LPG gas ,men her i Sverige er det bare Fordonsgas. I Norge så tror jeg at man ikke har Fordonsgas??? Da går det mest i LPG.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-19 20:26
Raphael (ej verifierad)

I Sverige kör man på metangas som finns i två varianter - naturgas (fossilt) och biogas (framställt genom avfall). Biogasen är bäst ur miljösynpunkt. LPG är samma som gasol och det är propangas som delvis framställs av naturgas, alltså fossilt. Det är inte alls lika miljövänligt som biogas.
I Sverige finns ett fåtal ställen där man kan tanka LPG/gasol. Det är färre än 20 stationer i hela Sverige. Göteborg, Stockholm och Karlstad har varsin LPG/gasol mack.
Mig veterligen kan man inte köra biogas-bilar på LPG/gasol och tvärt om. Däremot så kan man köra naturgas och biogas i samma bil då det i praktiken är samma gas rent kemiskt, det är framställningen som skiljer.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-19 22:23
Mythbuster (ej verifierad)

CH, Norge har hela 6 CNG tankställen :)
Raphael, LPG är oftast en blandning av propan och butan (Gasolsom handelsnamn). Framställs i sambandmeddestilation av råolja. D.v.s.100% fossil.
sv.wikipedia.org/wiki/Gasol I Sverige finns ett fåtal tankställen. Om jag minns rätt 2st.
PS till artikeln, kul att det säljs gasbilar igen. Inte konstigt då med höga % värden på ökningen. För att matcha försäljninen och inte missa tåget igen krävs att gasbranchen bygger många tankställen. Riktigt många. Annars lär det inte bli nånfortsättning den här gången heller. Så bygg på!

#4 • Uppdaterat: 2009-10-20 11:44
mctar (ej verifierad)

Passaten (och konverterade v70, när nu den kommer) har en överlägsen räckvidd då de kan tanka bensin (bensin/e85) så man även kan köra i norrland. Passaten är en riktig succe och det kommer nog att volvon att bli också. Tänk vilket försprång Volvo hade haft om de inte lagt ner gasbilen för några år sedan...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.