Nya miljöbilar behöver från årsskiftet inte betala fordonskatt i fem år. Eftersom de nya reglerna gäller retroaktivt från 1 juli kan 35 000 bilägare nu vänta sig skatteåterbäring.
Den 1 juli i år slopades den tidigare miljöbilspremien.
Istället införde regeringen en skattebefrielse som skulle gälla alla nya miljöbilar, med start från 1 januari 2010.
Betalas i januari
För att det inte skulle bildas ett glapp mellan åtgärderna beslutades det att skattebefrielsen även skulle gälla retroaktivt.
Sedan den 1 juli förra året har ungefär 35 000 nya miljöbilar registrerats. Dessa bilägare kan nu vänta sig en återbetalning.
- Utbetalningsarbetet kommer att genomföras under januari månad, säger Mikael Andersson, pressansvarig på trafikregistret inom Transportstyrelsen.
Om summan för återbetalningen är under 50 kronor skickar Transportstyrelsen inte ut någon utbetalning.
Gäller även företag
En skillnad mot den tidigare miljöbilspremien, som var 10 000 kronor, är att skattebefrielsen gäller privatpersoner, företag och andra organisationer.
Tidigare omfattade miljöbilspremien endast privatpersoner.
Definitionen om vad som är en miljöbil är oförändrad.
Diskutera: Miljöbilspremie eller skattebefrielse? Vilken åtgärd tycker du är bäst?
Istället införde regeringen en skattebefrielse som skulle gälla alla nya miljöbilar, med start från 1 januari 2010.
Betalas i januari
För att det inte skulle bildas ett glapp mellan åtgärderna beslutades det att skattebefrielsen även skulle gälla retroaktivt.
Sedan den 1 juli förra året har ungefär 35 000 nya miljöbilar registrerats. Dessa bilägare kan nu vänta sig en återbetalning.
- Utbetalningsarbetet kommer att genomföras under januari månad, säger Mikael Andersson, pressansvarig på trafikregistret inom Transportstyrelsen.
Om summan för återbetalningen är under 50 kronor skickar Transportstyrelsen inte ut någon utbetalning.
Gäller även företag
En skillnad mot den tidigare miljöbilspremien, som var 10 000 kronor, är att skattebefrielsen gäller privatpersoner, företag och andra organisationer.
Tidigare omfattade miljöbilspremien endast privatpersoner.
Definitionen om vad som är en miljöbil är oförändrad.
Diskutera: Miljöbilspremie eller skattebefrielse? Vilken åtgärd tycker du är bäst?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bra att man inför skattebefrielse för Miljöbilarna särskilt snåla dieselbilar samt naturligtvis alla ETANOL bilar. ALL etanol som säljs i Sverige är certifierad och har ett nettoutsläpp avs koldioxid, CO2, som är minst 75% lägre än motsvarande bensinbil. Se tex OKQ8´s hemsida eller SPI´s, Svenskapetroliuminstitutets, för den delen. Dock skall vi verkligen noga bevaka och studera "Hybrid bluffen" där man har en oerhört farlig och miljövidrig gruv - rov - drift på bla Litium som rövas från icke demokratiska diktatoriska länder vars medborgare lever och arbetar under "slav lika" förhållanden samtidigt som en Hybridbil tex Toyota Prius BARA kan köras ca 1500 meter!!! på el innan bensinmotorn måste ladda batterierna om igen och igen och igen...
Det är bra att det finns lite stimulans. Men det gamla systemet var bättre. En miljöbil har redan en låg skatt och då är inte vinsten så stor. Några 10.000 kr kommer man inte upp i på långa vägar. Dessutom kommer det inte förstaköparen till godo på det sättet som det gamla systemet, och utbytet på marknaden kan då bli lägre.Samtidigt har det väldigt liten betydelse vad vi gör här i lilla Sverige när giganter som Usa och Kina inte alls bryr sig så som vi gör. På 1:a och 2:a plats på försäljningslistorna i Usa ligger det pickuper. Och då talar vi också om enorma försäljningssiffror jämfört med Sverige. Snåla dieselbilar finns knappt, utan det är en och annan hybrid som räknas som miljöbilar.
Tommy, En stor anledning till att det säljs så lite Dieselbilar i Usa är väl att dessa har svårt att klara de hälsokrav som ställs i många delstater förutom att bensinpriset är lågt.
Hej!
Är det verkligen sant att Toyota Prius bara går att köra ca 1,5 km på enbart el? Det måste väl vara fel. OM det är sant kan man knappast kalla Toyota Prius för en miljöbil.!!!!!!!! Eller hur?
Roger, Just i Prius fall stämmer det nog. Poängen är dock att det inte spelar någon roll då all elkraft kommer från bensin. D.v.s. att även när bilen går på el går den på 100% bensin. Nu får jag säkert ett gäng arga fans på mig. Däremot är hybriddriften ett utmärkt sätt att öka verkningsgraden. Med Priusens och Honda Insights hybridrift (jag vet att det är olika tekniker) så når det en högre verkningsgrad på motorn än vad de annars skulle nått. (slipper jag arga fans kommentarer nu ;) ). Att med dagens hybrider prata om eldrift är alltså felaktigt i princip men de borde prata om verkningsgradshöjning. Enklaste sättet att mäta effektiviteten mellan bensin, hybrider och diesel är att se på CO2/km. Med biogas och E85 behöver man väga in andelen förnyelsebar CO2 som då kan räknas bort. Detta visar Naturvårdsverket / transportsstyrelsen tydligt hur det skall gå till.Roger, Just i Prius fall stämmer det nog. Poängen är dock att det inte spelar någon roll då all elkraft kommer från bensin. D.v.s. att även när bilen går på el går den på 100% bensin. Nu får jag säkert ett gäng arga fans på mig. Däremot är hybriddriften ett utmärkt sätt att öka verkningsgraden. Med Priusens och Honda Insights hybridrift (jag vet att det är olika tekniker) så når det en högre verkningsgrad på motorn än vad de annars skulle nått. (slipper jag arga fans kommentarer nu ;) ). Att med dagens hybrider prata om eldrift är alltså felaktigt i princip men de borde prata om verkningsgradshöjning. Enklaste sättet att mäta effektiviteten mellan bensin, hybrider och diesel är att se på CO2/km. Med biogas och E85 behöver man väga in andelen förnyelsebar CO2 som då kan räknas bort. Detta visar Naturvårdsverket / transportsstyrelsen tydligt hur det skall gå till.
Mythbuster:
Alltså stämmer det att Toyota Prius bara går att köra ca 1500 meter på el och att även den elen till 100% kommer från bensinmotorn som laddar batteriet? Då kan man väl nästan säga att den nuvarande Toyota tekniken i princip bara är en miljöbluff som nån skrev? Vilket skämt!!!
Roger.. Som sagt, det är en bra teknik att höje effektiviteten med. Prius II ligger på 104 g CO2 och Prius III på 92 g CO2. Det är bra och ingen bluff. Däremot snacket med är reklamgubbarnas snack. Elen är mellanlagrad bensinkraft. Så bluff eller ej? Det är alltså ointressant hur långt den kan gå på el ur klimatsynpunkt. Det kan finnas viss nytta av enbart eldrift i extra känsliga områden där man då undviker NOx och partiklar helt på dessa plattser. Tills bilarna laddas med el från väggen bör dagens hybrider ses som effektiva bensinare. Vilket inte är fel men inte heller ett stort genombrott. Biobränslen på rätt sätt kan dock nå mycket lägre i CO2 och även bilar som laddas med förnyelsebar el när detta kommer.
MYTHBUSTER har helt rätt i att Priusens energi bara kommer från bensinen även om återladdningen vid inbromsningar står för ca: 64 % av återladdning till batteriet.
Insändaren HYBRIDBLUFFEN kan läsa om hur kul arbetarna som skördar sockerrören för utvinning av vår certifierade Etanol har det. I januari i år dog tre arbetare i delstaten Alagoas på väg till etanolfabriken i företagets buss, men förutom säkerhetsbristerna är också utmattning en annan vanlig dödsorsak.
http://www.fria.nu/artikel/21486
Här läser man om bilars bränsleförbrukning.
http://www.fueleconomy.gov/feg/bestworst.shtml
"Biobränslen på rätt sätt kan dock nå mycket lägre i CO2 och även bilar som laddas med förnyelsebar el när detta kommer." Skriver MYTHBUSTER.
Om det vore så, men nu är EU inne på att förnyelsebara bränslen släpper ut mer CO2 än nyttan av att det är förnyelsebart genom det kol som frigörs vid bearbetning av marken.
Vårt Naturvårdsverk nämner inte med ett enda ord att det frigörs kol från marken vid odlingen av sockerrör och det är väl därför som dom nu får bakläxa av EU om nyttan med etanolimporten för att minska CO2 utsläppen i vår atmosfär.
Här skrev Naturvårdsverket inget om markutsläpp av kol.
http://www.baff.info/rapporter/Skattebefrielse%20f%C3%B6r%20biobr%C3%A4nsle%20leder%20den%20r%C3%A4tt.pdf
Sedan tillkommer konstgödningen för odlingen av sockerrör.
Naturvårdsverkets uttalanden är nog inget man skall lyssna på om man vill ha fram sanningen i något sammanhang.
Studera noga och bevaka skulle kanske hjälpa en del skribenter så att dom förstår poängen med hybridbilar som kommer att bli väldigt vanliga i en nära framtid.
"Toyota Prius BARA kan köras ca 1500 meter!!! på el innan bensinmotorn måste ladda batterierna om igen och igen och igen..."
Skriver insändaren "HYBRIDBLUFFEN"
Och varför skulle den gå längre än 1500 meter, då den är konstruerad för att fungera så.
Prius nuvarande batteri som väger 39 kg, vilket är knappt dubbla vikten jämfört med den vanliga bilens Blybatteri, inehåller Nickel vilket är en dyrbar metall som används till bland annat diskbänkar vattenkranar osv.Nickel har brutits i Sverige i hundratals år och har varit en stor exportinkomst för vårt land.
Här kan man läsa om en ny gruvfyndighet.
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=58281&ssoid=110761
Självklart kommer malmen att brytas som insändaren"HYBRIDBLUFFEN" skriver "där man har en oerhört farlig och miljövidrig gruv - rov - drift på bla Litium som rövas från icke demokratiska diktatoriska länder vars medborgare lever och arbetar under "slav lika" förhållanden"
För övrigt så betalar Toyota 200-300 $ per Priusbatteri i USA för att återvinna allt Nickel ur dessa batterier då Nickel är värdefullt.
Här kan man läsa om blyet som vi har i nuvarande bilars batterier.Batterier som brukar stå lite här och var ute i vårt sammhälle där människor ställt dom.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bly
Bly är ett metalliskt grundämne, som är beständigt mot luft och syror. Bly och alla dess föreningar har en tendens att lagras i människokroppen och kan genom blyförgiftning orsaka fosterskador, njurskador och bestående skador på det centrala nervsystemet.
Här läser man om Nickel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nickel
Uj Preevia. Här var många åsikter. Fast får bemöta dig med EU's tolkning. Jag har varit i kontakt med vägverket i frågan hur de räknar med biogas och etanol. De baserar sina värden på EUCAR Concawe studien. Denna studie ligger även till grund för EUs biobränsledirektiv som vi hoppas vi får se under våren. Med bakrund på dessa värden blir CO2 reduktionen 81% för bilar som kör på biogas jämfört med bensin. E85 får 54% CO2 reduktion. Skall också tillläggas att i man har valt ganska hårda värden då man inte tar hänsyn till biprodukter. I sockerörsfälltet ersätter överskottsenergin från bruken i viss mån lokalt eldad fossil kraft.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.