Gröna Bilister har rankat de miljöbästa bilarna 2009. Och den stora vinnaren är Volkswagen Passat Ecofuel.
- Jätteroligt att se hur nyutveckling och ingenjörskonst kombineras med miljö, kommenterar Jakob Lagercrantz, ordförande i Gröna Bilister. Den nya Passaten är gasdriven, har en liten energieffektiv motor som med ny teknik ger mycket kraft.
Fyra jurygrupper fick välja mellan ett 30-tal fordon som granskats av Gröna Bilister och som uppfyller högsta miljö- och säkerhetskrav.
De fyra jurygrupperna bestod av en barnfamiljsjury, en pensionärsjury, en miljöchefsjury och en jury bestående av motorjournalister. När dessa jurygruppers betyg nu sammanställts står det klart att gasbilen Volkswagen Passat Ecofuel är årets miljöbästa bil.
- Utmärkelsen visar att det inte behöver vara tråkigt att vara miljömedveten. Mer än 2 500 kunder har tecknat sig för Passat EcoFuel sedan vi introducerade den i våras och det är i sig ett gott betyg till bilen. När den nu utsetts till miljöbästa bil kan vi glädja oss åt ytterligare ett bevis på att den är det hetaste och mest miljöanpassade alternativet på bilmarknaden, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Här följer pallplatserna med sammanslagna poäng från de olika jurygrupperna:
1) Passat 1.4 TSI Ecofuel 20p
2) Ford Focus 1.8 FFV 13p
3) Ford S-max/Citroen C4 Bioflex 10p
Volkswagen Passat Ecofuel kunde säkra segern genom att få förstaplaceringen av två av fyra jurygrupper. Nedan följer samtliga klassvinnare:
Barnfamiljsjuryn: Ford S-Max 2,0 FFV
Pensionärsjuryn: Citroen C4 Bioflex
Miljöchefsjuryn: VW Passat 1.4 TSI Ecofuel
Motorjournalistjuryn: VW Passat 1.4 TSI Ecofuel
Fyra jurygrupper fick välja mellan ett 30-tal fordon som granskats av Gröna Bilister och som uppfyller högsta miljö- och säkerhetskrav.
De fyra jurygrupperna bestod av en barnfamiljsjury, en pensionärsjury, en miljöchefsjury och en jury bestående av motorjournalister. När dessa jurygruppers betyg nu sammanställts står det klart att gasbilen Volkswagen Passat Ecofuel är årets miljöbästa bil.
- Utmärkelsen visar att det inte behöver vara tråkigt att vara miljömedveten. Mer än 2 500 kunder har tecknat sig för Passat EcoFuel sedan vi introducerade den i våras och det är i sig ett gott betyg till bilen. När den nu utsetts till miljöbästa bil kan vi glädja oss åt ytterligare ett bevis på att den är det hetaste och mest miljöanpassade alternativet på bilmarknaden, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Här följer pallplatserna med sammanslagna poäng från de olika jurygrupperna:
1) Passat 1.4 TSI Ecofuel 20p
2) Ford Focus 1.8 FFV 13p
3) Ford S-max/Citroen C4 Bioflex 10p
Volkswagen Passat Ecofuel kunde säkra segern genom att få förstaplaceringen av två av fyra jurygrupper. Nedan följer samtliga klassvinnare:
Barnfamiljsjuryn: Ford S-Max 2,0 FFV
Pensionärsjuryn: Citroen C4 Bioflex
Miljöchefsjuryn: VW Passat 1.4 TSI Ecofuel
Motorjournalistjuryn: VW Passat 1.4 TSI Ecofuel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tokigt tyckande från fullständigt ignoranta bakåtsträvare!
Fokuseringen på energibärare hämmar fullständigt utvecklingen av ny och effektiv teknik.
Byt bilarnas drivlina och minska i ett slag förbrukningen av fossilt bränsle med 2/3.
Se min kommentar till Volvos hybridbil.
Gröna bilister hämmar med sitt agerande all utveckling av verkligt miljövänliga bilar!
Jag har varit tidigare varit medlem i Gröna bilister men gått ur eftersom ledningen består av verklighetsfrämmande drömmare.
Miljövänligt att konsumera massor av energi? Man skulle kunna värma sina hus med etanolen som de här bilarna drar. Fiat 500 med diesel är väl mycket miljövänligare än denna! Och i den kan man hälla biodiesel, precis som i de flesta dieselarna förutom TDI fram till -08...
Etanol??? Vinnaren drivs ej av etanol...läs på tack!!
Focus och C4 drivs på det, och de flesta populära bilar som räknas som miljöbilar i sverige. Det med gas är ganska nytt för mig, därför har jag inte något att säga om det =)
Bakhjulsdrift, du har helt rätt!
Energibärare såsom gas, etanol, bensin, diesel, el osv konkurrerar på världsmarknaden på lång sikt i princip mot varandra och det är utbud och efterfrågan som styr. Av denna anledning är det i stort sätt ointressant för miljön och ekonomin vilket bränsle/energibärare som används, Marknadskrafterna kommer att vinna långsiktigt. Vi kommer ingen vart om vi bara byter bränsle.
Nej det är energimängden som vi förbrukar i våra bilar som är avgörande.
Varje satsning som görs på byte av bränsle kommer att ta resurser från och försena vad som är väsentligt, nämligen att minska resursslöseriet.
Var är den förståndigt dimensionerade seriehybridbilen? Den kommer bara att förbruka en tredjedel av vad dagens bilar gör! De som visats som koncept och liknande har alltid haft allför fantasifulla lösningar eller motorer som givit bilarna en acceleration på ca 4 sekunder från 0 till 100!
Inte för att det är fel med snabba bilar, men de blir alltid betydligt dyrare och mer resurskrävande än bilar med lite mer måttliga prestanda.
Finns det inga ingenjörer som ser det som en utmaning att bygga en resurssnål bil, måste de alltid utmana gränserna för vad som är tekniskt möjligt i fråga om komplexitet eller fartresurser?
Chevrolet Volt ser vettig ut på pappret, men generatorpaketet är alldeles för tungt och på många andra sätt helt feldimensionerat om bilen är tänkt att användas som hybrid. Chevy Volt är ju inte en hybridbil, det är en eldriven prestigebil med räckviddsförlängare, precis som GM sagt!
Kommer kanske ett tillbehör till komposten som tar vara på gasen till bilen senare.
Sluta att kommentera Bakhjulsdrift, han har osammanhängande inlägg och gör intryck att det är en tretton åring som skriver.
-
Så sluta kommentera honom, så hoppas vi han försvinner tillbaka till den sten han kröp fram från.
Det blir mer och mer egendomligt hur man utser miljöbilar nu förtiden. Först ska några riktigt gröna inom teknik och vetenskap "tycka fram" vilka bilar olika jurygrupper får rösta på, sedan ska dessa jurygrupper rösta på den bil de i sin tur tycker är "miljöbest". Jag tar mig för pannan! Är det säkert att Väderkvarnsföreningen, Hästdroskornas Landsförbund och etniska minoriteters representanter fick vara med med sina specialkunnskaper i jämlikhetens tecken? Att det ska vara så svårt att förstå för såväl motorjournalister som för mer eller mindre gröna bilister att det är kombinationen minsta energiförbrukning och renaste avgaser per km som är "Miljöbäst", detta oavsett vad du häller i tanken. Separat från detta får man diskutera olika bränslen och deras miljövänlighet och inte blanda in säkerheten i miljön. Tänk om vi genom det godtyckliga urvalet missar en fantastisk miljövänlig bil därför att den inte har barnstolsfästen!
Läs CHRISTOFER L´s inlägg nedan och begrunda.
Miljöbästa bil är nog lite missvisande. Om jag skall köpa en bil nu måste jag välja bland de bilar som finns, som passar mina behov och som jag har råd att köpa. Bränslet måste också finnas att köpa på så många ställen att man inte tvingas att tanka "fel" sort.
De enorma investeringar som är gjorda i bilindustrins anläggningar - och de befintliga bilarna - bidrar ju inte till att ändringar kan genomföras snabbt.
Evolution eller revolution - det är frågan.
Miljöbästa bil är den som drar minst energi. Titta på hur olika typer av drivlinor påverkar förbrukningen.
http://serieshybrid.com/FreedomFormula/images/Drivetrain_Comparison.pdf
Jag har själv räknat på vad man får för systemverkningsgrad i stadstrafik vid den europeiska körcykeln på samma typ av bil men med olika drivlinor.
Bästa miljödiesel idag 10%.
Seriehybrid 32%
Elbil 66%.
Observera att seriehybriden använder samma bränsle som dieselbilen och borde få en förbrukning vid blandad körning på ca 1,5 l/100km.
En seriehybrid och en elbil delar de fleste komponenterna och den bästa lösningen är nog mellantinget en laddseriehybrid. Den har i stor sett
bådas fördelar utan att ha någons nackdelar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.