På Detroitsalongen lyftes skynket från konceptbilen Cadillac XTS Platinum. Med all tänkbar lyx samt ett hybridsystem ska bilen bli Cadillacs nya flaggskepp.
Detroit är hemmaplan och självklart låter Cadillac inte stadens bilsalong passera utan att presentera en nyhet.
På GM:s utställningsområde står nu lyxsedanen Cadillac XTS Platinum.
Flaggskepp
Bilen är ett koncept som när det sätts i produktion är tänkt att ersätta modellerna STS och DTS.
Produktionsbilen baserad på Cadillac XTS Platinum kommer alltså få axla rollen som märkets flaggskeppsmodell.
Stor och lyxig
Yttermåtten är som väntat stora.
Längden är 517 centimeter, bredden 190 centimeter och höjden 150 centimeter.
Till det yttre känns bilen både mjukare och lugnare än vanligt när det
gäller Cadillac. Men trots det präglas bilen fortfarande av Cadillacs
nutida formspråk.
Inuti är det förstås lyx, lyx och lyx som gäller.
Plug in-hybrid
Många av nyheterna från Detroit har handlat om olika hybridsystem.
Något överraskande gäller det också Cadillac XTS Platinum som beskrivs som en plug in-hybrid.
Men så är det en konceptbil också - och i dessa tider drar bilar med miljösamvete till sig uppmärksamhet.
Huruvida produktionsbilen också utrustas med hybridsystemet återstår att se.
V6:a och elmotor
Hur som helst drivs konceptet av en direktinsprutad 3,6-liters V6-motor
tillsammans med en mindre elmotor som får sin kraft från
litiumjonbatterier.
Det ger totalt 350 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 400 newtonmeter.
Endast under kortare sträckor kan bilen drivas helt av el meddelar Cadillac utan att vara mer specifika.
Landningstiden för batterierna uppges vara fem timmar.
Bilen är också utrustad med ett system som kallas för Magnetic Ride
Control som kontinuerligt analyserar vägunderlaget för att justera
bilens dämpning.
Cadillac XTS Platinum förväntas nå den amerikanska marknaden någon gång under 2012.
Se film:
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac XTS Platinum?
På GM:s utställningsområde står nu lyxsedanen Cadillac XTS Platinum.
Flaggskepp
Bilen är ett koncept som när det sätts i produktion är tänkt att ersätta modellerna STS och DTS.
Produktionsbilen baserad på Cadillac XTS Platinum kommer alltså få axla rollen som märkets flaggskeppsmodell.
Stor och lyxig
Yttermåtten är som väntat stora.
Längden är 517 centimeter, bredden 190 centimeter och höjden 150 centimeter.
Till det yttre känns bilen både mjukare och lugnare än vanligt när det
gäller Cadillac. Men trots det präglas bilen fortfarande av Cadillacs
nutida formspråk.
Inuti är det förstås lyx, lyx och lyx som gäller.
Plug in-hybrid
Många av nyheterna från Detroit har handlat om olika hybridsystem.
Något överraskande gäller det också Cadillac XTS Platinum som beskrivs som en plug in-hybrid.
Men så är det en konceptbil också - och i dessa tider drar bilar med miljösamvete till sig uppmärksamhet.
Huruvida produktionsbilen också utrustas med hybridsystemet återstår att se.
V6:a och elmotor
Hur som helst drivs konceptet av en direktinsprutad 3,6-liters V6-motor
tillsammans med en mindre elmotor som får sin kraft från
litiumjonbatterier.
Det ger totalt 350 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 400 newtonmeter.
Endast under kortare sträckor kan bilen drivas helt av el meddelar Cadillac utan att vara mer specifika.
Landningstiden för batterierna uppges vara fem timmar.
Bilen är också utrustad med ett system som kallas för Magnetic Ride
Control som kontinuerligt analyserar vägunderlaget för att justera
bilens dämpning.
Cadillac XTS Platinum förväntas nå den amerikanska marknaden någon gång under 2012.
Se film:
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac XTS Platinum?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vagnen ser ut att dela bottenplatta med det främsta från Tyskland:
Opel Kapitän årsmodell 1964
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.