Nästa artikel
Här är bilarna med minst och mest fel
Nyheter

Här är bilarna med minst och mest fel

Publicerad 15 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Här är besiktningsresultaten för 2009. Vilka bilar klarade sig bäst och vilka samlade på sig flest fel?

Under 2009 besiktigades ungefär 117 000 bilar av årsmodell 2006.

För femton modeller blev inga bilar underkända.

I genomsnitt blev fyra procent underkända på grund av modellrelaterade fel.

Bilarnas genomsnittliga körsträcka varierade från 2 874 mil till 11 083 mil.




Toppen, årsmodell 2006:










































































































































BilKörsträckaFelprocent
1.VW Touran TDI9 0480
Audi A3 TDI7 9120
Volvo S40 diesel7 6020
Lexus RX Hybrid6 9020
BMW X36 2530
Lexus IS5 5020
Toyota Corolla5 3820
VW Jetta4 8910
Seat Leon4 8380
VW Golf4 5560
Kia Rio4 3350
BMW Z-serien3 7280
VW Beetle3 5320
Chevrolet Kalos3 3040
Mazda MX-52 8740
16.Hyundai Getz4 1310,2
17.Volvo S405 8060,3
Audi A35 5990,3
19.Volvo V506 1630,4
Ford Focus FFV5 7620,4
Opel Zafira5 7180,4
Volvo C704 5850,4


Botten, årsmodell 2006:














































































































































BilKörsträckaFelprocent
178.Citroen C5 HDi8 5298
Renault Megane dCi7 3818
180.Hyundai Santa Fe8 5148,9
181.Peugeot 407 SW6 0509
182.BMW 5 Touring7 0039,1
183.Volvo V70 CNG8 7799,4
184.Volvo S60 diesel9 3669,8
Renault Laguna7 0399,8
186.Volvo V707 24910,2
187.BMW X5 diesel8 36610,7
188.Volvo V70 diesel10 53011,2
189.Volvo XC70 diesel9 16013,2
190.Chrysler Voyager6 11413,6
191.Renault Kangoo4 38714,2
192.Renault Scenic dCi7 74015,5
193.BMW 5 Touring diesel9 18715,7
194.BMW 5 diesel8 33216,8
Volvo XC905 80616,8
196.Chrysler Voyager CRD8 76119,1
197.Volvo XC90 diesel8 92124
198.Renault Espace7 50926,3
199.Renault Trafic8 05530,9



Se Bilprovningens kompletta lista för årsmodell 2006.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-15 18:54
JAN (ej verifierad)

Att Renault skulle kvala in med fyra modeller bland de nio sämsta var väl ingen direkt överraskning. Men 5-serie? Betalar man inte för kvalitet längre?

#2 • Uppdaterat: 2010-04-15 19:29
Erik F (ej verifierad)

Titta i Teknikens Världs Begbilguide. Där ser man felen uppdelade i modellrelaterade fel och ägarrelaterade fel. Då blir det också tydligt att ägare till tyska bilar är noggranna och sköter sina bilar, varpå statistiken blir bättre för dem. Ägare av franska bilar skiter ofta i bilarna, eftersom de köpt billigare bilar, eftersom de inte är intresserad av bilar, och därmed blir statistiken sämre för dem. De kör till besiktningen med trasiga lampor och får 2:or för det mycket ofta.
Man måste alltså titta på modellrelaterade fel för att det ska ge något, och då kommer franska bilar ligga betydligt bättre till, även om en del tyska bilar har bättre statistik på modellfelen också.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-15 19:44
Erik F (ej verifierad)

Ser att det är angivet modellrelaterade fel i Exceldokumenten, men är det det i artikeln ovan, som jag syftar på? Jag tolkar det som totala antalet fel, men jag kan ju ha fel.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-15 19:50
Krister (ej verifierad)

Kvalitet kontra premium.
Vad denna lista visar är att Premium-bilar inte har något att göra med kvalitet.
Toppar gör bilmärken som Hyundai, VW och Ford, i botten Volvo och BMW.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-15 19:55
avensis (ej verifierad)

skriv vad ni vill kör nu min femte Toyota det är bara att se på ägarnöjdhet o kvalite snart blir det den sjätte icke en rubel i rep kostnader,

#6 • Uppdaterat: 2010-04-15 20:09
Drutten (ej verifierad)

AVENSIS: Kul för dig. Det är klart. Byter man bil varannan månad så slipper man reparationskostnader även fast man kör Toyota.

#7 • Uppdaterat: 2010-04-15 20:34
Raphael (ej verifierad)

Ja för Renaults del handlar det mycket om att en glödlampa gått. Innebär då detta att glödlampor går oftare på Renault än andra bilar? Nej, det innebär bara att ägarna till Renault är mindre intresserade av att byta glödlamporna innan de åker till bilprovningen. Att få anmärkning för att en glödlampa har gått gör inte så mycket, det räcker med att den är bytt till nästa gång bilen besiktigas. Behövs ingen ombesiktning för att glödlampan inte är bytt.
Många Renault ägs av kommuner och landsting de struntar i att serva bilarna och byta glödlampor i tid.
Givetvis är det så att om man har kört tyskt innan och sen byter till franskt, då slutar man att kolla glödlamporna. För man vet ju att när man hade tyskt så behövde bilen servas hela tiden för annars mådde bilen inte bra, men en Renault fungrear även om glödlampan inte är bytt så därför har man inte samma incitament för att byta glödlampa.

#8 • Uppdaterat: 2010-04-15 20:36
Raphael (ej verifierad)

Toyta är bra på att fixa fel när bilarna är på service, i många fall utan att kunderna vet om det. Detta delar de med många andra janpanska tillverkare. Mitsubishi blev ju t o m anmälda och inblandad i skandal för att de mörklade felen på bilarna.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-15 20:47
Jarl (ej verifierad)

Renault får anmärkningar för att det är ett SKITMÄRKE med dålig kvalité, inget annat.
Förövrigt har Renault skickat ut papper till folk om service strax före besiktning... Tragiskt.
Nä, köp Toyota så slipper ni leva i missär som Renault-ägare.

#a • Uppdaterat: 2010-04-15 20:49
Erik F (ej verifierad)

Min vän som är mercedesmekaniker berättar just om det som Raphael skriver: När man har en Audi t.ex. så är man mycket noga med service och att hålla bilen ren och fin. Om man sedan köper en Citroen t.ex. så struntar man fullständigt i bilen, eftersom "det är ju bara en fransk bil". När den sedan går sönder p.g.a. bristande underhåll så är det ju för att "det är en fransk bil, och det vet man ju hur kvalitén på dem är - skitbil".
__________________________________________
Det skulle vara mycket intressant om Vi Bilägare skulle köpa in en tysktillverkad tysk bil och en fransktillverkad fransk bil, i samma klass och med samma utrustning. Sen skulle de köra dem i teststallet OCH behålla dem i 6-7 år i begteststallet OCH SKÖTA DEM LIKVÄRDIGT. Det skulle vara mycket intressant att kolla reparationsbehovet och kostnaderna för det efter 6-7 år. Helst 15 år, men så länge har de nog inte kvar bilarna. Dessutom skulle man kolla kompression, avgasvärden och annat kring motorns och bilens tillstång efter de åren. Jag har en känsla av att den tyska kvalitén skulle blekna en del vid en jämförelse. Frågan är: Vågar Vi Bilägare göra det?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.