Nästa artikel
Volvo framåt i försvagat Europa
Nyheter

Volvo framåt i försvagat Europa

Publicerad 15 juni 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Trots att det säljs allt färre bilar i Europa fortsätter Volvos frammarsch. Under maj ökade Volvo försäljningen med 18,6 procent.
Bilförsäljningen i Europa minskade för första gången på tio månader under april.

Den utvecklingen har fortsatt genom maj, försäljningen sjönk med 8,7 procent jämfört med samma månad 2009.

Det framgår av statistik från europeiska branschorganisationen Acea.

Tyskland backar rejält
Enligt Acea är den ekonomiska situationen i Europa fortsatt svår samtidigt som flera program med statliga stödåtgärder nu avslutats.

Det återspeglas tydligast i Tyskland som slutade betala ut stödåtgärderna i september.

Under maj sjönk försäljningen med svindlande 35 procent.

Även i Italien och Frankrike försvagades försäljningen under maj, med 13,8 respektive 11,5 procent.

Räknat över hela året har dock bilmarknaden i Europa ökat med 2,3 procent i år.

Volvo starkt framåt
Bland tillverkarna redovisas flera stora försäljningstapp.

Fiat-gruppen går bakåt med 22,3 procent och Toyota tappar 21,2 procent.

Bland de tillverkare som ökar återfinns Volvo som under månaden ökade med 18,6 procent.

Endast Lexus och Land Rover redovisar större ökningar under maj, men med betydligt mindre volymer.

Volvo sålde under perioden 17 882 bilar och har hittills i år ökat sin marknadsandel från 1,3 till 1,6 procent.

Acea redovisar inte längre Saabs försäljning under eget märke på grund av låga försäljningsvolymer.

Diskutera: Kommer nya Volvo S60 och V60 att bli framgångsrika modeller för Volvo?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-06-15 14:36
JAN (ej verifierad)

V60 kommer nog bli en hit i Sverige, men hur mycket det påverkar den totala försäljningen kanske man ska låta vara osagt. S60 tror jag får svårt i den benhårda konkurrensen.

#2 • Uppdaterat: 2010-06-15 17:39
Lokalpatriot (ej verifierad)

Heja Volvo! jag säger även Heja SAAB! Båda behövs

#3 • Uppdaterat: 2010-06-15 17:45
Tage (ej verifierad)

Äntligen börjar hela europa att fatta att Volvo har jobbat hårt med miljö,säkerhet,hållbarhet. Pluss att Volvo åker skjortan av alla i stc,och det är bara början.Spesiellt Drive E är autstanding!

#4 • Uppdaterat: 2010-06-15 18:03
Pelle (ej verifierad)

Bra jobbat Volvo - ska nog kika lite närmare på V60 när den kommer i höst. Utgår från att Volvo fattar att det inte är de motorstarka versionerna som ska fram först. Nej naturligtvis Drive E-, gas- och etanolversionerna!! Dvs inte som de brukar.

#5 • Uppdaterat: 2010-06-15 18:37
StigRoger (ej verifierad)

Bara nu inte Volvo 'prissätter' sig ur marknaden !
Bli inte för malliga med nya bilen - det finns
MÅNGA konkurrenter och fler kommer...!
Annars tror jag V60 blir volymbilen - även på
Kontinenten. Se på BMW - de tror att nya 5-serien
kommer att sälja mest i Touringversionen.

#6 • Uppdaterat: 2010-06-16 02:20
Lägerleffe (ej verifierad)

Glädjande att det går framåt för svenska, men utlandsägda, Volvo. Lyfter på hatten och sträcker på min svenska lekamen. Skulle vara intressant om ViB kunde rota fram någon attitydsundersökning som kan ge en förklaring till utvecklingen:
1/ Är det säkerheten som lyft märket?
2/ Har man dumpat priser på vissa marknader?
3/ Har den nya designen slagit stort?
4/ Har konkurrenterna haft leveransproblem?
... och så vidare.
Efterfrågas alltså: En oberoende undersökning som kan ge svar på dessa och andra frågor. Så vi slipper en massa mumbo jumbo och corporate bullshit från Volvos eget marknadsfolk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.