Det har vänt för Volvo Personvagnar. För första gången på tre år visar företaget vinst.
Volvo gör en rörelsevinst på ungefär 350 miljoner kronor före skatt under årets första kvartal.
Det framgår av ägaren Fords delårsrapport.
Tunga år bakom sig
Senast Volvo visade vinst var första kvartalet 2007.
Sedan dess har det ena förlustresultatet följts av det andra - tills nu.
Förlusterna för de tre senaste åren uppgår till hela 17 miljarder kronor.
Men nu har det alltså vänt för Volvo.
Säljer fler bilar
Jämfört med första kvartalet i fjol har resultatet förbättrats från en förlust på 1,8 miljarder kronor.
Orsaker till det förbättrade resultatet är lägre verksamhetskostnader och det faktum att Volvo säljer allt fler bilar.
Under första kvartalet sålde Volvo nästan 94 000 bilar - 19 000 fler än samma period förra året.
Volvo har nu meddelat att företaget ska nyanställa personal för att möta den ökade försäljningen.
Det är ett företag med vind i seglen som kinesiska Geely senare i höst tar över.
Diskutera: Hur ser du på Volvos framtid? Gör Ford fel som säljer Volvo?
Det framgår av ägaren Fords delårsrapport.
Tunga år bakom sig
Senast Volvo visade vinst var första kvartalet 2007.
Sedan dess har det ena förlustresultatet följts av det andra - tills nu.
Förlusterna för de tre senaste åren uppgår till hela 17 miljarder kronor.
Men nu har det alltså vänt för Volvo.
Säljer fler bilar
Jämfört med första kvartalet i fjol har resultatet förbättrats från en förlust på 1,8 miljarder kronor.
Orsaker till det förbättrade resultatet är lägre verksamhetskostnader och det faktum att Volvo säljer allt fler bilar.
Under första kvartalet sålde Volvo nästan 94 000 bilar - 19 000 fler än samma period förra året.
Volvo har nu meddelat att företaget ska nyanställa personal för att möta den ökade försäljningen.
Det är ett företag med vind i seglen som kinesiska Geely senare i höst tar över.
Diskutera: Hur ser du på Volvos framtid? Gör Ford fel som säljer Volvo?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul för Sverige och de anställda i Torslanda. Jag hoppades hela tiden på ett svenskt konsortium, men det kanske blir bra med kineserna trots allt med tanke på allt snack om att marknaden där växer rekordsnabbt.
Det kommer att vända ned lika fort när Geely tar över. Tvivlar inte på att Volvo kommer att bli stora i Kina men i resten av bilvärlden kommer Volvo ses med skepsis. Varför köpa en Kina-Volvo med osäkerhetsfaktor när det finns så mkt annat att välja bland.
Det är som du säger UWE. Den svenska identiteten måste behållas och alla kinesiska inslag i företagets image måste skjutas i dunkel. Det är trots allt Europa som står för premiumklassens prestige. Och det är ett viktigt köpargument, kanske särskilt för nyrika kineser.
Håller inte med, Jaguar tex är indiskt. Inte många verkar bry sig. Volvobilarna som tillverkas i Kina kommer självklart hålla sämre kvalitet, men de är ju också menade för den kinesiska marknaden. De som fortfarande tilvlerkas här blir det ingen skillnad på.
Volvo måste fortfarande anses vara ett företag som sätter säkerheten först me sina bilar, det e ju det de är kända för runt om i världen, inte lyx. (Vad jag vet).
Ett stort grattis till Volvo! Framtiden ser ljus ut, snart är företaget återigen i socialistiska händer. Det kommer bara bli bättre och bättre.
Att Volvobilar tillverkade i Kina skulle hålla sämre kvalitet än Volvobilar tillverkade i Europa är nog inte sant. Vad jag läst (om det stämmer) har Volvo jämfört bilar i 40-serien tillverkade i Kina med samma bilar tillverkade i Gent och inte funnit någon skillnad.
Samma gäller andra märken. Tyskar och japaner tillverkar miljontals bilar i Kina. Mercedes skall ha gjort samma jämförelser som Volvo. Ingen skillnad på tyska och kinesiska Mercedesbilar! Undrar om det inte är så att kinestillverkade Mercedes säljs även i andra länder i Asien?
idag gör toyota säkrare bilar än volvo...
Klart att Ford gör fel som säljer nu när Volvo äntligen går med vinst, efter 3 dryga år. De ville säkert avbryta köpet med Geely när försäljningen vände uppåt men avstod. Geely har ingen bra ekonomi och tillverkar inga så kallade premium bilar så jag förstår inte vad Geely ska bidra med. Men jag förstår vad Volvo skall bidra med. Volvo skall plundras på sitt kunnande.
Ford gav nästan bort Volvo till Geely!!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.