"Paragrafrytteri riskerar nu att i ett slag spoliera 15 års arbete för att rensa upp i en bransch där det i utkanterna finns många oseriösa aktörer, som om det här scenariot blir verklighet, får chansen att breda ut sig igen. Det får bara inte ske."
Det franska märket var från 1980-talet och framåt länge pålitligt i konceptgenren, både med avancerade ”superbilar” och hämningslöst knasiga utställningsbilar. Moovie är exempel på det senare, resultatet av en designtävling inför Frankfurtsalongen 2005. Temat var ”miljövänliga bilar för trånga stadskärnor”. Portugisen Andre Costa låg bakom tejprullehållarformen och Peugeot Style Centre svarade för bygget av den 500 kg tunga skapelsen. Ett enda exemplar bara, kanske lika bra det?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns det verkligen folk som tror att man kan få billigare besiktning än 300 kr för en rättvis kontroll av hur ens bil är i skick. och t.ex. hitta rent trafikfarliga tillstånd. 300 kr om året för att i alla fall känna sig någorlunda trygg, vad är det att bråka om? Tänk efter hur mycket pengar som kastas ut på annat skit. Man kan inte vara så naiv att tro att fri konkurrens skulle bidra till lägre pris, knappast heller bättre kvalitet.
I det här fallet tror jag ett monopol är bra. I frankrike besiktade och körde jag min gamla SAAB 9000 som gått 37.000 mil i 6 år efter jag flyttat ner dit, den hade aldrig gått igenom besiktningen i sverige och jag tog med den dit för att se vad som hände istället för att skrota den, den gick igenom utan anmärkning hos en verkstad år efter år, när jag bytte verkstad efter en flytt så fann de flera riktigt allvarliga fel, bl.a. rejält glapp i styrningen, så jag åkte tillbaks till staden där jag bodde innan och körde den igenom utan större problem där.. Är det bra eller dåligt? Såna rishögar har egentligen inget på vägen att göra. Som tur var rasade oljepumpen innan jag ställde till med en olycka, då blev det skroten.
Naturligtvis ska vi fortsätta att ha samma system som tidigare. Naturligtvis ska det utvecklas inom ramarna.
Jag har argumenterat och debatterat för detta tidigare.
Vissa grundläggande samhällsfunktioner och framför allt kontroller ska helt enkelt inte konkurrensutsättas.
Det blir så korkat när man lyfter bort delar ur ett samhällssystem på det här viset. Det är som om ett företag skulle lyfta bort administrationen och låta den stå för sina egna kostnader. En del funktioner i samhället handlar om service och kontroll och ska aldrig betraktas som vinstdrivande, utan man måste se till helheten.
Jag håller med Kjell-Åke. 300:- per år är inte mycket pengar för en säker bil. Jag tycker också att Bilprovningen i så fall borde få aggera bilverkstad. Det är ju det som skulle befoga att man besiktigar bilen på en verkstad, att man kan få den lagad direkt. Risken är dock att en verkstad "hittar" fel får att kunna finansiera besiktningensverksamheten.
Detta är en katastrof för oss bilägare. Jag kan ta ett par ex. ur min erfarenhetsbank. Vi hade ett antal Opel Vectra -04 som tjänstebilar. Saab/Opelverkstaden påstod att bakvagnarna behövde nya bussningar till en kostnad av 3000 - 5000 kr per bil. Nu var det så att vi anade ugglor i mossen sedan tidigare. Därför hade bilarna besiktats före de aktuella servicerna, där felen påpekades av bilfirman. Bilarna gick igenom utan någon som helst anmärkning.
Det här är bara ett av exemplen, jag har hört flera som råkat ut för liknande. Det är beklagligt att märkesverkstäder gör på det här sättet. Hoppas därför att bilprovningen blir kvar, samt att man drar tillbaka detta beslut.
Jag är en principiell motståndare till monopol av alla slag (dock inte spelet..) men i detta fall med så många olika sorts kunder anser jag att det är av synnerligen stor vikt att det finns en oberoende instans för besiktning. Konsekvenserna för t ex de mindre kunniga bland fordonsägarna kan ju annars lätt bli ekonomiskt katastrofala. Jag gjorde i helgen ett 30min-jobb åt en tjej med resdelar för drygt 100-lappen. Verkstadens offert 2500:-!
En verkstad som sitter på båda sidor om (det imaginära) förhandlingsbordet är ingen bra lösning, utan en rent usel sådan..
Och jag vet redan vilka som kommer att få betala..
Stoppa dessa dumheter - genast!!
Men Hallå!
Det är ju inte frågan om SBP ska läggas ner!
Det handlar ju om andra aktörer inom besiktningsmarknaden.
De som vill besiktiga sina fordon hos SBP har ju möjlighet att göra det även i fortsättningen.
Men jag tror att det i konkurrensens sak är bra om man för sex minuters arbete för två man kan få ner priset för en besiktning av en bil med kärra från nuvarande 670:-.
Det tycker jag är ocker!
Var på SBP i går för den årliga kollen.
Snackade lite med b.mannen. Han menade att eftersom SBP ska vara vinstdrivande kommer bolaget att lämna norrland. Där kommer säkert inte de nya aktörerna att etablera sig heller. Liksom ej heller på andra mindre attraktiva orter.
Leve den fria konkurrensen!
Stoppa det här omedelbart. fullständigt vansinnig idé. Bilprovningen ska vara kvar som den är nu. Verkstäder är oseriösa och folk kommer bli blåsta.
dessutom är jag övertygad om att det kommer bli dyrare med fri konkurrens. Kom ihåg avregleringen på el-marknaden...
Det finns många exempel inom Svensk industri där man har skapat "oberoende" som uppfyller SWEDAC´s krav på organisationsmässigt oberoende och som gör att SBP kan fortsätta övervaka KBV. Man bör veta att SWEDAC tänker? strikt enligt vissa normer (ex ISO 9001) och uppfylls dessa på något sätt säger SWEDAC ja.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.