Nästa artikel
Årets smartaste: Honda Jazz
Nyheter

Årets smartaste: Honda Jazz

Publicerad 20 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Det är liten på jorden, men har förbluffande fina innerutrymmen. Bilen är långtestets mest flexibla och bäst disponerade bil. Årets smartaste bil är...
Honda Jazz bjuder inte alls på samma sprittande körglädje som Fiesta, långtestets andra utpräglade småbil.

Den har heller inte samma fina väghållning, styrkänsla och väl avstämda chassi som Forden.

Smart flexibilitet
Men den högbyggda japanska bilen har andra kvaliteter. När handlar om utrymmen och smart flexibilitet är Jazz helt överlägsen sin tysk/spanska konkurrent.

Bilen kan smidigt "möbleras" på en rad olika sätt och den kompakta karossen sväljer förbluffande mycket last.

Även kupéutrymmet är generöst och på den punkten kan den smart disponerade Hondan nästan konkurrera med Volkswagen Golf och Renault Mégane, som går i en annan storleksklass.

Dålig kvalité
Däremot delar Jazz en mindre god egenskap med Fiesta.

Inredningsmaterialen är tunt billiga och efter bara ett år har bilen börjat chansera invändigt.

- Det har redan gått hål på golvmattan vid gasfoten och sätenas klädsel formligen drar åt sig smuts som är extremt svår att få bort. Samma sak gäller mattorna på kupégolvet, skriver sista etappens testförare i sin slutrapport.

Begränsad långfärdsbil
Tekniskt har Hondan, på japanskt manér, klarat sig helt utan missöden.

Den är också körsmidig och lätthanterlig i stadstrafik, men har sina begränsningar som långfärdsbil. Vindkänslighet, diffus styrning och struttig fjädring ger minus i landsvägsprotokollet.

Men på en punkt är Jazz, passande nog, bäst i test. När vi med hjälp av proffs på området lät granska bilarnas ljudanläggningar gick segern till Hondan, som till och med slog Volvo XC60 på fingrarna.

Känslig för stenskott?
Däremot är Jazz, som är långtestets enda bensinbil, en förlorare på miljöområdet. Den når inte ner till den magiska utsläppsgränsen 120 g/km.

Det är Hondan, tillsammans med den dubbelt så stora XC60, ensam om.      

Jazz tycks också vara extremt stenskottskänslig. Bilen har fått tre nya vindrutor under året och det är rekord i långteststallets historia.

Men om fenomenet är oturlig slump eller om det på något sätt har med bilens eller rutans konstruktions att göra har vi inte lyckats utröna. 

Sammanfattning:
Den är liten på jorden, men har förbluffande fina innerutrymmen. Honda Jazz är testets bäst disponerade och mest flexibla bil.

Baksätet kan fällas och vikas för att passa de mest skiftande bagagebehov. Men köregenskaperna är inte lika trevliga som lastegenskaperna.

Styrresponsen är diffus, karossen vindkänslig, motorn surrig och fjädringen stötig på dåliga vägar.
 
HONDA JAZZ 1.4 i-VTEC
(Testad i 3 433,0 mil)

Pris, kr: 163 900
Förbrukning, l/100 km: 6,4
Bränslekostnad/mil, kr: 7:65
Värdeminskning/mil, kr: 19:66
Värdeminskning, procent: 41,2
Servicekostnad/mil, kr: 0:70
Serviceintervall, mil/år: 2 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 32:82
Vägd milkostnad, kr: 30:50

Plus:
Smart disponerad, flexibel inredning, rymlig för sin storlek, smidig i sta´n.

Minus:
Struttig fjädring, diffus styr-känsla, skymmande A-stolpar, ej miljöbil, billiga inredningsmaterial, surrig motor.

Läs hela slutrapporten om Vi Bilägares långtest i nummer 18/2009.

Imorgon: Årets gladast långtestbil.

Diskutera: Vad tycker du om Honda Jazz?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-20 15:02
StigRoger (ej verifierad)

Hur kan Honda Jazz utses till Årets smartaste bil
med de allvarliga minusbetyg den fått ?!

#2 • Uppdaterat: 2010-01-20 15:30
Conny Karlsson (ej verifierad)

Vibilägare.
Ni måste bli tydligare med när ni ger betyg till i detta fallet Honda Jazz. - för billiga inredningsmaterial. Ja, men de kanske håller! VW Golf ger Marianne Sterner + för "imponerande kvaliteskänsla" men är det inte bara en känsla?! Bagagehyllan brakade ihop trots den "imponerande kvaliteskänslan" och var desseutom hutlöst dyr pga dum konstruktion. Vibilägare måste bli tydligare med att hålla isär begreppen som kvalitet och kvaliteskänsla. Många kan ta kvaliteskänsla för kvalitet när man läser detta och kan inte hålla isär dessa. Börja med detta i era tester fortsättningsvis. Jag tycker det verkar som att framförallt tyska tillverkare använder sig av detta för att "dölja" den riktiga sämre kvaliten på bilarna. Vilket verkar visa sig i alla kvalitetsundersökningar där man sällan är i med i toppen i VWs fall men även andra tyskar ligger sämre till. Däremot verkar japanska bilar ha en "riktig" kvalitet. Men får kritik för bristande "kvalitetskänsla" som Honda Jazz. Börja med att vara tydliga med vad som är vad. Vissa läsare som läser tester etc kan ha svårt att hålla isär dessa begrepp. Men ni är inte ensamma vad gäller detta bland motortidningar.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-22 20:26
S-E S (ej verifierad)

Hellre en bil av "dålig kvalitet" med trasig lyftknapp för bagagehyllan än en bil av "superkvalitet" med rost här och där.
PS. Har Honda Jazz fått sitt namn efter vägegenskaperna?

#4 • Uppdaterat: 2010-01-26 10:03
inghus (ej verifierad)

Namnet Jazz är för Skandinavien det riktiga namnet är Honda Fi..a vilket inte blev så lyckat här.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-03 16:50
Kurtan H (ej verifierad)

Får hålla med Conny Karlsson och Stigroger. Vibilägares omdömen och betygssättning blir allt mer märklig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.