Vi har undersökt den saken med utgångspunkt från årets långteststall. Alla fem bilarna är utrustade med respektive märkes standardanläggning, alltså den som oftast följer med på köpet. Det gäller dock inte för Ford Fiesta Trend. Där kostar ljudpaketet extra, närmare bestämt 4 300 kr kronor.
Som extra krydda - och referens - tog vi även med en Audi Q7 i testet. Den var utrustad med märkets mest avancerade ljudpaket, som kommer från Bang & Olufsen och kostar hela 65 000 kronor extra. Är det värt alla pengar, eller..?
För att utvärdera anläggningarna anlitade vi tre extremt skarpörade ljudproffs, med delvis olika bakgrund. Två av testlyssnarna är aktiva i Svenska Bilstereoförbundet och ägnar stora delar av sin fritid åt att döma billjudstävlingar runt om i landet.
Niklas Berg, med Gävle som hemort, är en av de mest anlitade och respekterade domarna i branschen och stockholmaren Erik Robsarve har både lång domarerfarenhet och gedigna tekniska kunskaper i ämnet.
Vår tredje ljudbedömare är sedan tidigare välkänd i Vi Bilägares spalter. Det handlar om musikern, studioteknikern och krönikören Johan Norberg. Han jobbar dagligen med ljud, både sådana han producerar själv med sin gitarr och sådana han mixar åt andra och sig själv i inspelningsstudion.
Ã-verens om Jazz
De tre testlyssnarna har fått använda sina egna metoder för att klassa bilarna och redan nu kan vi avslöja att Johan Norbergs och tävlingsdomarnas omdömen om bilarna går isär ordentligt på en hel del punkter.
Oenigheten gäller bland annat VW Golf och Volvo XC60, som Johan Norberg placerar mycket högt på sin lista. Ljuddomarna, däremot, bedömer bilarna som näst sämst respektive allra sämst i testet. Även i fallet Ford Fiesta är åsikterna delade. Den är tvåa på ljuddomarnas rankinglista och näst sist på Johan Norbergs.
Mest överens är testtrion om ljudanläggningen i Honda Jazz. Den får klart godkänt av Johan Norberg och bedöms som bäst i test av de båda ljuddomarna. Av dem får Hondan till och med högre poäng än Audi Q7 med sin 65 000-kronorsanläggning.
Till saken hör också att alla tre ljudtestare även fick i uppdrag att bedöma hur användarvänliga de olika anläggningarna är. Sitter knapparna där de ska? Är det lätt att förstå hur de olika inställningarna ska göras? Är alla funktioner logiska?
Om de sakerna kan man förstås också ha olika uppfattningar.
Testprotokoll
För att klassa bilarna använde ljuddomarna ett mycket omfattande testprotokoll, som även det utarbetats av EMMA (European Mobile Multimedia Association) och används i de flesta tävlingssammanhang.
- Protokollet är utformat för att bedömningarna ska bli så objektiva och rättvisa som möjligt. Tanken är att domarens personliga preferenser inte ska få påverka resultatet, säger Erik Robsarve.
Maximalt kan en bil få 275 EMMA-poäng och tävlingsbilarna brukar ligga mellan 200 och 240 poäng.
Bästa bilen i vårt test (se domarnas separata betyg i länkarna uppe till höger), Honda Jazz, kom upp i 157 poäng medan Audis exklusiva B&O-anläggning blev tvåa med 154 poäng. Båda har med andra en bra bit kvar till elitklass…
Detta är en förkortad version av Vi Bilägares ljudreportage. Du kan läsa reportaget i sin helhet i Vi Bilägare nummer elva, som är ute i butik den 18 augusti. I länkarna uppe till höger kan du se domarnas separata betyg.
Fyra av bilarna i långteststallet har musikanläggning som standard, i regel den enklaste som respektive märke har att erbjuda. Enda undantaget är Ford Fiesta. Där har vi fått punga ut med 4 300 kronor extra för Ljudpaket 1. Det är den billigaste anläggningen som erbjuds till modellen.
I sammanställningen är bilarna listade i bokstavsordning och inte efter testplacering. De viktigaste uppgifterna om ljudanläggningarna finns med:
FORD FIESTA
Fords informationsavdelning har inte hundraprocentigt lyckats spåra från vilken tillverkare ljudanläggningen i Fiesta köps. Men med största sannolikhet kommer den från Visteon.
Vår Fiesta är utrustad med Fords ljudpaket 1, som kostar 4 300 kr och har följande specifikationer: CD/mp3/aux-ingång är standard, liksom fyra högtalare och rattkontroller. Slutsteg: ingen uppgift.
Ytterligare två dyrare ljudanläggningar, ljudpaket 2 och 3, finns att välja på till Fiesta.
HONDA JAZZ
Honda i Sverige har, trots kontakt med både England och Japan, inte lyckats få fram varifrån ljudanläggningen i Jazz kommer. Är det en affärshemlighet, eller…
Hondans ljudpaket ingår i bilpriset och har, enligt de informationsbroschyrer som finns, följande specifikationer: CD/mp3/usb-ingång, liksom sex högtalare och rattkontroller. Slutsteg: ingen uppgift.
Något ytterligare ljudpaket finns inte som tillval.
RENAULT MÉGANE
I basversionen av Renault Mégane sitter en ljudanläggning från japanska Sony som har beteckningen Classic och ingår i bilpriset.
Enligt uppgifter från generalagenten har anläggningen följande specifikationer: CD/mp3/aux-ingång, fyra högtalare och kontroller på rattstången. Slutsteg: 4 x 15 W.
Ytterligare två nivåer på ljudanläggningar erbjuds till Mégane, den dyraste kommer från Arkamys.
VW GOLF
Volkswagen har två leverantörer av ljudanläggningar till Golf, Panasonic och Blaupunkt. Detta för att säkra en jämn tillgång på komponenter.
Ljudpaketet i vår Golf heter RCD310 och ingår i bilpriset. Det har, enligt VW:s informationsmaterial, följande specifikationer: CD/mp3/aux-ingång, åtta högtalare och rattkontroller. Slutsteg:
4 x 20W.
Ytterligare två ljudanläggningar erbjuds till VW Golf, den dyraste med inbyggd navigator.
VOLVO XC60
Volvo hämtar sedan lång tid tillbaka sina ljudkomponenter från japanska Melcho (Mitsubishi Electronics).
En grundanläggning ingår i bilpriset och den har följande specifikationer: CD/aux-ingång och sex högtalare. Slutsteg: 4 x 20 W. Vår bil har dessutom tillvalet rattkontroller och mp3/usb-ingång.
Volvo erbjuder ytterligare två ljudanläggningar, där den dyraste har högtalare från danska Dynaudio.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det är mycket viktigt att ha sådana här test även i ViBilägare. Jag kör mycket långt och gillar att lyssna på musik men många ljudanläggningar är verkligen under all kritik.
Kan vi inte få detta som ett stående inslag i tester av bilar att experterna får göra ett utlåtande om musikanläggningarna i bilar fortsättningsvis. Mycket bra isåfall tycker jag. Måste hur som helst vara generande för Volvo att komma efter en bil som Honda Jazz, var inte premium ambitionen högre......?;o)
Conny: Jag undrar just vart en Toyota hade placerat sig. Om inte det under Honda Jazz den också. Fast i en Toyota sitter man kanske inte och lyssnar på musik utan grubblar över sitt felköp? ;o)
Emme.
Ute efter pajkastning som vanligt !?
Att Volvo hamnade långt ner beror med största sannolikhet att de använder japanska komponenter....
Nä, skämt åsido...hur man uppfattar ljud är väldigt individuellt.
Conny: Pajkastning? Jag kör ju bara i samma spår som dig och du kastar väl inga pajer?
Förövrigt fick Volvo ett gott betyg gällandes användarvänlighet. Det kan ta en långt. Se bara på Iphone bland annat.
Emme. Toyota är inte med i testet. Åldersgruppen som köper Toyota lyssnar inte på CD, varför finns det bara kasettbandspelare i Toyota. Radion är även låst till P1, P2 och dansbandskanaler.
Blev fel.
"Varför finns det bara" skall vara "varför det bara finns"
Jag är en av de få lyckliga i Sverige som har en Cabasseanläggning i min Renault Laguna Privilege av 2008 års modell. Cabasse är High End - om ni vet vad det betyder...
Sitter troligtvis Panasonic i Toyotas bilar, ommärkt till Toyota.
Att det satt Cabasse i Renault var lite överraskande.
Vill man ha bra billjud köp Mark Levinson och få en Lexus på köpet.
Alt installera McIntosh i bilen, men troligtvis kommer det kosta mer än din bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.