Den är långtestets säkraste, lyxigaste och mest kompetenta bilen. Åkkomforten är av högsta klass, men utsläppen och kostnaderna är höga. Årets dyrgrip är...
Det är inget snack om saken. Ser man bara till själva bilen är Volvo XC60 överlägsen segare i 2009-års långtest.
Den
är rymligast, bekvämast, starkast, säkrast - ja, kort sagt bäst på det
mesta. Men smakar det så kostar det och det är inga struntsummor det
handlar om.
Kräver tjock plånbok
Inte nog med att
det krävs en psalmbokstjock plånbok för att köpa den fyrhjulsdrivna
Volvo-suven; prislappen är över 422 000 kronor. Det går också åt en
rejäl slant för att hålla den rullande.
Räknar man in alla
utgifter för långteststallets XC60 slutar notan för ett års körning på
228 402 kronor. Det betyder att varje mil kostat nästan 55 kronor!
Hur många vanliga dödliga har råd med det?
Sannolikt ytterst få, åtminstone om de betalar ur egen ficka.
Dåliga miljöegenskaper
Men det är inte bara de dryga ägandekostnaderna som ställer till det för XC60.
Även
miljöegenskaperna lämnar en del övrigt att önska. Den tunga suven
släpper ut dubbelt så mycket koldioxid, 219 g/km, som testets snålaste
bil Ford Fiesta.
Högt pris, höga utsläpp och höga driftskostnader är ingen ideal kombination för den som vill vinna ett test.
Långsteststallets dyrgrip Volvo XC60, lyckas däremotmed bedriften att knipa en klar andraplats i förarnas slutomröstning.
Valuta för pengarna
Det är bra gjort med tanke på den i sammanhanget extrema kostnadsnivån, som bara marginellt dämpas av att bilen har fri service i fyra år/12 000 mil.
Men XC60 är inte bara dyr, den ger också ägaren en hel del valuta för slantarna. Allra mest impone-ras testlaget av den utsökta åkkomforten och den suveräna stabiliteten på alla vägar och i alla väglag.
Volvos chassitekniker har utan tvekan gjort ett bra jobb med den nya suv-modellen. De får dessutom en extra stjärna för att de lyckats få bukt med däckbullret på ett välgörande effektivt sätt.
Brett användningsområde
En annan fördel med den snitsigt formgivna Volvo-suven är att
den har ett betydligt bredare användningsområde än resten av långteststallet.
Den effektiva fyrhjulsdrivningen ger en framkomlighet som ingen av de andra bilarna kommer i närheten av och som släpdragare klarar XC60 mer än de flesta behöver.
Laddad med säkerhet
Även när det handlar om utrymmen i kupé och lastrum är Volvon, av naturliga skäl, totalt överlägsen. Men den är inte bara rymlig, utan har även en fin flexibilitet och kan smidigt anpassas för alla tänkbara typer av last.
- Det märks att Volvo kan det här med genomtänka kombilösningar och listiga lastfinesser. XC60 ger både en rejäl dos premiumkänsla och massor av praktisk användbarhet. Det är bara att gratulera den som har råd, skriver långtestlagets kombiexpert i sin slutkommentar.
Säkerhet är ett annat av Volvos specialområden och på den punkten lär ingen bli besviken på XC60. Bilen är laddad med modern säkerhetsteknik, bland annat antikrocksystemet City Safety som ska hindra småkollisioner i stadstrafik.
Som tur är har vi aldrig behövt testa det i skarpt läge.
Brister i vissa system
Däremot har vissa brister i några av de andra säkerhetssystemen avslöjats under året. BLIS, som övervakar ytterbackspeglarnas döda vinkel, börjar ibland tokblinka utan anledning. Orsaken är att kameralinserna då och då sätts igen av till exempel imma eller snö.
Inte heller avåkningsvarnaren, Lane Departure, fungerar som den ska i alla lägen. I smutsigt eller snöigt väglag "ser" systemet inte vägmarkeringarna tillräckligt bra och slår inte larm när de korsas.
Både BLIS och Lane Departure behöver uppenbarligen en viss översyn av Volvos säkerhetstekniker.
Minus i protokollet får XC60 i huvudsak för ytterligare tre saker: klumpighet i stadstrafik, en auto-matlåda som ibland växlar lite märkligt och det råa dieselknattret vid gaspådrag.
Sammanfattning:
Volvo XC60 är långtestets säkraste, lyxigaste och mest kompetenta bil. Åkkomforten är av högsta klass, samtidigt som bilen fungerar utmärkt som tålig arbetshäst.
Fyrhjulsdriften ger både bra körstabilitet och framkomlighet. Som en extra livvaktstyrka finns en rad olika system hjälper föraren att undvika olyckor. Volvon hade vunnit om kostnaderna varit rimliga.
VOLVO XC60 2.4 D
(Testad i 4 193,9 mil)
Pris, kr: 422 100
Förbrukning, l/100 km: 9,1
Bränslekostnad/mil, kr: 10:26
Värdeminskning/mil, kr: 36:48
Värdeminskning, procent: 36,2
Servicekostnad/mil, kr: 0
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 54:46
Vägd milkostnad, kr: 56:23
Plus
Hög säkerhetsnivå, utsökt åkkomfort, fin framkomlighet, stadig väghållning, bra dragförmåga, flexibelt kombiutrymme.
Minus
Höga utsläpp, höga kostnader, brummig motor, tvekande automatlåda.
Läs hela slutrapporten om Vi Bilägares långtest i nummer 18/2009.
På måndag: Årets besvikelse.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?
Den
är rymligast, bekvämast, starkast, säkrast - ja, kort sagt bäst på det
mesta. Men smakar det så kostar det och det är inga struntsummor det
handlar om.
Kräver tjock plånbok
Inte nog med att
det krävs en psalmbokstjock plånbok för att köpa den fyrhjulsdrivna
Volvo-suven; prislappen är över 422 000 kronor. Det går också åt en
rejäl slant för att hålla den rullande.
Räknar man in alla
utgifter för långteststallets XC60 slutar notan för ett års körning på
228 402 kronor. Det betyder att varje mil kostat nästan 55 kronor!
Hur många vanliga dödliga har råd med det?
Sannolikt ytterst få, åtminstone om de betalar ur egen ficka.
Dåliga miljöegenskaper
Men det är inte bara de dryga ägandekostnaderna som ställer till det för XC60.
Även
miljöegenskaperna lämnar en del övrigt att önska. Den tunga suven
släpper ut dubbelt så mycket koldioxid, 219 g/km, som testets snålaste
bil Ford Fiesta.
Högt pris, höga utsläpp och höga driftskostnader är ingen ideal kombination för den som vill vinna ett test.
Långsteststallets dyrgrip Volvo XC60, lyckas däremotmed bedriften att knipa en klar andraplats i förarnas slutomröstning.
Valuta för pengarna
Det är bra gjort med tanke på den i sammanhanget extrema kostnadsnivån, som bara marginellt dämpas av att bilen har fri service i fyra år/12 000 mil.
Men XC60 är inte bara dyr, den ger också ägaren en hel del valuta för slantarna. Allra mest impone-ras testlaget av den utsökta åkkomforten och den suveräna stabiliteten på alla vägar och i alla väglag.
Volvos chassitekniker har utan tvekan gjort ett bra jobb med den nya suv-modellen. De får dessutom en extra stjärna för att de lyckats få bukt med däckbullret på ett välgörande effektivt sätt.
Brett användningsområde
En annan fördel med den snitsigt formgivna Volvo-suven är att
den har ett betydligt bredare användningsområde än resten av långteststallet.
Den effektiva fyrhjulsdrivningen ger en framkomlighet som ingen av de andra bilarna kommer i närheten av och som släpdragare klarar XC60 mer än de flesta behöver.
Laddad med säkerhet
Även när det handlar om utrymmen i kupé och lastrum är Volvon, av naturliga skäl, totalt överlägsen. Men den är inte bara rymlig, utan har även en fin flexibilitet och kan smidigt anpassas för alla tänkbara typer av last.
- Det märks att Volvo kan det här med genomtänka kombilösningar och listiga lastfinesser. XC60 ger både en rejäl dos premiumkänsla och massor av praktisk användbarhet. Det är bara att gratulera den som har råd, skriver långtestlagets kombiexpert i sin slutkommentar.
Säkerhet är ett annat av Volvos specialområden och på den punkten lär ingen bli besviken på XC60. Bilen är laddad med modern säkerhetsteknik, bland annat antikrocksystemet City Safety som ska hindra småkollisioner i stadstrafik.
Som tur är har vi aldrig behövt testa det i skarpt läge.
Brister i vissa system
Däremot har vissa brister i några av de andra säkerhetssystemen avslöjats under året. BLIS, som övervakar ytterbackspeglarnas döda vinkel, börjar ibland tokblinka utan anledning. Orsaken är att kameralinserna då och då sätts igen av till exempel imma eller snö.
Inte heller avåkningsvarnaren, Lane Departure, fungerar som den ska i alla lägen. I smutsigt eller snöigt väglag "ser" systemet inte vägmarkeringarna tillräckligt bra och slår inte larm när de korsas.
Både BLIS och Lane Departure behöver uppenbarligen en viss översyn av Volvos säkerhetstekniker.
Minus i protokollet får XC60 i huvudsak för ytterligare tre saker: klumpighet i stadstrafik, en auto-matlåda som ibland växlar lite märkligt och det råa dieselknattret vid gaspådrag.
Sammanfattning:
Volvo XC60 är långtestets säkraste, lyxigaste och mest kompetenta bil. Åkkomforten är av högsta klass, samtidigt som bilen fungerar utmärkt som tålig arbetshäst.
Fyrhjulsdriften ger både bra körstabilitet och framkomlighet. Som en extra livvaktstyrka finns en rad olika system hjälper föraren att undvika olyckor. Volvon hade vunnit om kostnaderna varit rimliga.
VOLVO XC60 2.4 D
(Testad i 4 193,9 mil)
Pris, kr: 422 100
Förbrukning, l/100 km: 9,1
Bränslekostnad/mil, kr: 10:26
Värdeminskning/mil, kr: 36:48
Värdeminskning, procent: 36,2
Servicekostnad/mil, kr: 0
Serviceintervall, mil/år: 3 000/1
Faktisk milkostnad, kr: 54:46
Vägd milkostnad, kr: 56:23
Plus
Hög säkerhetsnivå, utsökt åkkomfort, fin framkomlighet, stadig väghållning, bra dragförmåga, flexibelt kombiutrymme.
Minus
Höga utsläpp, höga kostnader, brummig motor, tvekande automatlåda.
Läs hela slutrapporten om Vi Bilägares långtest i nummer 18/2009.
På måndag: Årets besvikelse.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fin bil men fantastiskt trång i baksätet å litet bagage. så upplever jag den!
Om man är lite ful å "hård-drar" det en förhöjd v50 i storlek...
KALLE:
Mitt i prick. Så här hag jag upplevt bilen från allra första början. Så fantastisk komfort är det inte heller om man jämför med tex en 4X Audi (A6).
Har ni jämfört XC60 och Ford Kuga?
Forden kostar 150 tusen mindre och har samma utrymmen och teknik sånär som på Haldex version.
Ford Kuga är en helt annan bil. Det är inte ens samma plattform. Kuga delar plattform med C30/S40/V50, XC60 delar plattform med t.ex V70.
Hei
Hvilken motor er testet, D5 205 eller 163 hk
Re: Petimeter
Det står lite längre ned i texten att det är en VOLVO XC60 2.4 D
Den är inte bara dyr den är ful oxå för att inte tala om den dåliga kvaliteten man får på köpet. Hellre en drifsäker med bra kvalitet för mig
Mer för pengarna!
En Lexus RX 450 h drar 0,63 liter/mil och släpper bara ut 148 gram/kilometer
I och med att man får 40 procents rabatt på förmånsvärdet hamnar det på samma nivå som en konventionell bil som kostar runt 400.000 kronor.
Motor: Bensinmotor på 249 hk, två elmotorer (167 respektive 68 hk), samlad effekt 299 hk.
Men det är klart, Lexus är inte en dieselbil som alltid är 30-40 % bränslesnålare än motsvarande bensinbil.
Robert: Låt mig gissa..Hmm, en Toyota då antar jag? ^^. Du e för rolig du...
Otroligt ful bil, finns det någon som köper denna privat?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.