Vi har tranporterat cementsäckar till kolonilotten, enorma lass skräp till återvinningen, dragit båtsläp och finåkt till söndagslunchen på landet.
Skoda Yeti klarar det mesta med bravur, eller som en testförare konstaterade:
- Den har och gör det man behöver.
Effektiv kartong
Skoda kan konsten att göra praktiska bilar.
Yeti är visserligen inte så vacker, men kartongformen är effektiv.
Trots behändiga yttermått lastar den mest av alla våra testbilar.
Om bakstolarna lyfts ur går det att stuva in nästan två kubikmeter prylar genom den stora bakluckan.
Till baksätet leder breda, höga dörrar som ger ett bekvämt tillträde även för passagerare med stela ryggar.
Sätet består av tre separata stolar och inredningen kan varieras på otaliga sätt.
Kluriga detaljer
Bakstolarna går att fälla ihop, vika upp och fästa med krokar i framstolarna.
Yttersätena kan skjutas framåt om lastutrymmet behöver utökas litegrann.
Sitter bara två personer bak går mittsätet att fälla ihop till ett litet användbart bord.
Yeti är full av små kluriga detaljer som gör billivet enklare.
Gummiband i dörrfickorna håller papper och kartböcker på plats.
I ett fack ovanpå instrumentbrädan ligger både mobil och plånbok skyddade.
Småprylar står stadigt i en korg i bagageutrymmet och tunga matkassar hänger säkert i bastanta krokar.
Hög
Ã-ver ett halvt ton är tillåtet att lasta i Skoda Yeti och det klarar den utan att konstra, även om föraren skulle tvingas till en häftig panikmanöver.
Bilen är pålitlig och lätthanterlig i alla situationer.
Yeti är en hög bil. Föraren sitter upprätt och har bra koll på trafiken och omgivningen.
Från förarstolen ser man en stor del av motorhuven och det gör det lätt att manövrera bilen på smala vägar.
Med en frigångshöjd på 18 centimeter tar den sig fram även på spåriga, dåliga stigar.
Vår bil är bara framhjulsdriven, men har inte fastnat ändå.
Ofta tjuvstopp
Däremot blir vi ofta stående med tjuvstopp.
110-hästarsdieseln vill ha bestämd gas i starten men när bilen väl rullat igång är motorn snäll och stark.
Vridmomentet är högt och Yeti är en tålig dragare som rår med 1,5 tons släp.
Det mesta är jättebra - eller yetibra som vi brukar säga.
Men på ett sätt är Skoda Yeti ingen bekväm bil att resa i.
Bullret från däcken är våldsamt. Radion måste skruvas upp och samtal föras med höga röster.
- Jag hör inte mobilen, utan måste lägga den så jag ser om det ringer, klagade en testförare.
Den dåliga ljudisoleringen drar ned betyget och berövar Skoda Yeti segern i vårt test.
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Yeti?
Plus
Lätthanterliga bakstolar, bra sikt, praktiska detaljer.
Minus
Bullrig, lätt få tjuvstopp.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När en annan tidning testade Yeti mot nån Hyundai så fick Yeti beröm för sin låga ljudnivå...så mitt tips till er som kanske är intresserade av Yetin...provkör själva först och bilda er en egen uppfattning!!
Jag har en Yeti 1.2TSi DSG och är nöjd med den.
Ibland kan gasrespons dröja något men man lär sig och motor räcker gott och väl för mina behov. Finns kraft om man behöver det. Vad gäller ljudnivå så är den tystare än min förra Octavia, jag tycker nivån är helt OK.
Jag förstår inte varför det så ofta klagas på ljudnivån i svenska biltester. Det måste bero på den undermåliga asfalten och/eller dåliga däck. Hyundai i30cw skall vara mycket bullrig enligt Vi bilägare men vi har numera 2 stycken i familjen. En med 2 liters bensinmotor och en med 1.6 liters diesel. Båda går på de numera utmärkta koreanska Hankook däcken och båda bilarna går otroligt tyst och fint på våra undermåliga vägar här i delstaten NSW. Vi har utan tvekan Australien sämst underhållna vägar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.