Sveriges mest omfattande biltest har ännu en gång rullat i mål. För 22:a året i rad har Vi Bilägare slutfört ett långtest, det enda i sitt slag i svensk motorpress.
Närmare 18 000 mil har avverkats ute på vägarna och resulterat i mängder av information om våra fem utvalda bilar Volvo XC 60, VW Golf, Ford Fiesta, Honda Jazz och Renault Mégane, alla intressanta bilnyheter på den svenska marknaden förra året.
Av alla brev, telefonsamtal och möten med er läsare ute på vägarna förstår vi att det här är åtråvärd information. Funderar man på att spendera några hundra tusen på en ny bil vill man givetvis veta allt om det tilltänkta objektet och gärna då från en källa som är neutral, tredje part så att säga.
Det är här Vi Bilägares långtest kommer in. Vi köper bilarna, alltid helt nya modeller, iklär oss ägarrollen till hundra procent, och lever med den nya bilen, tankar, servar och kör närmare 4 000 mil under tolv månader.
Det ger oss unika möjligheter att snabbt förmedla en genomarbetad bild av hur väl den nya bilmodellen fungerar, körmässigt, praktiskt, komfortmässigt och inte minst ekonomiskt. Många gånger hör läsare av sig och berättar att de i sista stund valt en annan bil än de från början tänkt sig efter att ha läst rapporteringen om vårt långtest.
Inte så förvånande egentligen, det är ju väldigt svårt att bilda sig en uppfattning om en helt ny bilmodell efter en tur runt kvarteret, vilket det ofta handlar om i den klassiska bilköparsituationen. Då kan våra långtester vara till stor hjälp.
Tjugotvå år är en lång tid och vi har vid det här laget avverkat över 130 bilar. Det är kul att gå tillbaka i tidningsläggen och kika ibland. Stoppade in fingret i lägget från 1999 häromdagen och hamnade således exakt tio år bakåt i tiden.
Även då hade vi en stor Volvo med i stallet, S80, övriga var (vi hade sex bilar det året) Hyundai Sonata, Opel Astra, Mazda 323, Ford Focus och Mitsubishi Space Star. Kronans värde, bilarnas pris och andrahandsvärde förändras för mycket över så lång tid för att några jämförelser ska vara meningsfulla, utom i ett avseende - bränsleförbrukningen.
Här är en jämförelse högst relevant och det visar sig glädjande nog att
snittförbrukningen per mil sjunkit rejält, från 0,81 liter/milen 1999 till
0,64 liter/milen 2009.
Vi är på rätt väg.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
tjänstevikten på en av årets testbilar KIA venga har ni nog angett i överkant i tidningen som kom i dag,en småbil har väl inte en tjänstevikt på över 1400 kg??,sportage ligger därikring
har tappat bort inloggnings namn + cod. Kan jag få ett nytt! Medlem: 3357807
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.