CR-V är Hondas bästsäljare i Sverige och är stark i den krets av bilar som kallas suv eller crossover.
CR-V betyder Compact Recreational Vehicle (kompakt rekreationsfordon) och introducerades 1997.
Plus för köregenskaper
Det bästa med Honda är de fina köregenskaperna. Styrning och chassi känns mer personbilslika. Egenskaper man nu förbättrat.
Förutom de nya stötfångarna, grillen och huven har inredningen stramats till med t ex ny panelfärg, bredare armstöd, aludetaljer och nya klädslar.
Viktigast är ändrad hjulgeometri, genom något ökad caster, för att vinna stabilitet och styrkänsla.
Mjukare fjädring
För ökad komfort har fjädringen blivit mjukare fram medan bakvagnen är styvare i sidled och något mjukare i längdled.
Dessutom har ljudisoleringen bättrats mot motorrum och på vissa punkter i kupén. Dörrspeglarna har tätats mot vindbrus.
Dieselmotorn är ersatt med den maskin som redan finns i Accord. Effekt och vridmoment är därför högre. Motorn klarar de högre ställda miljökraven i Euro-5.
Hett efterlängtad uppges också kombinationen diesel och automatlåda ha varit, vilket nu är möjligt.
Dyr
Det är en trevlig men dyr körupplevelse. Den bensindrivna CR-V 2,0i Elegance med automat kostar 272 900 kr, samma version med diesel 307 900 kr.
Med automat är maximalt tillåten dragvikt 1 500 kg, oavsett motor. Drag uppges kosta 7 000 kr extra. Den bäst utrustade Executive kan fås med eller utan satellitnavigation.
4WD-systemet i CR-V är av en typ som inte påverkar bränsleförbrukningen fullt lika mycket som permanent fyrhjulsdrivning.
Men den är heller inte riktigt lika effektiv eftersom inkopplingen sker med en liten, men i riktigt besvärliga situationer, betydelsefull försening.
För mer modesta krav duger drivningen utmärkt.
Diskutera: Vad tycker du om nya Honda CR-V?
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 238 900 kr (bensin manuell).
273 900 (diesel manuell). Säljstart: Nu.
Mått, cm: L458 B182 H168.
Motor: fyrcylindrig bensinmotor på 1 997 cm3 och 150 hk med 192 Nm vid 4 200 v/min, alternativt fyrcylindrig commonraildiesel med turbo, 2 199 cm3 och 150 hk med 350 Nm vid 2 000 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim 10,2/9,6 (bensin/diesel manuell). Toppfart 190 km/tim.
Bränsleförbruknng: Blandad körning 8,2 (bensin man). 7,4 (diesel automat).
Co2-utsläpp: 190 g/km (bensin manuell), 195 g/km (diesel automat).
Konkurrenter: Hyundai Santa Fé, Toyota RAV4, Nissan X-trail med flera.
Vad nytt? Uppdatering av design och komfort.
För vem? Den som gillar diskret jeepdesign och håller sig på vägen
Bra köp? Ja, om man inte har för höga krav på framkomlighet.
Plus: Köregenskaper, bränsleförbrukning, flexibel inredning
Minus: Högt pris för diesel, enklare typ av 4WD
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det hör till saken att den första CR-v:n från 1997 hade visst släktskap med Land Rover Freelander 1. Idag, då inga släktskap längre finns, slår Freelander 2 den senaste CR-V versionen på alla fronter, både i förbrukning samt prestanda. Kvalitetsmässigt motsvarar Freelander 2 den nära släktingen Volvo XC60, dock med denb skillnaden att Freelander 2 har bättre terrängegenskaper än Volvon, samt bättre vägegenskaper än Hondan. Dessutom är grundpriset frö Freelander 2 endast 299.000. Känns som att CR-V plötsligt är ett dåligt val!
Det är ingen som har påstått att den här bilen ska klara något - vi på Honda har byggt den här vagnen för homosexuella stockholmare som inget förstår om terränkörning!!!!
Vad tusan menar du HONDA?
Alla stockholmare är väl homosexuella, någon måste ändå veta något om terrängkörning.
:oD
Sjukt låg nivå på en del kommentarer här. Nå väl, när Volvo m.fl. fick Haldex (som är ett snarlikt 4wd system som cr-v använder) haglade lovorden, så varför hör man så ofta att cr-v:s fyrhjulsdrift bara är "halvskapligt"? I sånt fall är väl inte Haldex bättre?
Oherhört besviken på bilen.Jag har en ny av årsmodell 2012 där det är vindbrus vänster fram.Varit inne på verkstaden ett flertal gånger. Hedin Bil klarar inte av att lösa problemet, och inte Honda Sverige heller?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.