Nästa artikel
Minst problem med Honda och Renault
Nyheter

Minst problem med Honda och Renault

Publicerad 15 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
En bil fick byta vindruta tre gånger, i en bil gick ett fäste till hatthyllan sönder och en bil fick tätas med silvertejp. Läs om alla fel hos bilarna i långteststallet 2009.
När långteststallet 2009 slutsummeras kan det konstateras att ingen bil har klarat sig helt utan verkstadsåtgärder.

Rent tekniskt har Honda Jazz och Renault Mégane varit stallets mest problemfria bilar.

Här följer en komplett rapport om alla problem hos förra årets långtestbilar:


FORD FIESTA
Värmepaketet fungerade inte som det skulle i början av året. Det tog drygt tre månader (!) innan felet avhjälptes på garantin.

Sedan dess har kylan lyst med sin frånvaro och därför har vi inte kunnat testa det uppdaterade värmesystemet i skarpt läge.

I övrigt har Fiestan varit felfri, bortsett från de plåtskador den fick vid en krock.


HONDA JAZZ
Inga allvarliga fel rapporterade. Enda missödet är att märkes-emblemet på bakluckan ramlat bort.

Dessutom har bilen återkallats för byte av varningsetikett för bilbarnstolen fram. Texten var felöversatt.

Det stod "Placera aldrig en framåtvänd bilbarnstol…" där det skulle stå "Placera aldrig en bakåtvänd bilbarnstol…"

Jazz tycks dessutom vara extra känslig för stenskott. Tre gånger har vi tvingats byta vindruta på bilen, det är nytt rekord!

Inredningsmaterialen håller heller inte högsta kvalitet. Det har redan nötts hål på golvmattan vid gasfoten.


RENAULT MÉGANE
Skrapet i växellådan vid snabba uppväxlingar till femman, som noterades i början av testperioden, har försvunnit av sig självt.

Renaulten är därmed felfri, bortsett från de skador vi själva vållat i form av en krasch mot ett räcke och en avsliten kontakt till partikelfiltret.

Vid senaste service gjordes en kostnadsfri omprogrammering av styrenheten till dörrlåsen. Elektroniken har på en del bilar (dock icke vår) varit opålitlig och på egen hand låst upp dörrarna.

Vid servicen byttes även ett fäste till en av hatthyllestropparna bak och det kostade 132 kronor.


VOLKSWAGEN GOLF
Elfönsterhissen till sidorutan på förarsidan har gått sönder en gång och bytts på garantin.

Dessutom har båda fönsterhissarna fram åtgärdats vid ytterligare ett tillfälle, på uppdrag av generalagenten.

Detta eftersom flera Golf av den nya modellen har haft problem med funktionen. Åtgärden var kostnadsfri och gjordes i samband med service.

Ett annat fel är att servostyrning och antisladdsystem vid upprepade tillfällen har strejkat vid kallstarter i minusgrader, men det försvann så småningom av sig självt.

Även i Golfen har ett fäste till en av hatthyllestropparna bak gått sönder. I det fallet kostade reparationen hela 1 696 kronor!     


VOLVO XC60
En miss i konstruktionen ledde till att dörrlåsen frös ihop under den kalla årstiden.

Felet, som drabbat ytterligare ett hundratal tidiga XC60, åtgärdades på garantin och har inte kommit tillbaka.

I övrigt har Volvo-suven fungerat klanderfritt.

Men den ljusa interiörklädseln hade vi kunnat vara utan. Den är inte ljus längre!

Läs hela slutrapporten om långteststallet 2009 i förra årets sista nummer, Vi Bilägare nummer 18/2009.

Diskutera: Vilken bil i långteststallet 2009 tycker du är mest intressant?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-15 22:49
Volvo RWD (ej verifierad)

När jag först läser att det är minst problem med Honda & Renault så blir jag nyfiken. Men när jag har läst igenom om dom olika problemen med bilarna så kan jag konstatera att om jag fick välja något utav dom här olika felen på bilarna så skulle jag helst tagit det frusna dörrlåset som jag tycker mest är jordnära och en grej som man kan tillfälligt förebygga på närmaste mack tills det har åtgärdats gratis såklart på garantin. Förstår inte riktigt det där med tejpen föressten, vad är det för fel på vanlig frysolja/fett? Ej fungerande värmepaket, byta vindruta 3 gånger, skrap i växellådan och ett antal tråkiga fel på golfen skulle jag välja bort utan någon som helst tvekan.

#2 • Uppdaterat: 2010-01-16 17:30
Pär (ej verifierad)

Felet med fruset lås är att det inte är själva låskolven utan låshaspen i dörrstolpen.
Har haft sådana bilar och det är inte kul att köra omkring med ett snöre från dörren till något ini bilen (eller tejp på utsidan, vilket jag tycker verkar vara en farlig lösning) ända tills det blir plusgrader.
Det hela är typiskt fel som orsakas av materialkombination (plasbussningar) ihop med olyckligt toleransutfall (dvs. man vet i förväg att det kommer hända på ett visst antal bilar).
Typiskt dålgt konstruktionsarbete / för snål projekttid / projektbudget.
Är säkerligen ett fel som kommer att åtgärdas allt eftersom klagomålen flyter in (är ju bara att minska trycket i plastsprutmaskinen) men typisk fel som är tecken på lite hejsansvejsaattityd i framtagandet...

#3 • Uppdaterat: 2010-01-16 18:26
Volvo RWD (ej verifierad)

Pär: Förstår jag dig rätt om det är det som låste i dörren hakar fast i själva karossen? Kan man inte få bort det genom att spruta frysolja? Felet drabbade trots allt bara ett hundratal tidiga XC60, inte
10 000 och det som orsakade förfrysningen åtgärdades snabbt. Så många fler klagomål lär inte komma in då vintern "snart" redan har passerat mer eller mindre.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-16 18:28
Volvo RWD (ej verifierad)

låset i dörren hakar fast i karossen som fryser*

#5 • Uppdaterat: 2010-01-17 02:20
Simon (ej verifierad)

En riktig skitbil, inte nog med att man får tejpa dörrar, utan att den drar med bränsle en en bensinare och att bältet går upp, annars blir det som aktuellt visade en bil som får bärgas när kylan slår till....
Milkostnaden ska vi inte ens prata om.....

#6 • Uppdaterat: 2010-01-17 03:00
Volvo RWD (ej verifierad)

Simon: Jag såg en gång på TV att en Lexus bärgades, silka skitbilar. Vibilägare har inte haft några sådana problem som jag kan se det. "I övrigt har Volvo-suven fungerat klanderfritt." När du säger milkostnad, vad jämför du då med för bilar? Knappast med ett antal konkurenter i samma klass. Vad får du allt ifrån egentligen..

#7 • Uppdaterat: 2010-01-17 20:43
Simon (ej verifierad)

Skillnaden var väl att Lexusen bärgades för att den krockat och att Volvon bärgades för att den inte startade i kylan trots att det var en ny bil....:)
Om du undrar över milkostnaden så jämför jag med bilar av samma storlek men billigare i inköp, billigare i service, och därmed också mindre värdeminskning, ex Honda CRV, Toyota Rav4, Santa Fee..
Samtliga betydligt billigare att äga...

#8 • Uppdaterat: 2010-01-17 23:12
Volvo RWD (ej verifierad)

Det är möjligt, Lexusen kanske skenade iväg :). Man prioriterar olika, dom modellerna du nämner innehar inte samma prestanda som XC60 och det är också därför ganska narturligt att den drar mer. Jag tycker man får mer bil för pengarna i XC60 om man jämför med dom modellerna, både både när det gäller komfort, säkerhet, köregenskaper och prestanda. Sen har väll Christer gjort det andra ganska klart i kommentaren till den andra artikeln hur det är.

#9 • Uppdaterat: 2010-01-18 00:27
Hanzzon (ej verifierad)

Volvo RWD, Det stämmer tyvärr inte riktigt då prestandan är fullt jämförbara eller till och med sämre för XC60.
Sen att XC60 skulle vara mer prisvärd för sina pengar än tex Toyota Rav4 eller Santa Fe får vara din åsikt om du nu tycker så, en XC60 AWD är 87000kr dyrare i grundpris än en snabbare och snålare Rav4, för dom pengarna borde den väl oxå vara bra mycket bättre så att säga att den är prisvärd för pengarna tycker jag inte riktigt stämmer.

#a • Uppdaterat: 2010-01-18 00:47
Volvo RWD (ej verifierad)

Hanzzon: En XC60 drar 1dl mer i Sverigecykeln än en RAV4, däremot är den snabbare till 100 km/h, XC60 är tom 0.2 sekunder snabbare än angivet (9,3 sek 0-100km/h) Toyota RAV4 ligger på 10,7 sek 0-100 km/h. Dvs 1,4 sekunder slöare än XC60. Så var fick du ifrån att Toyotan skulle vara snabbare? Toyota RAV4 tappar rejält på komfort, köregenskaper och den aktiva säkerheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.