Nästa artikel
13 000 fortkörare smiter från böter
Nyheter

13 000 fortkörare smiter från böter

Publicerad 9 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Trots att de fångats på bild av fartkameror slapp 13 000 fortkörare böter under förra året. Om polisen inte kan identifiera en förare kan bilägaren strunta i att uppge vem som kört.
Rikspolisstyrelsens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll ansvarar för att gå igenom alla bilder från landets över 1 000 fartkameror. Om någon kört för fort är uppgiften att binda föraren till ett namn.

Anders Drugge är chef för enheten:
 
- En förutsättning för att bli fälld för en hastighetsöverträdelse är att man kan bli identifierad. Om vi inte kan identifiera föraren skickar vi en förfrågan till den som står som ägare till fordonet, säger han.

- Den förfrågan är det frivilligt att svara på.

Inget ägaransvar
Under 2008 gjordes ungefär 40 000 sådana förfrågningar och vid 13 000 av fallen fick polisen inte fram något namn.

Fortkörarna gick fria och staten gick miste på uppskattningsvis 22 miljoner kronor.    

Anledningen till att det är frivilligt att svara på förfrågningarna är att det i Sverige inte finns något ägaransvar.

Böter i Danmark
I till exempel Danmark finns en rapporteringsplikt och man kan bli bötfälld om man inte berättar vem som suttit vid ratten.

- När det gäller att fastställa identitet så har vi en tuffare situation än i andra länder, säger Anders Drugge.

Bland de 13 000 fortkörarna är mindre företag med leasingbilar och firmabilar överrepresenterade.

"Värre med angiveri"

En personalchef Vi Bilägare talat med säger att det är polisens sak att utreda fortkörningar.

- Jag skulle bli polisens förlängda arm ända in på arbetsplatsen om jag skulle påbörja en utredning om vem som kört vilken bil, säger personalchefen.

- Det är inte okej att köra för fort, men det är värre för mig att ange mina arbetskamrater till polisen.

"Handlar om säkerhet i trafiken"
Den inställningen har Anders Drugge ingen förståelse för.

- Driver man ett företag och känner ansvar inför sina anställda tycker jag att man ska leva upp till det ansvaret. För det handlar ju i grund och botten om de anställdas säkerhet i trafiken, säger han.

Personalchefen Vi Bilägare talat med håller inte med.

- De anställda har ett eget omdöme och kan själva bedöma risken med att köra för fort, vilket jag dock inte på något sätt sanktionerar, säger personalchefen.

- Hade en anställda kört rattfull hade jag däremot inte tvekat, då handlar det om liv och död och det kan jag aldrig acceptera.

Diskutera: Vad tycker du om att 13 000 fortkörare smiter från böter? Är det rätt eller fel att inte svara på polisens förfrågningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#v • Uppdaterat: 2009-11-12 22:34
Tore (ej verifierad)

Christer försöker fortfarande förneka att hastigheten spelar roll. Vem försöker du lura Christer - eller försker du bara rättfärdiga ditt egna beteende..? Det säger självt att oavsett vad som utlöser en situation så har DIN hastighet alltid betydelse för din möjlighet att styra undan eller hinna bromsa. Ju högre hastighet du håller ju mindre chans har du. Detta faktum gäller självklart inte minst på 90 och 110 vägar. OM du hela tiden ligger och kör 10-20 km över den gällande hastigheten så ökar risken i jämförelse med om du körde lagligt... Det går inte att förneka!! Att sedan olyckor kan uppstå p g a andra klantigheter är ju självklart, men ju högre högre hastighet du håller, ju fortare händer allt om det väl händer...
Att miljöeffekten går förlorad för att folk står på som galningar mellan kamerorna, d v s kör olagligt, är självklart sant - men är det kamerornas fel..?? Den som sitter med foten på gaspedalen är väl ändå ansvarig för sin ryckiga körning. OM de respekterar fartbegränsningen och kör lagligt uppstår ju aldrig den negativa effekten...
Sedan är jag helt på det klara med att fartkamerorna förmodligen missar just dessa fartmissbrukare, och därför anser jag att det skulle behövas mera dold övervakning. Det är förmodligen ända sättet att plocka dessa självutnämnda rallyförare och besservissrar på allmän väg som alltid kritiserar andras beteende men själv anser att de är felfria - trots att de ständigt struntar i hastighetsbestämmelserna. Det är dags att inse att hur vi än vrider och vänder på saken så är och förblir medelhastigheten på våra vägar en av de allra viktigaste faktorerna för trafiksäkerheten. Helt enkelt därför att den alltid har en inverkan när något har hänt eller är på väg att hända - oavsett vad orsaken är!

#w • Uppdaterat: 2009-11-13 11:15
Crister (ej verifierad)

I ert resonemang utgår ni från att olyckorna redan skett men jag försöker diskutera hur man skall förhindra dom och vad som orsakar olyckorna.Men jag påstår inte att jag har alla svaren.
AL:vad jag menade var att man kan bevisa allt med statistik.Det funkar på skrivbordet.Men verkligheten är ju att trafikrytmen,alltså dom flesta håller 100 på 90 väg och 120 på 110 väg.Ökar olyckorna?Nej säger ju statistiken(i detta fall verkligheten).Dom minskar.KONSTIGT?
TORE:Jag förnekar fortfarande inte att hastigheten speler roll.Men inte så stor roll och all den ryckiga körningen av dom få som inte accepterar fartgränsen och kamerorna skapar olyckstillbud är ju självklart.Dom är ju inte så många tack o lov men är ju en negativ konsekvens av kameror.Men frågan är vilken hastighet är den rätta.Jo det har ju "hastighetstalibanerna"bestämt.Nu sänker man från 90 till 80 på dom mesta av våra landsvägar.Det skall bli kul att se hur fort den stora majoriteten kommer att köra.Lika fort som nu antagligen?Så det blir väl 1000 nya kameraskåp!Farterna sänks och bilarna blir bättre och bättre.Det ända tveksamma är förarna och deras beteende.

#x • Uppdaterat: 2009-11-13 13:01
AL (ej verifierad)

Genom att mäta medelhastigheten och dessutom under en längre tid kringgår man sådana variationer Crister. Och verkligheten är ju precis det man undersöker - även om man återger den i siffror. Vad det sedan gäller olyckor vid olika hastigheter säger verkligheten att de förändras i relation till hastigheten. 100 km/h istället för 90 km/h innebär alltså (i verkligheten) 61 procent fler dödade.
MVH AL

#y • Uppdaterat: 2009-11-13 14:52
Crister (ej verifierad)

AL:
Och nu sänker man i November från 90 till 80km/t på över 1000 mil landsvägar.Det betyder att det blir 61% mindre olyckor."Faan trot"Ursäkta att jag är tveksam.
MVH Crister

#z • Uppdaterat: 2009-11-13 18:18
B-O Andersson (ej verifierad)

Det var väldigt vad det var många som tycker hastighetsöverträdelser är helt ok. Konstigt detta är brottslig handlig, 10 km/tim vid 50-skyltning är 20%. Ger alla dessa mäniskor fan i att skanna 20% av varorna när dom handlar med självskanning? De är ju inte så noga!
Ändra lagen gör bilägaren ansvarig och skyldig att uppge vem som kört. Detta kan ju inte vara något problem, inte betalar en biluthyrare böterna åt den som hyrt bil. En enkel lösning är att förse alla bilar med en transponder och en kortläsare för körkortet som gör det omöjligt att starta innan giltigt körkort lästs av. Säkert mer effektivt för ökad trafiksäkerhet än alkolås! Fast dom behövs också. Övervakningen kan då ske helt automatiskt liksom utskrivning av böter. Avskaffa systemet med poliser som sköter normal enkel trafikövervakning, det kan andra göra både effertivare och billigare. Att med en videokamera påvisa att blinkers inte används eller felaktig belysning för mycket eller för lite etc. är inte svårt. Låt vem som helst sätta upp fartkameror var dom vill, på träd,bilar eller i buskar. De dem 50% av inbetalda böter i ptemie. Slutligen passar det inte att följa lagen så klipp itu körkortet. sänd det till körkotsregistret och be att få bli struken. Hatighetsöverträdelser är till nästan 100% lagtrots, väldigt få sker av misstag! Motortidningarna är uppviglare inte minst Vi Bilägare. Man klandrar polisen och anser att hastighetsövervakning är är irriterande och onödig.
Efter en tid med 0-tolerans har förmodligen folk lärt sig en läxa. Hastighetsgränserna kan då höjas så att 90 bli 100 vilket den är för flertalet nu. Men då ska 100 vara 100 och inte vare sig 101 eller 102km/tim.
B-O

#110 • Uppdaterat: 2009-11-13 20:18
Tore (ej verifierad)

Christer diskuterar hur man ska försöka undvika olyckor, och vad som orsakar dom, skriver han.
Det är ställt utom allt tvivel att just hög hastighet är en stark bidragande orsak till att olyckor sker - även om själva misstaget skulle kunna göras av någon som står stilla... Såg för en tid sedan på ett klipp på You Tube på trafikolyckor filmade av statiska kameror i stadsmiljö och efter ett antal olyckor slog det mig att även om olyckorna ibland orsakades av bilister som uppträdde lite förvirrat så hade den andra parten påfallande ofta ovanligt hög fart, d v s, den ena av parterna som var inblandade höll högre fart än den övriga trafiken. Resultatet blev att dels missuppfattade den ena parten farten hos den andre, dels höll den andre en så hög fart att de inte hann reagera, bromsa eller styra undan...
Alltså - det är ganska självklart att ju högre fart jag håller, ju fler meter passerar jag per sekund och ju fler intryck ska därför min hjärna klara av att sortera... Det är därför ganska uppenbart att höjer jag farten så höjer jag också risken att råka ut för en olycka.. Det finns ju förmodligen skäl till att det i alla depåer på Formel 1 eller andra bantävlingar råder en strikt hstighetsbegränsning. Trots att man kör åt samma håll och alla inblandade är proffs och ytterst koncentrerade. Ju högre fart - ju hägre risk.... Rätt självklart ändå!

#111 • Uppdaterat: 2009-11-13 21:06
Crister (ej verifierad)

B-O ANDERSSON:Nej vi tycker inte att hastighetsöverträdelser är OK.Vid 30 km/t 0-tolerans vid 50 5km/t tolerans.sedan 10 km/t tolerans, alltså 0- tolerans är i princip omöjlig.pga av att en hastighetsmätare har en felvisning på 5-10 km/t.Resten av vad du skriver verkar vara en skräckpropaganda för ett samhälle som George Orwells 1984 (läs boken).Eller är det ironi.Jävligt konstig ironi!

#112 • Uppdaterat: 2009-11-13 22:01
Crister (ej verifierad)

TORE:Men herregud om en bil står stilla så kan ju inte misstaget betyda något.Skärp dig.Det jag pratar om forfarande är +10 km/t,alltså en trafikrytm på 100 istället för 90 km/t.Det ökar inte olycksrisken med något.NADA!Läs artikeln från Dalarna om att sätta dit X antal bilister och tänk."Hastighetstalibanerna" styr Sverige.

#113 • Uppdaterat: 2009-11-13 23:42
Tore (ej verifierad)

Nej men Crister - sluta nu... Det är klart att det har betydelse. Högre hastighet är alltid högre hastighet och därmed längre reaktions- och bromssträcka... Det vore intressant om du utvecklade lite varför Du skulle ha större trovärdighet än den forskning som gjorts på området...
Men min poäng är ändå att OM hastigheten på en viss sträcka är satt till en viss hastighet så uppnås den optimalaste trafiksäkerheten om alla trafikanter också respekterar det. För ju fler som inte respekterar det ju ryckigare trafikmiljö får vi, ju större differans mellan lägsta och högsta hastighet och därmed fler omkörningar!
Visst kan man man diskutera om gränserna alltid är "rätt" eller "fel" satta, men genom att strunta i dem ökar man riskerna hur man än resonerar, på samma sätt som om man struntar i andra trafikregler! Och om DU anser dig ha rätten att överskrida hastigheten med 10 km så måste ju "Rallykalle" ha rätten att överskrida den med 40 km.. Han gör nämligen förmodligen samma bedömning som du - "det spelar ingen roll för jag är ju så bra bilförare"... Att respektera hastighetsgränserna är att dra sitt strå till stacken för en så säker trafikmiljö som möjligt!! Att det sedan finns många andra sätt att öka trafiksäkerheten på också är ju självklart men en helt annan diskussion...

#114 • Uppdaterat: 2009-11-14 14:11
B-O Andersson (ej verifierad)

Crister om du tror att de flesta hastighetsmätare är korrekta vid 30 och 50 har du fel, de allra flesta visar för lite. Accepterar du 0-tolerans där är det obegripligt varför det inte går vid 70-120. Polisen ger alltid rabatt för felmätning, mer behövs inte. Kolla mätaren det är enkelt att klocka på 1000 m, det finns vägmarkering för polishelikoptrar som kollar hastigheten på uppmätta sträckor. I Danmark och flera andra länder finns elektroniska tavlor där man kan se sin verkliga fart, tyvärr sällsynta hos oss. Lita mer på varvräknaren som alltid visar rätt. På min bil är 2200 varv 90,2 km/tim vid rätt lufttryck och däck med fullt mönsterdjup. Använd farthållaren, själv gör jag det vid fart över 50. Är man inte kompetent till det så använd färddatorns hastighetsvarnare vilket inte jag behöver, den står alltid på 199 km/tim.
Boken är läst det finns en del du kan ta till dig i den.
Det är inte bara fartdårarna ska bort från vägarna, det ska alla trafikdårar. Dra in körkorten, att ha körkort är ingen mänsklig rättighet. I Sverige är det ett evigt daltande. Finnarna har dagsböter för fortkörare, en smålänning körde för fort på en 30 sträcka , fick böta 270000:- (tvåhundrasjuttiotusen kronor). I Norge är det också tuffare tag 14-15000:- i böter och indragna körkort ibland på livstid.
B-O

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.