Är majoriteten av svenskarna fartdårar? Vägverkets mätningar gjorda på populära MC-vägar visar att många bilister och motorcyklister har svårt att hålla hastigheten.
Vägverkets mätningar, som gjordes på populära MC-vägar med 50 och 70 som högsta hastighetsgräns under sommaren 2008, visar att 68 procent av motorcyklisterna och 59 procent av bilisterna körde över den högsta tillåtna hastigheten.
Mätningarna som genomförts både 2007 och 2008 visar båda att en liten grupp motorcyklister kör väldigt fort och långt över den tillåtna hastighetsgränsen.
- Det är samtidigt den gruppen som utgör den största risken i trafiken. De motorcyklister kör allra snabbast måste inse att deras chanser att klara oförutsedda händelser och överleva i trafiken minskar betydligt i de farter som hastighetsmätningarna visar, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.
Enligt rapporten höll motorcyklisterna en högre medelhastighet än bilisterna vid de flesta mätplatserna. På ett antal mätplatser var medelhastigheten knappt över det tillåtna - men på andra nästan 18 km/h över det tillåtna.
- Den egna hastigheten har naturligtvis en avgörande betydelse risken att råka illa ut i trafiken. Motorcyklisterna får dock en dubbel nytta om både bilister och de själva sänker takten, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
900 000 fordon omfattades av mätningen 2008 som genomfördes på 24 platser från Malmö i söder till Luleå i norr. Omkring 18 000 körde motorcykel. Mätplatserna hade valts utifrån SMCs Hojkarta för att få med många motorcyklar.
Mätningarna som genomförts både 2007 och 2008 visar båda att en liten grupp motorcyklister kör väldigt fort och långt över den tillåtna hastighetsgränsen.
- Det är samtidigt den gruppen som utgör den största risken i trafiken. De motorcyklister kör allra snabbast måste inse att deras chanser att klara oförutsedda händelser och överleva i trafiken minskar betydligt i de farter som hastighetsmätningarna visar, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.
Enligt rapporten höll motorcyklisterna en högre medelhastighet än bilisterna vid de flesta mätplatserna. På ett antal mätplatser var medelhastigheten knappt över det tillåtna - men på andra nästan 18 km/h över det tillåtna.
- Den egna hastigheten har naturligtvis en avgörande betydelse risken att råka illa ut i trafiken. Motorcyklisterna får dock en dubbel nytta om både bilister och de själva sänker takten, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
900 000 fordon omfattades av mätningen 2008 som genomfördes på 24 platser från Malmö i söder till Luleå i norr. Omkring 18 000 körde motorcykel. Mätplatserna hade valts utifrån SMCs Hojkarta för att få med många motorcyklar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Motorcyklister är ett korkat och outbildat släkte. Besvisat av alla olyckor. Vad sägs om denna aktuella händelse. Bilist på bred väg skall svänga vänster och har koll på en motorcykel i backspegeln. Man dra ut till vänster före vägkorsning, lägger ut blinkers, saktar ner och tror att motorcykeln
skall köra om till höger. Icke, just när man skall svänga drar motorcykeln om till VÄNSTER. Han kan tacka en erfaren bilist för sitt liv. Upplys dessa nollor att man aldrig kör om före korsning överhuvutaget.Skicka broschyr med grundläggande kunskaper i trafik till landets motorcyklister. Några kan väl läsa?
Är någon förvånad? Dessutom saknar väldigt många laglig ljuddämpare. Det finns säkert boende omkring som lider av höga ljudnivåer. Sätt ljudförstärkare i hjälmen så tinnitusen breder ut sig
Det är alltid den som svänger vänster som gör fel vid en olycka enl Polis och försäkrings bolag. Tänk på det när jag istället för Mc kommer med min 3 tons pickup och kör in i din akter i 90 km/h där du står still och blinkar vänster.
Ingmar, 1, stod inte stilla. 2, även pickupförare skall ha uppmärksamheten riktidad framåt.
3, att köra på något/någon bakifrån är enl. mitt bolag alltid den påkörandes fel. Man skall alltid kunna stanna vid fara. Något sånt står det visst. Men saken skall kollas upp.OCH man kör inte om vid korsning.
Göte, hur reagerar du när någon står stilla vid ett stoppmärke och plötsligt kör ut framför dig när du har femtio meter kvar och håller hundra på en hundraväg?
Det finns ingen möjlighet att hinna bromsa.
Smack in i häcken!
Vems fel är det?
SAABNISSE - det är självklart den som kör ut som bär ansvaret och har gjort ett misstag. Men det är inget tvivel om att DIN egen hastighet just i den situationen kan ha en helt avgörande betydelse för hur utgången blir. Ju högre fart - ju längre reaktionstid, stoppsträcka - och ju värre konsekvenser får smällen om den inte kan undvikas.
Att hålla laglig hastighet är en av de allra viktigaste trafiksäkerhetsaspekterna i trafiken bortsett från att köra nyktert. Helt enkelt därför att hastigheten ALLTID har betydelse om en situation uppstår. Visst är det bilisters misstag, missförstånd, okoncentration, m m som skapar riskerna och tillbuden, men riskerna ökar ju fler meter jag och mina medtrafikanter färdas per sekund, och möjligheten att kompensera ett eget eller annans misstag sjunker dramatiskt ju högre hastighet jag håller. Att hävda något annat är oerhört enfaldigt och naivt!!
Tyvärr försöker fortfarande en stor grupp bilister, företrädesvis män, förtvivlat att rättfärdiga sitt eget trafikbeteende genom att hävda motsatsen. Men bara för att de är många har de inte mer rätt för det...
Vem bryr sig vi ska alla dö!
Det är lättare att bli miljonär på lotto än att dö i en trafikolycka!
Idag såg jag i tidningen att enl en undersökning så kör 74% av männen "bättre" eller "mycket bättre" än andra..
Det märks på inläggen här också.
Det ögonblick man glömmer att det inte finns några "rättigheter" i trafiken - då är man rökt..
Göte: Självklart kör jag inte på någon med flit, jag var bara ironisk pga av din korkade kommentar av Mc förare, de flesta sådana har god ekonomi och utbildning samt är 50+ år. Men du ska veta att om du stannar och planerar att göra en vänstersväng tex på en 90 väg så blir felet alltid ditt vid en ev krock med ett omkörande fordon. Alternativet för dig då är om inga vittnen finns så neka vänstersvängen och säg att du bara stannade för tex utspringande djur, då får den påkörande bilen (bakifrån) skulden.
Citat Tore: "Att hålla laglig hastighet är en av de allra viktigaste trafiksäkerhetsaspekterna i trafiken bortsett från att köra nyktert."
Att köra nykter anser jag är det viktigaste men att alltid hålla hastighetsgränsen behöver inte alltid vara rätt. Det alla borde lära sej är att hålla den hastighet som omständigheterna kräver. Då menar jag att i bland kan det faktiskt vara befogat att köra långsammare än vad skyltarna visar.
Att stirra sej blind på hastigheten är lika dumt som att säga att jag är så bra biltrafikant att jag fixar allt. Håll laglig hastighet men var alltid beredd på att sänka farten om så behövs. Då anser jag att man har "hajat grejen".
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.