Nästa artikel
13 000 fortkörare smiter från böter
Nyheter

13 000 fortkörare smiter från böter

Publicerad 9 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Trots att de fångats på bild av fartkameror slapp 13 000 fortkörare böter under förra året. Om polisen inte kan identifiera en förare kan bilägaren strunta i att uppge vem som kört.
Rikspolisstyrelsens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll ansvarar för att gå igenom alla bilder från landets över 1 000 fartkameror. Om någon kört för fort är uppgiften att binda föraren till ett namn.

Anders Drugge är chef för enheten:
 
- En förutsättning för att bli fälld för en hastighetsöverträdelse är att man kan bli identifierad. Om vi inte kan identifiera föraren skickar vi en förfrågan till den som står som ägare till fordonet, säger han.

- Den förfrågan är det frivilligt att svara på.

Inget ägaransvar
Under 2008 gjordes ungefär 40 000 sådana förfrågningar och vid 13 000 av fallen fick polisen inte fram något namn.

Fortkörarna gick fria och staten gick miste på uppskattningsvis 22 miljoner kronor.    

Anledningen till att det är frivilligt att svara på förfrågningarna är att det i Sverige inte finns något ägaransvar.

Böter i Danmark
I till exempel Danmark finns en rapporteringsplikt och man kan bli bötfälld om man inte berättar vem som suttit vid ratten.

- När det gäller att fastställa identitet så har vi en tuffare situation än i andra länder, säger Anders Drugge.

Bland de 13 000 fortkörarna är mindre företag med leasingbilar och firmabilar överrepresenterade.

"Värre med angiveri"

En personalchef Vi Bilägare talat med säger att det är polisens sak att utreda fortkörningar.

- Jag skulle bli polisens förlängda arm ända in på arbetsplatsen om jag skulle påbörja en utredning om vem som kört vilken bil, säger personalchefen.

- Det är inte okej att köra för fort, men det är värre för mig att ange mina arbetskamrater till polisen.

"Handlar om säkerhet i trafiken"
Den inställningen har Anders Drugge ingen förståelse för.

- Driver man ett företag och känner ansvar inför sina anställda tycker jag att man ska leva upp till det ansvaret. För det handlar ju i grund och botten om de anställdas säkerhet i trafiken, säger han.

Personalchefen Vi Bilägare talat med håller inte med.

- De anställda har ett eget omdöme och kan själva bedöma risken med att köra för fort, vilket jag dock inte på något sätt sanktionerar, säger personalchefen.

- Hade en anställda kört rattfull hade jag däremot inte tvekat, då handlar det om liv och död och det kan jag aldrig acceptera.

Diskutera: Vad tycker du om att 13 000 fortkörare smiter från böter? Är det rätt eller fel att inte svara på polisens förfrågningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#11c • Uppdaterat: 2009-11-15 17:40
Crister (ej verifierad)

TORE:Du tycker inte man skall gradera felbetenden mot fortkörning.Men det är ju just det som är poängen i min kritik."Hastighetstalibanerna" inom vägverket och högre polischefer som bestämmer i trafiken prioriterar ju nästan bara hastighet och skiter i felbeteenden.Om nu hastighet nu skall vara viktigast varför inte kameraskåp vid skolor och andra 30 sträckor och 50 sträckor.Nej man är ute för att få in max med böter och övrig trafiksäkerhet får "prio Z" enligt mig och det stämmer tydligen om du läser artikeln om Dalarna överst.Min åsikt är precis tvärtom jag tycker felbeteenden,med lägre böter,är A och hastighet över 10 km/t är Z.Trafiksäkerhet är viktigare än inkomster av böter.För övrigt håller jag med dig i ditt tankeexpriment om skillnaden mellan 100 och 90 km/t.Detta praktiserar jag varje dag i mörkerkörning i vilt rika vägar till jobbet.Kör alltid 80 på 90 väg för älgen är stor och ett helvete att stanna för när den kliver upp på vägen.Många tänker inte ens tanken att det finns vilt.
MVH Crister

#11d • Uppdaterat: 2009-11-15 22:29
Tore (ej verifierad)

Jo men det är ju så Christer att det är få bilister som kör omkring och gör tokiga saker hela tiden, så även om Polisen skulle prioritera andra felbeteenden än hastigheten så skulle man ju med automatik stöta på dem... Felbeteenden kan ju t ex vara när du och jag i ett tankspritt ögonblick råkar missa blinkers eller ha ögonen åt fel håll i fel ögonblick.. För ingen av oss - även om vi kör och kört mycket bil kan slå oss för bröstet och säga att vi i 100 % av tiden bakom ratten är 100 % koncentrerad.. Den som försöker påstå det försöker lura sig själv... Och då är vi tillbaka till det faktum att ju högre hastighet vi håller ju mindre marginal ger vi oss själva....
Visst håller jag med dig om att man ofta kör saktare än tillåtet förbi älgrika ställen, för kommer älgen upp på vägen i exakt "rätt" ögonblick hinner man inte göra mycket...
Man kan ju säga att vi är överens där - håller man lägre hastighet, sjunker risken... Det gäller även om man kör 100 på 90-väg - fast tvärtom... Ökar man farten över den tillåtna så ökar man också risken... Och självklart - ju högre fart, ju högre risk!

#11e • Uppdaterat: 2009-11-17 12:19
Roy (ej verifierad)

Här går vågorna höga!
De som hängt med längst i tråden är också de som är bäst på att argumentera.
Tore skriver väldigt förnuftiga saker och B-O Andersson kommer med ett ovanligt konstruktivt förslag - vilket (som väntat) får ett antal "frihetsivrare" att gå i taket och yra om Orwell-samhället ("1984"). AL skriver, som alltid, väldigt sakligt och försöker förgäves få Christer att förstå att teorier inte alltid är verklighetsfrämmande skrivbordsprodukter. Vilket inte hindrar att jag kan förstå även Christer - men bara angående att polisövervakning borde gälla annat än endast fartöverträdelser.

Jag håller helt med om att polisen borde fokusera mer på trafikbeteende. Man kommer då sannolikt också att få med förare som kör för fort - även om de inte gör just den dumheten när de blir stoppade.
Och sen, Christer, så är det faktiskt så att du inte kan bortse från naturlagarna och insamlade fakta från verkligheten (statistik) genom att enkelt avfärda dem som skrivbordsprodukter.
Kör du i 110 istället för 90 så ökar rörelseenergin med hela 50 %. Alltså ökar bromssträckan i samma grad. Eftersom vår syn inte klarar av hur stora förändringar som helst så får vi också ett ökat tunnelseende med ökad hastighet, vilket i praktiken inte betyder så mycket eftersom man ändå inte skulle hinna reagera på det som händer på nära håll.
Det farliga är att vi uppfattar fartförändringar linjärt trots att de åtföljande krafterna förändras exponentiellt. En av många brister hos våra sinnen som vi måste lära oss behärska.

Det är hastighetsskillnader som är farliga!
Skillnaden mellan din bil och det där trädet kan vara ganska avsevärd. Står du vid ekvatorn så färdas du faktiskt runt jorden i överljudshastighet - men du håller samma fart som din omgivning.
Naturligtvis kan man hävda att farten i sig inte dödar - det är först när man kolliderar som den har betydelse. Men det är inte hela sanningen, som Tore på flera sätt försökt påvisa. Kommer man farande som ett jehu så är man ett överraskningsmoment. Reaktionstiden för alla inblandade minskar och den egna broms-/manövreringssträckan ökar.

På samma sätt som en p-bot(eller "förhöjd parkeringsavgift") alltid belastar bilägaren, så borde detsamma gälla för registrerade fartöverträdelser. Det är inget märkligt med det.
Och naturligtvis ska ingen arbetsgivare lämna frågan öppen och upp till den anställde att avgöra om han ska vara lagbrytare eller inte under arbetstid.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.