Polisen får stor hjälp av landets bilägare att identifiera dessa förare.
Sex av tio
Enligt polisens statistik anger 62 procent, eller sex av tio, av bilägarna den person som kört bilen.
Resterande uppger inte vem de lånat bilen till.
Det skriver tidningen Metro.
- Utan ägarnas hjälp skulle många slippa böter, säger Anders Drougge, chef för polisens stationära kameraövervakning, till tidningen.
- En skarp bild räcker inte alltid för en identifiering, säger Anders Drougge.
Måste inte ange
Varje år utfärdar polisen tusentals böter till fortkörare med denna hjälp från bilägarna.
Enligt lag är bilägare inte skyldiga att uppge för polisen vem de lånat bilen till.
Diskutera: Om polisen ringer hjälper du då till med identifiering?
1. Det blir ännu en seger för Ford Focus, men den satt långt inne. Kia Ceed SW bjuder på bra motstånd samtidigt som testexemplarets utförande inte övertygar. Sportpaketet ST-Line samt designpaket adderar en extra krydda till den inspirerade föraren och urskiljer Focus ännu tydligare från de förnuftiga klasskamraterna. Men vi tar hellre en bättre utrustad Titanium med högre komfort. Focus behöver inte sportattributen, den är kul att köra som den är. Tyvärr är den åttastegade automatlådan inte så bekväm som vi hade hoppats på. Provkör innan du slår till. Det som ändå ger segern till Focus är det väl tilltagna baksätet och ett bättre utformat bagageutrymme än Ceed. Det är centrala funktioner för biltypen.
2. I kombiutförande är Kia Ceed ett riktigt prisvärt köp. Skapligt välutrustad från start och med rymligt bagage. 1,4-litersmotorn är dragvillig och ganska snål ihop med DCT-låda. Smolket i bägaren är komfort på svensk asfalt. Tvåa efter den snäppet rymligare Forden.
3. Det är svårt att inte bli imponerad av Citroën Berlingo. Kluriga och rejält tilltagna stuvmöjligheter samtidigt som komforten är på topp. Detta är en bil som förför. Men dåligt rostskydd, klent ljus och högt pris bidrar till en slutlig tredjeplats i det här gänget.
Kommentar av Calle Carlquist, testförare:
Ingen i trion känns som något större kliv framåt jämfört med föregångarna, men Ceed är min etta eftersom den är mest färdigutvecklad och harmonisk. Focus har utmärkt chassi och bra utrymmen, men är dyr, har virrig förarmiljö och ryckig växellåda. Ceed är tystare än förr men alltjämt bullrig på sämre väg. Enkel att umgås med. Berlingo är kul, bekväm och rymlig men ska förstås ha automatlåda. Det finns bara till dieseln som jag inte vill ha!
Kommentar av Nils Svärd, testledare:
Om barnen får bestämma är valet givet – Berlingo! De gillar skjutdörrar, borden och roliga fack. Jag trivs utmärkt med åkkomforten men prislappen är för hög. Kia Ceed gör det mesta klanderfritt till vettigt pris fast utan att imponera. Focus har en särställning i klassen med det fina väguppträdandet. Nu när Ford även har städat upp förarmiljön och erbjuder ett brett och lättlastat bagage tar jag Focus kombi – manuell utan sportchassi!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Otäckt,
6 av 10 är alltså angivare. Stämmer väl ungefär med s+vpk. Jag skulle ange en hastighetsöverskridare om denne var bankrånare, våldtäcktsman eller dito. Men en medmänniska som har bråttom? Aldrig i livet.
Nollvisionen kan dra åt helvete vad mig beträffar. Det nya transportverket kan också gärna sjunka ner i dyn.
Vill hela världen gå under för att rädda några stinkande rika araber?
Var finns det nåt vett?
Elbilar? Hur produceras deras El? Via magi?
Karin
Karin, att göra politik av fartkamerorna, och sedan koppla detta till de som anger vem som kört, var lågt! Dessutom verkar du leva i en beteckning av partierna som är två decennier gammal. Vpk bytte namn till V 1990 ( tror jag ), men en småsint & egotrippad folkpartist behöver väl inte hålla reda på sådant ?
Själv gillar jag inte kamerorna så länge dom inte även fotar dom som kör drogpåverkade,fulla & trötta.
Men samtidigt kan jag inte klaga, spelreglerna står på stora runda skyltar i vägkanten. Så jag bromsar in vid en kamera, och gasar på efteråt, ögontjänare som man är. ;-)
Jag har redan vägrat!!! Men grattis till alla er som vill återuppliva gamla säkerhetstjänster av typen Stasi. Angiveri? Vågra vägra!
Politiskt och utlänningsfientligt dravel hör inte hemma i en blogg och borde plockas bort.
Kan man köra för fort kan man väl också stå för sina överträdelser, lånar jag ut min bil vill jag kunna kräva att den används på ett trafiksäkert sätt, blir man fotograferad får man stå sitt kast. Det var svar på frågan. Skulle man börja ange de som kör för fort ute i trafiken, fick man nog tillbringa mesta tiden i tingsrättslokaler.
Skulle aldrig falla mig in att ange en vän eller kollega...
/"\
|\./|
| |
| |
|>~|
| |
/'\| |/'\..
/~\| | | | \
| =[@]= | | \
| | | | | \
| ~ ~ ~ ~ |` )
| /
\ /
\ /
\ _____ /
|--//''`\--|
| (( +==)) |
|--\_|_//--|
Motorcyklar klarar sig! Hyckleri på högsta.
Full fart spar tid.
Vilket jävla angiverisamhälle. Ringer de till mig och vill ha info om vem som kört någon av mina bilar så kommer jag att berätta en hel saker för dem - och det kommer ej att vara barntillåtet!
Fuck hastighetsbegränsningar!
/Plattan i botten med Totyota
Konstigt att polisen har tid med sådant här när man inte kunde kolla upp smitnings olyckan jag var utsatt för. Både reg nummer vittnen och signalement fanns.
Men ändå ansåg polisen att spaningsuppslag saknades då bilägaren satt inne och inte ville berätta eller inte visste vem som kört bilen.
Men med bakgrund av vad som står i artikeln, att bilägaren enligt lag inte har skyldighet att uppge vem som lånat bilen, förklarar saken.
Men är inte detta horribelt?
Jag har inga problem med det här.
Jag bär tomtemask när jag kör förbi och det är klart att jag anger tomten när jag blir tillfrågad.
Sedan är det ju upp till polisen att hitta honom.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.