Jag ska inleda den här krönikan med något positivt och avsluta med ett personligt avslöjande. Inte sen 1945 har så få trafikdödats som ifjol - 397 - trots att trafikmängden naturligtvis mångfaldigats.
En orsak är mitträcken, fartkameror och bättre vägar, tror regeringen. Den har till och med en siffra på vad de insatserna betytt. Tolv färre döda. Imponerande analys. Undrar bara hur de kan veta så exakt. Men den glädjande utvecklingen bör naturligtvis få konsekvenser.För polisens prioriteringar.
Trafikövervakningen bör nedprioriteras och kampen mot de andra, allt grövre och råare brotten uppgraderas.
Enligt rikspolisstyrelsens egen statistik var trafikbrott den brottskategori som polisen ägnade flest timmar åt efter våldsbrott under perioden januari-augusti 2008-2009.
16 procent av polisarbetet ägnades åt trafiken. Narkotikabrott bara tio procent. Skadegörelsebrott fyra procent och ekonomiska brott en procent. Våldsbrott var förstås det man jobbade mest med - 35 procent av tiden.
Jag tycker att det är en absurd prioritering. Med en allt grövre och professionellare brottslighet bör resurser föras över till den brottssektorn.
Det polisen uppges prioritera i trafikövervakningen är fartkontroll, nykterhet och bältesanvändning. Rattfyllekontroll måste förstås göras också i fortsättningen. Men bilbältena känns inte som någon brottstyp som borde behövas prioriteras av polisen.
Viss hastighetsövervakning måste naturligtvis ske. Men i allt mindre utsträckning.
Fartkamerorna är numera så många att de gör polisens jobb. Låt vara ofullkomligt. Förra året fastnade cirka 230 000 fartsyndare på fartkamerornas bilder. Men bara 35 procent av dem fälldes. Men om jag räknat rätt så är det ändå cirka 80 000 som bötfälls tack vare kamerorna.
Om politikerna ville skulle andelen kunna öka. Idag kan bara föraren fällas. I en del andra länder kan ägaren åka dit. Då räcker det med en tillförlitlig bild av någon av registreringsskyltarna. Men att riksdag och regering drar sig för att införa ägaransvar är nog klokt.
Det är ett alltför trubbigt och diskutabelt vapen mot fortkörning.
Dagens ordning är förmodligen den bästa. Många klarar sig med hjälp av solskydd, neddragen keps och andra klassiska knep. Men tillräckligt många åker dit för att kamerorna ska verka avskräckande.
Om någon möjligen tror att mina krav på omprioritering av polisens trafikövervakning beror på egen diger trafikbrottshistoria så bedrar han sig.
Jag har fällts en gång. Det skedde för så där 20 år sen på E 4 en mil utanför Luleå. Det var långfredagsförmiddag. Jag såg något svart i plogkarmen men för sent. Jag stoppades och en vänlig kvinnlig trafikpolis meddelade att jag kört 101 km/tim på 90-väg.
Jag undrade irriterat om polisen inte hade annat att göra på långfredagen..
Det gjorde vi också, svarade hon ärligt. Men vår chef skickade ut oss. Sen undrade hon om jag erkände. När jag fick klart för mig att alternativet var att inställa mig inför rätten föll jag till föga och erkände. Det skulle kosta 800 kr meddelade den fortsatt vänliga polisen.
Jag betalade summan. Men döm om min förvåning när jag en tid senare fick en postanvisning från polisen med 699 kr.
Den snälla polisen hade av misstag råkat skriva min hastighet - 101 - i rutan för bötesbelopp. Därför fick jag tillbaka 699 kr. Ibland kan också en blind byråkrati ha sina fördelar.
Nu vill jag naturligtvis inte vara så falsk att jag påstår att det var enda gången jag kört för fort. Men jag har inte åkt fast.
Möjligen är en förklaring att det ju av någon oförklarlig meteorologisk orsak nästan alltid är så soligt just där fartkamerorna är placerade…
K-G BERGSTRÃ-M
Diskutera: Vad tycker du om K-G:s krönika? Är polisens prioritering av trafikbrott "absurd"?
En orsak är mitträcken, fartkameror och bättre vägar, tror regeringen. Den har till och med en siffra på vad de insatserna betytt. Tolv färre döda. Imponerande analys. Undrar bara hur de kan veta så exakt. Men den glädjande utvecklingen bör naturligtvis få konsekvenser.För polisens prioriteringar.
Trafikövervakningen bör nedprioriteras och kampen mot de andra, allt grövre och råare brotten uppgraderas.
Enligt rikspolisstyrelsens egen statistik var trafikbrott den brottskategori som polisen ägnade flest timmar åt efter våldsbrott under perioden januari-augusti 2008-2009.
16 procent av polisarbetet ägnades åt trafiken. Narkotikabrott bara tio procent. Skadegörelsebrott fyra procent och ekonomiska brott en procent. Våldsbrott var förstås det man jobbade mest med - 35 procent av tiden.
Jag tycker att det är en absurd prioritering. Med en allt grövre och professionellare brottslighet bör resurser föras över till den brottssektorn.
Det polisen uppges prioritera i trafikövervakningen är fartkontroll, nykterhet och bältesanvändning. Rattfyllekontroll måste förstås göras också i fortsättningen. Men bilbältena känns inte som någon brottstyp som borde behövas prioriteras av polisen.
Viss hastighetsövervakning måste naturligtvis ske. Men i allt mindre utsträckning.
Fartkamerorna är numera så många att de gör polisens jobb. Låt vara ofullkomligt. Förra året fastnade cirka 230 000 fartsyndare på fartkamerornas bilder. Men bara 35 procent av dem fälldes. Men om jag räknat rätt så är det ändå cirka 80 000 som bötfälls tack vare kamerorna.
Om politikerna ville skulle andelen kunna öka. Idag kan bara föraren fällas. I en del andra länder kan ägaren åka dit. Då räcker det med en tillförlitlig bild av någon av registreringsskyltarna. Men att riksdag och regering drar sig för att införa ägaransvar är nog klokt.
Det är ett alltför trubbigt och diskutabelt vapen mot fortkörning.
Dagens ordning är förmodligen den bästa. Många klarar sig med hjälp av solskydd, neddragen keps och andra klassiska knep. Men tillräckligt många åker dit för att kamerorna ska verka avskräckande.
Om någon möjligen tror att mina krav på omprioritering av polisens trafikövervakning beror på egen diger trafikbrottshistoria så bedrar han sig.
Jag har fällts en gång. Det skedde för så där 20 år sen på E 4 en mil utanför Luleå. Det var långfredagsförmiddag. Jag såg något svart i plogkarmen men för sent. Jag stoppades och en vänlig kvinnlig trafikpolis meddelade att jag kört 101 km/tim på 90-väg.
Jag undrade irriterat om polisen inte hade annat att göra på långfredagen..
Det gjorde vi också, svarade hon ärligt. Men vår chef skickade ut oss. Sen undrade hon om jag erkände. När jag fick klart för mig att alternativet var att inställa mig inför rätten föll jag till föga och erkände. Det skulle kosta 800 kr meddelade den fortsatt vänliga polisen.
Jag betalade summan. Men döm om min förvåning när jag en tid senare fick en postanvisning från polisen med 699 kr.
Den snälla polisen hade av misstag råkat skriva min hastighet - 101 - i rutan för bötesbelopp. Därför fick jag tillbaka 699 kr. Ibland kan också en blind byråkrati ha sina fördelar.
Nu vill jag naturligtvis inte vara så falsk att jag påstår att det var enda gången jag kört för fort. Men jag har inte åkt fast.
Möjligen är en förklaring att det ju av någon oförklarlig meteorologisk orsak nästan alltid är så soligt just där fartkamerorna är placerade…
K-G BERGSTRÃ-M
Diskutera: Vad tycker du om K-G:s krönika? Är polisens prioritering av trafikbrott "absurd"?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
K-G Bergström! Jag blir lite besviken när jag ser att du sällar dig till motorjournalisternas skara när det gäller att bekämpa höga hastigheter på våra vägar. Det finns metoder att bringa ned olaga höga hastigheter med andra metoder än hastighetskameror och höga bötesbelopp.
Portugal är ett lysande exempel på detta! Vid Algarekusten var det enorma problem med ett stort antal dösfall i trafiken för några år sedan. Myndigheterna bestämde sig för ett system med hastighetsmätande rödljus. D.v.s att kör du för fort så får du automatiskt rött ljus en bit längre . Detta har visat sig vara en otroligt bra metod som gett ett resultat som vida överstiger förväntningarna.
Naturligtvis kan inte detta vara en bra metod i Sverige med vår Lutheranska syn på brott och straff. Självklart måste straff utmätas!
Vad är det för fel på människor i detta land? Saknar alla förmåga att tänka konstruktivt? Bara för att man måste "straffa" folk?
Tänk om!
Varför måste Transportstyrelsen sätta upp en massa skyltar för? Indirekt uppmanas bilisterna av vissa motorskribenter, att bryta mot trafikregler, särskilt hastighet.
Transportstyrelsen tar inte hänsyn till lokala politiker eller polismyndigheter när de bestämmer om sänkta hastighetsgränser. Det är väl för sjutton ingen mening att sätta upp några hastighetsskyltar överhuvudtaget med det här resonomanget.
Just hastighetsövervakning på landsbyggsvägar har bortprioriterats till förmån för tättbebyggt område. Det är därför nästan riskfritt att köra för fort utanför tättbebyggt område.
Den lasermetod man nu använder, kan man ju utnyttja. Det är bara att vänta tills nån dåre kör om, sen är det bara att haka på. Om det finns någon kontroll, mot förmodan, åker den omkörande dit, men jag som följer med kan inte fällas ens med vittnesmål. (prejudicerande hovrättsdom).
Med en lagstiftande myndighet, som gör över 50 % av bilisterna till brottslingar/hastighetsöverträdare, kan det ju inte bli annat än anarki på vårt svenska vägnät. Ett vägnät där bilisterna allt mer kör efter principen, Flytta dig för faan.
Dessa fartkameror borde DO ta´tag i detta om något är diskrimerande. Motorcyklar har skylten bak, föraren intergealhjälm. Klarar sig. Långtradare som endast får köra i 80 km.De klarar sig på 90 km. väg.De får inga böter. Detta är som allting myndigheter med anställda "nollor" uträttar.
Kan vi inte byta ut politiker o myndighets personer, till folk med intilligens, den saknas idag hos dessa människor.
Absurda kommentarer hittills.
Jörgen B.
bekämpa höga hastigheter? Vad är det för trams? Har du alls läst K-G's krönika?
PG,
vad menar Du egentligen? Ditt inlägg är tämligen förvirrat Är det inte just inom tättbebyggt område hastighetsbegränsningar är motiverade?
Åke,
förstår inte riktigt vad du menar?
Själv håller jag med K-G att prioriteringen är absurd.
Karin
Förvirrad? Inte alls. Äe det någon i den här församlingen som är förvirrad är det du Karin.
Det ÄR INTE i städerna dödsolyckorna händer.
Hastighetsgränser ska hållas, det måste du Karin och alla andra fatta. Det är en lagbestämmelse som alla andra. Om man sen åker fast, har man sig själv att skylla.
MEN Transportstyrelsen/Vägverket skapar bestämmelser som allt fler ignorerar. Påhejade av motorskribenter m.fl.
Om flera skulle hålla gränserna som tidigare satts, sklle förmodligen inte ett sådant här belsut om sänkningar genomföras. Följden av det nyha, blir att allt fler kommer att ignorera hastighetsgränserna.
Jag tror inte att det blir bättre av de ändringar Transportstyrelsen/vägverket genomför.
Man måste istället verka för att en attitydförändring kommer till stånd.
Att bilister som bryter mot bestämmelserna är ögontjänare vet vi ju alla. Det blir man påmind om när någon gör en idiotomkörning trots att man själv håller exakt hastighet eller strax över. Men när kameran närmas sänker idioten hastigheten till 15 -10 km under gällande hastighet!!
Kamerorna är ett fördärv och ett hinder i trafikrytmen. Det är dags att polisen börjar använda sig av radartekniken som förr igen. Innan dess är det lika bra att ta bort alla skyltar.
Polisen prioriterar det som är lättast, att sätta dit vanligt folk som kör några kilometer för fort.
Det ger klirr i kassan, att sätta dit grövre brottslingar är tidsödande och dyrt, läs ger inga pengar.
Lika så om någon stoppar en brottsling lite väl hårdhänt med domkraft så får man 1 år i fängelse.
Vi får det samhälle vi förtjänar, i slutändan så kommer man tappat tron på polisen och samhället.
Man orkar inte bry sig för hur man än gör så är man kriminell, det saknas någon mm på ett däck, ingen reflex på cykel eller något annat skitfel.
När ungdomar mördar någon får dom 18 månader.
Alla är vi tydligen kriminella, för ingen på denna sida ska komma och säga att ni aldrig kört 7 km/h för fort eller missat något annat i trafiken för då ljuger ni!
Till en del har du rätt. Där hastighetssänkande åtgärder gör sig bäst, 90, 100 och 100 vägar syns aldrig polisen. hastighetskoll gör man på ställen där det finns många överträdare, och nära stationeringsorten. När så vägverket sänker hastigheten i ytterkanter av tätorter får de ju nya mjölkställen. Samma gränser 5 - 6 mil från tätorten får aldrig några polisbesök. Möjligen någon "pilot" bil som förirrat sig till glesbygden.
Det är väl i Stan polisen gör mest nytta pg om något?
30,50 vägar behövs det mer koll på!
Varför denna fokusering på hastighet?Det är ju beteende fel som orsakar olyckorna!Men hastigheten förstärker olyckorna.Men det är ju enklare att kolla hastighet än beteende.Eftersom hastighet är det enda som ger "klirr" i kassan så skiter man princip i beteende kontroll,som stopplikt,farliga omkörningar,röd o gulljuskörning,körning med ett halvljus,5 meters avstånd till framförvarande bil i 90 km/t m.m Jag tycker att K-G Bergström har i princip rätt i sina funderingar.Men eftersom vi har passerat mer en 1000 trafikkameror(rätta mig om jag har fel) borde polisen ha mera resurser att kolla beteende i trafiken.
Bättre att anpassa hastigheten till verkligheten än att stirra sig blind på skyltar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.