"Finns det forskning om att ta fram dubbar som är effektiva på is men som sliter mindre på körbanorna?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
I nummer 6/2010 redovisar ni Continentals utveckling av effektivare dubb - intressant.
Nu pågår ju på olika håll debatten om att förbjuda dubbade vinterdäck i tätorter på grund av vägslitage och damm som lär vara en risk för folkhälsan.
Min fråga är om det i däck/dubb-branschen finns någon forskning om att ta fram dubbar som är effektiva på is, men som sliter mindre på körbanorna?
Det borde vara så!
Göran Westman, Ã-stersund
SVAR:
Det pågår hela tiden forskning för att få fram effektiva dubb och dubbdäck som skadar vägbanan mindre.
Under de senaste 20 åren har till exempel dubbvikten minskat från 1,7 g till 1,1 g.
Dagens dubbdäck sliter betydlig mindre på vägarna än gårdagens däck genom en annan typ av däckkonstruktion, andra mönster och andra gummikvaliteter bland annat.
Från den 1 juli 2013 kommer antalet dubbar att reduceras med upp till 30 procent vilket även detta kommer att reducera vägslitaget.
Många spektakulära innovationer när det gäller dubb har testats genom åren men det har visats sig svårt att uppnå tillräcklig livslängd med okonventionella dubbar.
Utvecklingen står inte stilla, varken på dubbsidan eller på dubbdäckssidan.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
I nummer 6/2010 redovisar ni Continentals utveckling av effektivare dubb - intressant.
Nu pågår ju på olika håll debatten om att förbjuda dubbade vinterdäck i tätorter på grund av vägslitage och damm som lär vara en risk för folkhälsan.
Min fråga är om det i däck/dubb-branschen finns någon forskning om att ta fram dubbar som är effektiva på is, men som sliter mindre på körbanorna?
Det borde vara så!
Göran Westman, Ã-stersund
SVAR:
Det pågår hela tiden forskning för att få fram effektiva dubb och dubbdäck som skadar vägbanan mindre.
Under de senaste 20 åren har till exempel dubbvikten minskat från 1,7 g till 1,1 g.
Dagens dubbdäck sliter betydlig mindre på vägarna än gårdagens däck genom en annan typ av däckkonstruktion, andra mönster och andra gummikvaliteter bland annat.
Från den 1 juli 2013 kommer antalet dubbar att reduceras med upp till 30 procent vilket även detta kommer att reducera vägslitaget.
Många spektakulära innovationer när det gäller dubb har testats genom åren men det har visats sig svårt att uppnå tillräcklig livslängd med okonventionella dubbar.
Utvecklingen står inte stilla, varken på dubbsidan eller på dubbdäckssidan.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har ägt dubbdäck en gång som inte suttit på bil jag köpt eller lagts på begagnat.
Dessa första däck var med Secomet rördubb. Det kan vara efter detta som jag aldrig frivilligt kör med dubb. Tunga dubb som förde ett herrans oväsen och efter bara tusen mil var däcket vågigt av vikten på dubbarna och trots rejält med material att slita på inte mycken effekt kvar heller.
Körde utan större problem för det mesta på bra sommardäck över vintrarna. De max 5 dagar man medvetet önskat dubbar kunde man tackla med att avstå körning eller ta det väldigt lugnt. Mest en fråga om planering. Lite svårare i dagens trafik där alla kör nära varandra i tätområden.
Vad jag har sett av moderna dubbdäck verkar inte effektiv livslängd på dubben frälsa mig till användning.
Om dubbdäcksutvecklingen nu går mot bra miljövänliga dubb, hur går det då med dubbförbudet, som är på G i snart alla större tätorter (i a f om kommunerna får bestämma)?
PELLE: Ett stort problem med ett eventuellt dubbdäcksförbud i även mindre städer är ju hur i hela friden folk som bor ett par mil utanför stan (låt oss säga Leksand) och som behöver dubbdäck på vischan ska kunna ta sig in till stan där förbud råder. Detta blir en totalt omöjlig ekvation. Eller ska de parkera 7 km utanför gränsen och sedan trassla sig vidare på annat sätt?
Låt dubbanvändarna betala för sig! Det kan göras med engångsskatt lagd på försäljningspriset.
Skatten ska motsvara samhällets kostnader för asfalteringar (90% av slitaget beror på dubbdäck)
samt kostnader för att rena luften i tätorter från dubbdamm. Förmodligen försvinner dubbdäcken av slg självt med en sådan pålaga. Det går alldeles utmärkt att köra dubbfritt, snart hela Europa utom Sverige gör det sedan många år. Lägg våra pengar på väghållning värd namnet istället för ideliga asfalteringar på grund av att några inte kan lära sig köra efter klimatförhållandena!
JÄGAREN: Jag tycker dessa körhandikappade kan ta sparken sista biten in till stan. Eller beställa sina varor via internet.
Sluta salta vägarna och behåll dubbäcken
Sluta salta vägarna och behåll dubbdäcken
Dubbdäck behövs för att rugga upp isytan så att dubbfria vinterdäck överhuvudtaget ska fungera. Dessutom, dubbar räddar liv i trafiken. Dubbfria däck sparar skattepengar. Vilket är viktigast...?
Bra vinterdäck är kanske det enskilt viktigaste för trafiksäkerhet och framkomlighet på vintern. Därför skulle jag vilja se en skärpning enl följande förslag.
1. Förändring av lagtexten så att vinterdäck måste användas under vintertid, oavsett väglag (idag är kravet endast vid vinterväglag).
2. Böter för däck som är äldre än 5 år och mindre än 5 mm, vilket som kommer först. En 5-års regel skulle då främst vara för att det sker en sån utveckling av däck hela tiden, men också för att gummit åldras och hårdnar (även om det är omdebatterat hur mycket).
3. En lista med godkända däckmärken och däckmodeller. Däcken ska då testas med så hårda krav att bara ungefär ett 10-tal däck skulle vara godkända.
4. Vinterdäckslag även på tunga fordon enl samma förfarande som för personbilar, även om förstås dubbar inte är aktuellt.
5. Ev komplettering med krav på dubbdäck på bilar utan ABS-bromsar, även om ett problem är hur man ska kunna sätta ett minimikrav på dubb. Dom blir lätt dåliga utan att det märks, ex sitter löst eller lossnat. Inte sällan pga att folk inte kört inte däcken ordentligt och därmed vulkat fast dubben. Men på nåt sätt borde i alla fall bilprovningen kunna säkerställa dubbdäckens skick på bilar som kommer till bilprovingen med vinterdäck, eller ge rekommendera byte när dom är dåliga, samtidigt som man förklarar vikten av att inte snåla med vinterdäck oavsett ålder och värde på bilen. Även polisen borde kunna göra kontroller på vintern när man har alkotester t.ex. Däcken är ju som sagt mycket viktiga för trafiksäkerheten.
Osaltade vägar blir inte spåriga, det är saltet som förstör vägarna inte dubbarna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.