Nästa artikel
Bilfrågan: Propagera för isärkörning!
Bilfrågan

Bilfrågan: Propagera för isärkörning!

Publicerad 24 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Kan inte tidningar och TV propagera för att vi svenskar också ska ta efter det europeiska sättet att hjälpa fram utryckningsfordon?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har under ett antal resor i Europa kunnat konstatera att vid plötsliga stopp på motorvägar, sker en omedelbar isärkörning av bilkön, så att en fri väg bildas mellan filerna.

Detta sker för att underlätta så att räddnings- och bärgningsfordon lättare ska kunna komma fram till olycksplatsen.

Då jag pendlar mellan Trosa och Stockholm på E4:an har jag kunnat se i backspegeln hur det kort efter köstopp ofta kommer ett blinkade blåljus som via slalomåkning långsamt får jobba sig fram till olycksplatsen.

Kan inte tidningar och TV hjälpa till att propagera för att vi svenskar också ska ta efter det europeiska sättet att hjälpa fram utryckningsfordon?

Ju fortare dessa når olycksplatsen, desto snabbare löser ju också köbildningen upp sig.

Anders Lindmalm, Trosa

SVAR:
Den här metoden att skapa framkomlighet för bärgare och utryckningsfordon hör man sällan talas om i Sverige.

Till exempel på Essingeleden, som saknar vägrenar, torde isärkörning ofta vara enda sättet att skapa framkomlighet.

I svensk förarutbildning lärs ut att man ska skapa framkomlighet för utrycknings/räddningsfordon, men knappast med konsekvent tillämpning av den här metoden.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen


Diskutera: Hur tycker du utryckningsfordon ska hjälpas fram?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-24 12:50
Roy (ej verifierad)

Det är väl inte så mycket att orda om.
Bara att genomföra!

#2 • Uppdaterat: 2010-08-24 15:34
Lennart (ej verifierad)

Tycker jag men men tyvärr Roy så blir det nog som med blinker, all vet hur det skall funka men de flesta skiter i det

#3 • Uppdaterat: 2010-08-24 17:12
Kjell-Åke (ej verifierad)

Detta är alldeles för stort för att många förare skall kunna räkna ut själva. Dessutom är man så egoistiska att man inte kan tänka på någon annan än sig själv. Tyskarna har lärt detta från barndomen och det sitter i ryggmärgen liksom t.ex. blixtlåsprincipen.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-24 17:13
Kjell-Åke (ej verifierad)

Detta är alldeles för stort för att många förare skall kunna räkna ut själva. Dessutom är man så egoistiska att man inte kan tänka på någon annan än sig själv. Tyskarna har lärt detta från barndomen och det sitter i ryggmärgen liksom t.ex. blixtlåsprincipen.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-24 17:16
Hålle (ej verifierad)

Hur många egoister är det inte som kommer att utnyttja den skapade fria vägen för att själv komma fram mycket fortare?
Kommer inte att fungera i egosverige!

#6 • Uppdaterat: 2010-08-24 21:02
Anna.S (ej verifierad)

Kollektivets bästa står regeringen
för, inte den Svenska individen.
Därför bör trafikverket utfärda
rekommendation om isärkörning
för att folket ska förstå vikten av
sådant beteende.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-24 23:08
Christer E (ej verifierad)

Blixtlåsprincipen och isärkörning har man väl alltid tillämpat?
Jag tillämpar även isärkörning då det blir häftiga stopp i Stockholmstrafiken så bakomvarande kan glida upp vid sidan om, om det behövs. Men det klarar man bara om man håller långa avstånd.....

#8 • Uppdaterat: 2016-06-16 20:18
Henrik-Andersson

Här ser ni hur det ska gå till !

----IMPONERANDE !----

https://www.youtube.com/watch?v=02Ak1eIyj3M

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.