"Jag har köpt en ny Audi A5. Har just upptäckt att det sitter drivaxlar som totalt saknar ytbehandling. Vilken åtgärd föreslår ni?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har köpt en ny Audi A5. Har just upptäckt att det sitter drivaxlar som totalt saknar varje form av ytbehandling.
Har påpekat detta för bilfirman som levererat bilen. De kan ju inte lastas för hur Audi bygger bilar, men jag tycker att korrosionsproblemen rimmar dåligt med Audis kvalitetsrykte.
Vad föreslår ni att man ska kräva för åtgärd?
Jan-Erik Olsén, Ystad
SVAR:
En drivaxel roterar med hög hastighet varje gång bilen används och det fastnar i princip ingenting på själva axeln som gör att den rostar.
Ofta är axlarna skyddade med ett lager färg och det räcker normalt hela bilens livslängd.
Materialet i axlarna är stål och även om färglagret saknas kan det på sin höjd uppstå ytrost. Något egentligt problem existerar inte som kräver åtgärd.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har köpt en ny Audi A5. Har just upptäckt att det sitter drivaxlar som totalt saknar varje form av ytbehandling.
Har påpekat detta för bilfirman som levererat bilen. De kan ju inte lastas för hur Audi bygger bilar, men jag tycker att korrosionsproblemen rimmar dåligt med Audis kvalitetsrykte.
Vad föreslår ni att man ska kräva för åtgärd?
Jan-Erik Olsén, Ystad
SVAR:
En drivaxel roterar med hög hastighet varje gång bilen används och det fastnar i princip ingenting på själva axeln som gör att den rostar.
Ofta är axlarna skyddade med ett lager färg och det räcker normalt hela bilens livslängd.
Materialet i axlarna är stål och även om färglagret saknas kan det på sin höjd uppstå ytrost. Något egentligt problem existerar inte som kräver åtgärd.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej det är inget problem förutom att det ser fult ut med rostiga axlar.
Omålade bromsok då? Ska man måla dem eller låta dom rosta?
Rostiga skärmkanter då? (Har en Saab)
Gamla bilar från före 70 var sällan rostiga på det viset. Orsak? Olja från motorn genom vevhusventilation och läckor. I dag är nästan alla bilar gravrostiga under, det flesta utan broblem av det utom om det går i bärande plåt. Jag behöver väl inte tillägga att gamla bilar inte var särskilt miljövänliga.
Rostiga skärmkanter? Det är en estetisk fråga!
Sebastian, inte om de är vassa, då blir det anmärkning.
Men jag tycker att det är konstigt på de bilar där man inte kostar på någon form av ytbehandling på axlar och hjulupphängning.
Även om det inte har någon praktisk funktion och det försvinner snabbt, så är det ändå viktigt rent estetiskt då bilen är ny.
Förmodligen skulle det räcka med ett lager färgat rostskyddsmedel.
Fick in en helt ny (två dagar) Megane som var helt rostig i hjulupphängningen.
Ägaren blev förskräckt!
Rulla in på gör det själv hall, hissa upp och spreja på alla ställen som saknar rostkydd. Bultar kommer att gå att lossa, damasker på drivaxlarna kommer vara lättare att byta och det lyft dom får av rost i kanten undviks. Låta något rosta och att rost inte gör något är ett fånigt påstående. Serva en bil som inte är rostangripen blir i längden betydligt billigare! Många som bytt styrstag och länkarmar kan vittna om reparationer som dragit iväg på grund av att gravrost skadat monteringsdetaljer.
Var än rosten sitter har inte den bilen premium kvalitet!
Köp två burkar rostskyddsspay och spruta på allt under bilen som ser ut att ropa på skydd, akta bara bromsskivorna. Vräk på massor och kleta på fett/vaselin på alla skruvar/muttrar som en dag kan behöva öppnas. Det är effektivaste rostskyddet där. Hade en Ford i 33 år, aldrig problem med t ex bromsluftningsnipplar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.