"Är det vid etanolkörning med en Saab 9-3 Biopower normalt att förbruka en liter olja på 200 mil?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag äger en Saab 9-3, 1,8 T, Biopower -08.
Är det vid etanolkörning normalt att behöva fylla på en liter olja per 200-250 mil?
Det är svårt att få besked om detta.
Vilken viskositet ska jag då för dyra pengar fylla på med?
Olika för olika årstider?
Lars M
SVAR:
Hur hög oljeförbrukning tillverkaren tillåter anges ofta i instruktionsboken men inte hos Saab.
Saab säger att din bils förbrukning är något hög och bör därför kontrolleras på verkstad.
Vad som däremot står i instruktionsboken är vilken motorolja du ska använda.
Oljan måste uppfylla normen GM-LL-A-025 och ha någon av viskositeterna 0W-30, 0W-40, 5W-30 eller 5W-40.
Dessa oljor fungerar året runt och kan köpas för från 100 kr/l på den svenska marknaden.
Då ingen motorolja är riktigt anpassad för etanoldrift är det viktigt att du följer de instruktioner som tillverkaren anger för oljebytesintervall.
Detta är kortare än för motsvarande bensinmotorer.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag äger en Saab 9-3, 1,8 T, Biopower -08.
Är det vid etanolkörning normalt att behöva fylla på en liter olja per 200-250 mil?
Det är svårt att få besked om detta.
Vilken viskositet ska jag då för dyra pengar fylla på med?
Olika för olika årstider?
Lars M
SVAR:
Hur hög oljeförbrukning tillverkaren tillåter anges ofta i instruktionsboken men inte hos Saab.
Saab säger att din bils förbrukning är något hög och bör därför kontrolleras på verkstad.
Vad som däremot står i instruktionsboken är vilken motorolja du ska använda.
Oljan måste uppfylla normen GM-LL-A-025 och ha någon av viskositeterna 0W-30, 0W-40, 5W-30 eller 5W-40.
Dessa oljor fungerar året runt och kan köpas för från 100 kr/l på den svenska marknaden.
Då ingen motorolja är riktigt anpassad för etanoldrift är det viktigt att du följer de instruktioner som tillverkaren anger för oljebytesintervall.
Detta är kortare än för motsvarande bensinmotorer.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är konstigt att biltillverkarna ofta anger oljebytesintervaller upp till 3000mil utan att ange vilka förutsättningar som gäller.
Ok vid etanol som drivmedel anger man ibland kortare körsträcka, men det beror ju också på hur bilen används.
Många kallstarter, korta körningar utan att motorn blir vam, etanolkörning m.m. likn. medför att oljebyte kan behövas före 1000mil.
Och sedan oljekvaliten, jag har märkt att många snålar på oljan och köper lågprisolja som inte alls är avsedd för just den bil man har.
Jag har en BMW 320 (e46), den har alltid dragit mycket olja. Jag klagade ett antal gånger hos BMW redan innan bilen gått 10000mil men enligt dom var upp till 1liter per 100 mil inom toleransen. Min drog 1 liter per 125 mil. Det hela slutade i ett motorras vid 18000mil som jag fortfarande inte har någon förklaring till, det blev ett motorbyte hos en privat liten verkstad för 24000kr. Bmw rekomenderade att inte laga den hos dom och ville inte kännas vid att det kunde ha något med oljeförbrukningen att göra. Den nya motorn drar också olja, dock inte i alls utsträckning.. nu klarar jag 800-1000 mil på en liter olja.
Lösningen är enkel: Köp ingen etanolbil, denna i all hast framtagna och - som vi har sett - ur teknisk synvinkel helt konsumentfientliga konstruktion.
Jo detta med att moderna bilara drar mycket olja är lite lustigt.
En fd kollega till mig fick fylla på cirka en liter i månaden på sin rätt nya Audi A4, och då körde han inte mycket med den...men det var helt normalt på biltypen enligt VAG. Mycket underligt...
SAABNISSE: Du har så rätt. Syntetolja, filter och kopparbricka till ett oljebyte kostar ca 400kr. Vid 1000mil så blir det 40öre milen. Inget att snåla in på.
I en saab ska det nog vara den dyrare -30, inte -40.
Finns på biltema för ca 100 kr litern.
Samtidigt kan det vara postivt att den drar olja i och med att risken för dålig olja minimeras, man fyller ju på fräsch olja hela tiden!
Det måste vara något fel på denna bil. Jag har en exakt likadan, samma årsmodell med 5000 mil på mätaren. Har aldrigt behövt fylla på en droppe olja mellan serviceintervallerna.
Tänka sig, har inte tekniken kommit längre? På 60-talet körde man bilar på gas (innan finansminister Gunnar (S)träng satte ett ekonomiskt P för såna dumheter) och oljan förorenades minimalt, våra små inomhustruckar gick på gasol och motorerna var som nya inuti.
Nya tider, nya problem..
Min SAAB har just passerat 36000 mil, enbart lite kamkedjerassel, och det¨på "lågprisolja i blå dunk". Å andra sidan sköts bilen som mina mc, tätt mellan oljebytena..
Motorn är slut, kolla med försäkringsbolaget om det går på maskinförsäkringen, för saab tar nog inget ansvar.
ViBilägare skrev härom halvåret om Toyota Avensis som drog emorma mänger olja där Toyota vägrade reparera bilen. Kan inte Vibilägare reprisera den och låta oss veta hur mkt Toyota skulle ha för en ny motor mm. Killen bor visst i Hudiksvall.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.