Nästa artikel
Bilfrågan: Underredsmassa mot buller?
Bilfrågan

Bilfrågan: Underredsmassa mot buller?

Publicerad 6 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Såg en annons som talar om en ny revolutionerade produkt mot störande vägbuller. Hur påverkas bullernivån?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag kör en bra mellanklassbil, tyvärr behäftad med ett modernt gissel: mycket besvärande vägbuller.

Jag har läst er tidigare artikel om svårigheten att i efterhand förbättra isoleringen mot detta.

Såg en annons från Tectyl, som talar om en helt ny "revolutionerande produkt mot störande vägbuller".

Produkten beskrivs som en ny vattenbaserad ljuddämpningsmassa och enligt företagets hemsida uppnås en 25-30 procent minskning av vägbullret.

Känner ni till produkten närmare och dess effekt på vägbullernivån?

Bullerskadad

SVAR:
Produkten du avser är Tectyl 5638W-A, ett vattenbaserat rostskyddsmedel som även uppges ha en ljuddämpande effekt.

Importören för Tectyl, Nordic Auto Supply i Norge, uppger att en ljuddämpning sker men vill inte ge några utfästelser om hur mycket.

Enligt dem minskade vägljudet från 70 till 64 db på en Toyota RAV4 -09 efter behandling.

Vi Bilägare har inte gjort några tester av detta och vi kan därför inte uttala oss.

En hel del av ljudet som uppstår vid däckens kontakt med vägbanan överförs via hjulupphängningarna till bilens chassi och då hjälper tyvärr ingen uderredsmassa, hur bra den än är.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-06 10:14
Jarl (ej verifierad)

Bengt har rätt, bortkastade pengar.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-06 10:41
Anders (ej verifierad)

Jag tycker inte det var borkastade pengar på min Ford Kuga 2010. Tectyls ljuddämpningsprodukt heter 5638W och inte 5638w-a som är ett rostskydd. På min Kuga blev det skillnad i kupen och nu kan jag höra dom som sitter i baksätet lättare. /Anders

#3 • Uppdaterat: 2010-09-06 12:05
leifer (ej verifierad)

Anders, hur fungerardet med ljuddämpningsprodukten? Appliceras den före eller efter rostskyddsmedelet? För jag antar att du rostskyddade samtidigt.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-06 14:21
Owe i Filipstad (ej verifierad)

Ljuddämpande massa förhindrar vägljud och annat liknade, som uppstår i bilens delar och som är avisolerat från övriga chasiet. Ju tyngre massan är ju bättre isolering. Däremot sker ingen avdämpning av ljud, som fortplantar sig via chassiets styva delar till hela karossen. Det betyder att det ljud som uppstår i chassidelar som har direkt metallisk kontakt med övriga karossen inte dämpas. Har du tur och din bil har underredet dämpat mot övriga karossdelar via gummibussningar och liknade, då kan du få en god dämpning inne i bilen. annars inte.
Jag undrar också hur en vattenbaserad massa kan förhindra rostbildning i plåten, då väl massan innehåller vatten, som kan dröja kvar ganska länge innan massan torkar. Vatten plus stålplåt skapar obevekligt järnhydroxid lika med rost.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-06 18:13
Gustav (ej verifierad)

Ett alternativ är att klistra bitumenmattor eller ljuddämpningsspapp på insidan av plåtytor. Knacka med knogen och klistara fast ljudisolering där det plonkar allt för mycket. Lägg sedan ljudisoleringsfilt under ex. bagagerumsmattan och komplettera sist med extra innerskärmar. Testade på en ny Toyota Yaris och skillnaden när man sitter i baksätet är stor och från förarplatsen kan man inte höra om baksätets ryggstöd + hatthylla är upp eller nedfällda. Det har hänt att ägare av samma bil utan extra ljudisolering påpekar att min bil är tystare än deras, så det är absolut värt pengarna.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-07 00:27
Erik (ej verifierad)

Vart finns produkten att köpa? Jag vill spraya själv

#7 • Uppdaterat: 2010-09-07 14:30
citra (ej verifierad)

Bytte mina Continental Sport Contact 215/55/16 mot Nokia i3 i dimension 205/60/16 och detta sänkte ljudet mer än något annat jag labbade med på min super sköna C5! Om man minskar brädden då (av någon anledning??) minskar höjden på däcket som kompenseras av stegring till en lite "tjockare" profil = komfort kungen i en ny klass!

#8 • Uppdaterat: 2010-09-07 14:30
citra (ej verifierad)

Bytte mina Continental Sport Contact 215/55/16 mot Nokia i3 i dimension 205/60/16 och detta sänkte ljudet mer än något annat jag labbade med på min super sköna C5! Om man minskar brädden då (av någon anledning??) minskar höjden på däcket som kompenseras av stegring till en lite "tjockare" profil = komfort kungen i en ny klass!

#9 • Uppdaterat: 2010-09-08 10:14
Bo Rosenqvist (ej verifierad)

Ska dagens bilar av nyare årsmodeller behöva ha dessa problem? Nej Prova bilen före ett eventuelt köp .Då kanske bilföretagen förstår dinna problem när inget bilköp blir av pga högt (buller) ljud

#a • Uppdaterat: 2014-11-20 07:59
VW Polo 2012

Hej ni som undrar läs Gustavs inlägg "Gustav 2010-09-06 18:13" han hajar detta, och det funkar!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.