"När jag bytte till sommardäck var bakdäcken fulla med sten och flis. Hur påverkas egenskaperna och bör man rensa inför nästa vinter?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
När jag bytte de dubbfria vinterdäcken till sommardäck så konstaterade jag att speciellt bakdäcken var fulla av sten/flis från vinterns halkbekämpning.
Bilen är en framhjulsdriven Saab 9-3 SportCombi.
Hur påverkas vinterdäckens egenskaper när de är fulla med sten/flis?
Bör man rensa däcken på sten/flis inför nästa vinter?
Thomas i Mölndal
SVAR:
Det är inte ovanligt att stenar fastnar i mönstret på vinterdäck.
Mjuka däck med många små mönsterspår, så kallade sajpningar, verkar vara något känsligare för detta fenomen.
Däckens vinteregenskaper påverkas inte nämnvärt av detta.
Det är mycket värre att köra med fel lufttryck.
Det kan dock finnas en liten risk att däcken får litet obalans av stenarnas vikt.
Det är aldrig bra att köra omkring med stenar i mönstret.
Risken att skada sin egen bil eller att ge medtrafikanter stenskott är stor.
Större stenar kan även skada gummit i slitbanan om de får sitta kvar och i värsta fall blottlägga stålbältet.
Jag rekommenderar att du rensar däcken från sten innan du lägger undan dem för sommarförvaring.
Då kan du även få en uppfattning om däckens skick och glöm inte att även rengöra fälgarna noga.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
När jag bytte de dubbfria vinterdäcken till sommardäck så konstaterade jag att speciellt bakdäcken var fulla av sten/flis från vinterns halkbekämpning.
Bilen är en framhjulsdriven Saab 9-3 SportCombi.
Hur påverkas vinterdäckens egenskaper när de är fulla med sten/flis?
Bör man rensa däcken på sten/flis inför nästa vinter?
Thomas i Mölndal
SVAR:
Det är inte ovanligt att stenar fastnar i mönstret på vinterdäck.
Mjuka däck med många små mönsterspår, så kallade sajpningar, verkar vara något känsligare för detta fenomen.
Däckens vinteregenskaper påverkas inte nämnvärt av detta.
Det är mycket värre att köra med fel lufttryck.
Det kan dock finnas en liten risk att däcken får litet obalans av stenarnas vikt.
Det är aldrig bra att köra omkring med stenar i mönstret.
Risken att skada sin egen bil eller att ge medtrafikanter stenskott är stor.
Större stenar kan även skada gummit i slitbanan om de får sitta kvar och i värsta fall blottlägga stålbältet.
Jag rekommenderar att du rensar däcken från sten innan du lägger undan dem för sommarförvaring.
Då kan du även få en uppfattning om däckens skick och glöm inte att även rengöra fälgarna noga.
Torsten Johansson, STRO
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om bilarna hade stänkskydd som förr i tiden skulle många onödiga stenskott kunna undvikas.
Efter att ha rensat däcken från stenar & "flyttblock" behöver man inte köra många mil innan däcken ser ut som slipskivor igen ....
Flyger de inte strax bort eller smulas ner och det på så sätt hela tiden blir ny stenar och grus som hänger med en kortare eller längre bit. Ofta efter körning i grus hör man hur stenar flyger ut ur hjulen och smäller till i underredet eller hjulhusen. Således torde det vara onödigt att mejsla bort dem efter skiftet!?
Ja!
Rensa bort skiten...o sedan kanske Vägverket kan sluta med sina knivskarpa stenar o köra mer sand igen tack...så bilarna slipper se ut som de är skjutna med hagelbössa på fronten!
Själv rensar jag alltid sommardäcken och vinerdäcken på sten och grus när det är dags för däckskifte. Visst det tar ett bra tag men gummit i däcken mår bättre samt att bakomvarande bilister slipper få stenskott i motorhuven. Jag kanske är för snäll, vem vet :)
Är Du sjuk, JÄGARN?
Du har ju åsikter om det mesta! Var är Du?
Det är framför allt bakhjulen på en framhjulsdriven bil som samlar sten. Framhjulen öppnar sig mer i sajpningen vid drivning och bromsning och då lossnar stenarna.
Ingen ide att rensa, men gör alltid långa omkörningar och gå inte in tvärt framför nosen på den omkörda bilen. Visa hänsyn, tack!
Det är viktigt att spara alla stenarna och väga dem. Du får dra av den extra vikten på deklarationen sedan.
Glöm inte smörja in frun med vaselin innan vinterförvaringen. Dom spricker lätt vid minusgrader och blir tråkiga i lacken till våren.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.