FRÅGA:
Gäller högerregeln i ett gångfartsområde? Vilken är högsta hastighet?
Gångfartsområdet är i det här fallet en gatukorsning där den ena korsande gatan är huvudled före och efter gångfartsområdet.
Algot, Finspång
SVAR:
Inom ett gångfartsområde får fordon föras men på de gåendes villkor.
Som fotgängare behöver man inte hålla sig i vägkanten eller på särskilda gångbanor.
Högerregeln gäller när två fordons kurser skär varandra även inom gångfartsområdet, men fordonsförare har väjningsplikt mot gående oavsett från vilket håll den gående närmar sig.
Högsta hastighet för fordon (alltså även cykel) är gångfart.
Fordon får bara parkeras på särskilt anordnade parkeringsplatser.
Om en gatukorsning ingår i gångfartsområdet ska detta framgå av vägmärkena på platsen.
Gångfartsområdet fortsätter normalt ända fram till den plats där vägmärke E 10 "Gångfartsområde upphör" finns uppsatt.
När ett fordon förs ut från ett gångfartsområde in på en annan väg har föraren väjningsplikt mot andra fordon på den vägen.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Vad tycker du om reglerna i gångfartsområde?
1. I nuvarande generation är Audi A4 en av mellanklassens allra tystaste och bekvämaste bilar, och den blir inte sämre i det förhöjda allroad-utförandet, tvärtom. Här får man en bil med högre och lättare insteg och aningen högre komfort samtidigt som grundmodellens fina vägegenskaper finns bevarade. A4 allroad är inte sportigt stötig och inte heller pösigt mjuk, Audi har valt en avspänd körkomfort som passar alla smaker. Oavsett om de byter från Skoda eller Volvo berömmer alla testförare Audins körbarhet och komfort. A4 allroad kammar hem än fler poäng på låg testförbrukning och låga servicekostnader som bidrar till en förhållandevis låg milkostnad och en tydlig testseger.
2. Vårt habegär efter Volvo Cross Country är stort. CC-tilllägget gör att V60 växer och ger ett mervärde som motiverar prispåslaget. Vi uppskattar främst komforten och framkomligheten. V60 CC faller dock på en hög milkostnad. Den borde inte vara dyrare än Audi.
3. Prisbilden talar till Skodas fördel. Octavia Scout är nästan 100 000 kr billigare och på papperet är det svårt att se vad som motiverar prisskillnaden. Det krävs dock inte många mils körning för att förstå att Octavia är en tunnare och mindre påkostad konstruktion.
Kommentar av Christian Ellmark, testförare: Som gammal scout borde jag gilla Skoda Octavia Scout och det gör jag också. Fast i det här sällskapet både känns den och är billigast. Nya Volvo V60 Cross Country är bra i många avseenden, inte minst är sittkomforten högklassig. Hög markfrigång är också tilltalande för mig. Att jag ändå skulle välja Audi A4 allroad beror främst på tre faktorer; mest körglädje, terrängkörningsfinesser samt totalt sett trevligaste förarplatsen.
Kommentar av Erik Wedberg, testledare: Alla rationella argument talar för Skoda Octavia Scout. Den är rymligast, billigast och klarar ju faktiskt allt som Audi och Volvo gör. Trots det låter jag mig fåfängt charmas av Volvos tuffa och påkostade Cross Country-aura. Den har ju allt som en riktig suv har, bortsett från en onödigt stor och bulkig kaross. Den aktiva körhjälpen Pilot Assist är också ett tungt argument. På området semiautonom körning är Volvo världsledande just nu.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur kontrolleras det att förare inte bryter mot reglerna? Har man satt någon km/t-gräns som ska motsvara gånghastighet (ex 6 km/t) och mäter mot detta eller är det den enskilde polismannens omdöme och ord som ska gälla?
Vilka insatser görs för att informera om reglerna och för att kontrollera efterlevnaden? Rätt många av de som tog körkort innan gångfartsområden infördes har A) ingen aning om att begreppet existerar eller B) ytterst dimmiga uppfattningar om vad som menas och gäller, ofta begränsat till "man får köra bil där".
Därtill kommer skaran med lite mer koll på reglerna men som tror att "gångfart" betyder 30 km/t.
Enkelt, kör du fortare än de gående kör du för fort.
Undrar om det inte fanns de som tog körkort före -67 och därmed kanske har dimmiga begrepp om var man får framföra en bil. Jag ser åtskilliga tecken på det även om jag inte alltid ser förarens ålder. Samma gäller "fri fart".
Regler är för idioter.
Sunt förnuft gäller före allt.
Ögonkontakt med dina medtraffikanter, en liten vinkning och ett litet leende så alla parter fattar vad du tänker åka. Stanna i onödan så gångtraffikanter inte behöver vänta i regnet. Lämna lite avstånd till äldre så du inte stressar övergång tex. Varning för amningsvirriga mammor, dom kan lätt svänga ut vagnen utan att tänka sig för. Sover man tre timmar per natt blir man lätt lite förvirrad.
Kör nyker och njut av körningen.
På E4 råder andra regler.
Jossi, jag vet inte hur länge sedan du tog körkort. Fast det verkar som att det är rätt nytt, då du verkar tro att de som har haft sina körkort ett tag inte har en aning om de nya regler som tillkommit.
Rätt omoget resonerat. Regler och mycket annat förändras hela tiden. Det gäller för dig och alla andra, att hålla sig ajour med förändringar. Att ha klarat uppkörning för körkort betyder inte att nu kan jag allt för all framtid.
Ett enkelt tips, lös ”Klarar du kortet” i tidningen. En utmärkt träning. Har du inte alla rätt. Läs på det du har missat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.