Nästa artikel
Bilfrågan: Lovar annonsen för mycket?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lovar annonsen för mycket?

Publicerad 8 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Skoda påstår att förbrukningen hålls på en anständig nivå tack vare att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov. Hur går det ihop?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Läser en annons för Skoda Superb 4x4 i nummer 8/10 av Vi Bilägare.

Liksom många andra biltillverkare påstår Skoda att bränsleförbrukningen hålls på en anständig nivå tack vare att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov.

Har jag missat något viktigt eftersom jag inte kan förstå varför det krävs mindre energi att driva den extra drivaxeln via hjulen än via motorn?

Såvitt jag vet så har inga bilar med 4x4 frihjulsnav, med undantag för rena terrängbilar, varför hela transmissionen snurrar med hela tiden.

Var ligger energibesparingen?

Janne

SVAR:
Två orsaker finns till att en fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle. Det ena är att bilen blir tyngre. Ytterligare kardan- och drivaxlar plus fördelningslåda och differential adderar vikt.

Det andra är den ökade friktionen från dessa komponenter. Som du mycket riktigt påpekar är alla rörliga delar igång även om bilen i fråga går i tvåhjulsdrivet läge.

Någon markant skillnad i förbrukning finns därför inte mellan Skoda och exempelvis de större Audi-modellerna som har 4WD inkopplad konstant.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-08 10:28
Marcus L (ej verifierad)

Komponenterna snurar, javisst, men någon riktig kraft tillförs inte förrän det behövs. Att tillföra kraft kräver energi. Så jag tycker inte att Vi Bilägares svar är helt korrekt.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-08 12:54
Saabnisse (ej verifierad)

Jo men så länge komponenterna snurrar spelar det ju ingen roll om kraften tillförs via bakhjulen eller via motorn, det gåt ju åt lika mycket energi.
Men det måste ju vara någon vits med det här.
Kan det inte vara så att fördelningslådan och transmissionsaxeln är bortkopplade vid tvåhkulsdrift?

#3 • Uppdaterat: 2010-09-08 12:56
Saabnisse (ej verifierad)

Ursäkta, lite hala knappar.
"går ju åt.." och "tvåhjulsdrift" skulle det vara.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-08 13:09
Lars A (ej verifierad)

Oftast har man dessutom andra utväxlingar i växellådan på 4WD-varianter för att bibehålla prestanda trots högre vikt. Motorn varvar då mer och har större förluster.
Kan du utveckla ditt svar lite Marcus L? Du verkar kunna det mesta.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-08 14:17
Onehp (ej verifierad)

Lite missvisande. Friktionen än nämligen relaterad till belastningen och är inte konstant. Så visst sänks förbrukningen en aning när effekten inte behöver ledas till bakhjulen i onödan. Precis hur mycket det rör sig om är svårare att säga rakt av, men besparningen måste ju vara tillräcklig stor så att många biltillverkare väljer drivsystem från t.ex. svenska Haldex som kopplar bort bakaxeln vid normal körning...

#6 • Uppdaterat: 2010-09-08 15:57
Stig (ej verifierad)

Har aldrig förstått vitsen med automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift. Dels sparar det ingen effekt alls, dels blir däckslitaget högre eftersom de två drivande hjulen får ta det ökade motståndet av den bromsande delen av transmissionen. Men det viktigaste är ändå att bilens uppträdande förändras vid övergången från två- till fyrhjulsdrift. Som vanligt idag löser man det med olika former av stabiliseringssystem, ESP t.ex. som kan kompensera för en osund konstruktion.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-08 18:13
Gustav (ej verifierad)

Om reklamen lovar för mycket beror på vad man menar med anständig nivå.
Om man bestämmer att gränsen för anständig förbrukning är 0,5liter bensin/mil under normal blandad körning, skulle Skodan vara en anständig succe!

#8 • Uppdaterat: 2010-09-08 22:46
Stig (ej verifierad)

För att förtydliga mitt svar något:
Jag har nu en Impreza WRX med ca. 250 hk och har kört över 7000 mil på originaldäcken utan större slitageskillnad mellan fram -och bakdäck.
Jag upplever också att bilen alltid har ett konsekvent beteende eftersom den hela tiden driver 50/50.
Samma erfarenheter har jag haft med mina tidigare Subaru, lågt däckslitage och, utan att dessa hade ESP, ett förutsägbart uppträdande eftersom de inte växlade mellan 2 - och 4-hjulsdrift.
Haldex är nog lösningen för tillverkare som vill lansera 4-hjulsdrift på en bil konstruerad för 2-hjulsdrift.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-09 09:53
mctar (ej verifierad)

Sig: Du famlar i mörkret. Vad är konstruktionsskillnaden mellan en inkopplingsbar 4wd och en konstant 4wd, förutom själva kopplingen? Om 4hjulsdriften kopplas in före du märkt det så har du faktiskt inte märkt det... Jämför gärna din bil med en 9-3 4wd med eLsd.

#a • Uppdaterat: 2010-09-09 11:04
Stig (ej verifierad)

Det är nog min sista mening som ger det tydligaste svaret om varför jag inte famlar i mörker:
"Haldex är nog lösningen för tillverkare som vill lansera 4-hjulsdrift på en bil konstruerad för 2-hjulsdrift. "
Hur många Haldex-bilar har urkopplingsbar ESP utom möjligen i krypfart?
Nej, just det!
Och varför krångla till det? Varför inte bygga bilen från grunden för AWD och sedan komplettera med ESP som en sista säkerhetsåtgärd, inte som den första.
En parallell till flygvärlden eftersom jag är flygkapten:
Förr byggde man flygplan som var aerodynamiskt fulländade för att flygas manuellt eftersom autopiloter var rudimentära. Idag är autopiloter fulländade och kompenserar för flygplanens aerodynamiska brister. Men att flyga dem manuellt är inget större nöje.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.