"I min Renault Laguna tar det lång tid innan värmen kommer med full effekt. Finns det något att göra?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag har en Renault Laguna -06.
Det tar lång tid innan värmen kommer med full effekt.
Först efter 15-20 minuters körning kommer en väsentlig temperaturhöjning på den inkommande luften.
Det gör detsamma om jag använder autoläget eller inte, eller om jag ställer in tempen på till exempel 20 grader eller max.
Motorn går relativt snabbt upp till normal arbetstemperatur, vilket borde ge snabb maxeffekt på värmen.
Finns det något att göra och i så fall vad?
Gunnar Klarbäck, Partille
SVAR:
Moderna motorer får allt högre verkningsgrad och det påverkar bränsleförbrukningen i positiv riktning.
En bieffekt blir att spillvärmen till värmesystemet blir mindre och vissa motorer behöver därför längre tid att nå arbetstemperatur och ibland även tillsatsvärmare.
Vanligtvis gäller detta för dieselmotorer.
På bensinmotorer brukar värmen från motorn räcka till för att relativt snabbt värma kupén.
För att hitta felet på din bil återstår nog inget annat än att besöka en verkstad och be dem göra en undersökning.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag har en Renault Laguna -06.
Det tar lång tid innan värmen kommer med full effekt.
Först efter 15-20 minuters körning kommer en väsentlig temperaturhöjning på den inkommande luften.
Det gör detsamma om jag använder autoläget eller inte, eller om jag ställer in tempen på till exempel 20 grader eller max.
Motorn går relativt snabbt upp till normal arbetstemperatur, vilket borde ge snabb maxeffekt på värmen.
Finns det något att göra och i så fall vad?
Gunnar Klarbäck, Partille
SVAR:
Moderna motorer får allt högre verkningsgrad och det påverkar bränsleförbrukningen i positiv riktning.
En bieffekt blir att spillvärmen till värmesystemet blir mindre och vissa motorer behöver därför längre tid att nå arbetstemperatur och ibland även tillsatsvärmare.
Vanligtvis gäller detta för dieselmotorer.
På bensinmotorer brukar värmen från motorn räcka till för att relativt snabbt värma kupén.
För att hitta felet på din bil återstår nog inget annat än att besöka en verkstad och be dem göra en undersökning.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter som att det kan tänkas vara något elektonikfel, inte ovanligt på nya bilar oavsett märke. Förr i tiden styrdes värmepaketet mekaniskt med wire via vredet eller spaken och fel av denna karaktär var mycket ovanliga. När såg man senast en Amazon där värmen inte fungerade, vissa saker var nog trots allt bättre förr.
Där kom den... Gösta, du är ju hopplös, jämföra gamla amazoner med moderna bilar... jag hade en 142:a som första bil, vid 110 skrek det mest om motorn och växelspaken höll på att hamra sönder min knäskål, Tack gode gud för produktutveckling. Det finns alltför många gammel-Volvoromantiker som tycker att höjdpunkterna i bilhistorien stavas 740...
visst kan felen uppstå när det är många tekniska komponenter som ska funka ihop, men allra oftast funkar det oklanderligt och då är fördelarna så oändligt mycket större än gammal järnspettsmekanik...
BRUNO: Du har till viss del rätt. Det är orättvist att jämföra nya bilar med gamla, speciellt för de nya bilarna som inte håller måttet. Skämt och sido, man har ju varit med ett tag och haft en hel del nya bilar genom åren. Min erfarenhet är att felfrekvensen på nya bilar de senaste 15 åren har ökat drastiskt i jämförelse med nya bilar förr i tiden. Lite elektronik och beprövad teknik gjorde att bilarna helt enkelt var bättre förr. Välkommnar de nya märkena t.ex Dacia som inte har så mycket elektroniktjafs som kan krångla, för dessa ser framtiden ljus ut.
Jag skulle gissa att det är ett mekaniskt fel...
en termostat som ska släppa värmen till värmepaketet när motorn fått full arbetstemperatur som kärvar
och i Amazon fick man ha en rullgardin för kylaren för att få värme på vintern Wellpapp i grillen var heller inte ovanligt
Gösta, min bror ägde engång en Opel Kapitän från Amazon epoken ... Denna opel hade faktiskt fel på värme systemet .. det gick inte att stänga värmen, spjället hade rostat fast.
Bättre för? Nää, men kanske enklare för den händige!
har inte orkat läst allting här men byt termostat.
hade samma problem i vår Volvo V50 när det var skit -25 grader kallt i vintras så då bytte vi och tempraturen blev då bättre.
Hur är kvaliteten på Renault?
Funderar nämligen på att köpa en Megane Sport Tourer, 110 hk diesel. Den lär dra under 0,4 på landsväg och klassar in som miljöbil = viktigt o bra! Men törs man?
Fredrik: Har själv aldrig ägt en Renault, bara kört bekantas eller haft som hyrbil ibland. Så mina erfarenheter baseras till största delen på bekantas och kollegors berättelser. Personligen tycker jag Megane är en komfortabel och ganska tyst bil. Dock har flertalet bakanta haft problem med diverse elfel, elhissar som åker ner av sig själva, varningslampor som blinkar som flipperspel, centrallås som inte fungerar etc. Nu är detta ca 3-4 år sedan, kvaliten kanske är bättre idag. Men som du själv skriver, törs man chansa? Att köpa en Renault är nog lite som rysk roulette, det kan gå bra men det kan också gå illa. Är man en chanstagare till sinnet tycker jag definitivt att man kan skaffa en Renault.
jag kör en Megane III som jag tog ut i november -09. detta är min tredje Renault på raken och jag vet inte om jag haft tur eller så, men jag har inte haft några särskilda fel under 10 års tid annat än smågrejor. inga bilar är helt felfria, det måste man komma ihåg, och elfel verkar ju drabba de allra flesta idag. min förra körde jag i 5,5 år och bytte 2 kontakter till sätesvärmen och en slang till vevhusventilationen för totalt 2200:-. i övrigt endast byte av däck o service. min kompis har en megane som han endast kostat på en rep av avgasupphängningen sedan han köpte den 2002.
Franska bilar drabbas oftare än andra känns det som, av de som haft någon kompis brorsas svägerska eller liknande som nog haft en Renault som nog krånglade lite extra osv... kan tillägga att jag kört en hel del olika R. som hyrbilar och inte märkt av några direkta fel eller trassel heller...
Klart du törs köpa en Renault. törs du köpa en ford, vw, opel, bmw, volvo eller vad som så är det inget att backa på.
Gösta: Värmen i en Amazon är ett skämt i jämförelse med moderna bilar. B18/B20 är förmodligen Sveriges mest renoverade motor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.