"Är det rimligt att mycket dyra märkesdäck inte håller mer än under
3 000 mil trots försiktig bilkörning?" Vi Bilägare söker svaret.
3 000 mil trots försiktig bilkörning?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag äger en Ford Focus -08. Bilen har körts cirka 2 600 mil, till 90 procent på Gotlands 70-vägar.
I samband med service häromdagen upplystes jag om att däcken behöver bytas snart. Bilen är försedd med Continental Sport Contact2 205/55 R16 91V.
Är det rimligt att mycket dyra märkesdäck inte håller mer än under
3 000 mil trots försiktig bilkörning?
Lennart Petersson, Visby
SVAR:
Det är många faktorer som påverkar ett däcks livslängd. Det kan vara däcktyp, körsätt, biltyp, hjulinställning, underhåll med mera.
Den i särklass viktigaste faktorn för att få ett rimligt miltal på däcken är regelbunden kontroll av däcktrycket.
Kontrollerar man inte att trycket är rätt, minst en gång per månad, riskerar man att halvera däckens livslängd.
Det går inte att jämföra däckens livslängd mellan olika bilar eftersom det oftast blir för många faktorer som är olika.
Det kan vara bilens köregenskaper, motorstyrka, bromsar, ålder, förarens körsätt eller däckdimension och typ.
Väder, vind och temperatur påverkar också. Under en regning sommar slits inte däcken på långt när lika mycket som under en varm och solig sommar.
Ett däck är en kompromiss mellan många olika egenskaper.
Några exempel: vill man ha bra grepp är det svårt att få bra livslängd, vill man ha ett tyst däck är det svårt att få bra vattenplaningsegenskaper etc.
Det är mycket svårt att göra däck som håller extremt länge med bibehållna trafiksäkerhetsegenskaper. Ett gott råd till alla som vill ha ett rimligt milresultat är att regelbundet kontrollera däcktrycket.
Är man osäker på om tryckmätaren visar rätt är det bättre att ha litet för mycket luft i däcken än för litet. Kör aldrig med lägre tryck än vad tillverkaren angett som lägsta tryck.
Torsten Johansson, STRO
FRÅGA:
Jag äger en Ford Focus -08. Bilen har körts cirka 2 600 mil, till 90 procent på Gotlands 70-vägar.
I samband med service häromdagen upplystes jag om att däcken behöver bytas snart. Bilen är försedd med Continental Sport Contact2 205/55 R16 91V.
Är det rimligt att mycket dyra märkesdäck inte håller mer än under
3 000 mil trots försiktig bilkörning?
Lennart Petersson, Visby
SVAR:
Det är många faktorer som påverkar ett däcks livslängd. Det kan vara däcktyp, körsätt, biltyp, hjulinställning, underhåll med mera.
Den i särklass viktigaste faktorn för att få ett rimligt miltal på däcken är regelbunden kontroll av däcktrycket.
Kontrollerar man inte att trycket är rätt, minst en gång per månad, riskerar man att halvera däckens livslängd.
Det går inte att jämföra däckens livslängd mellan olika bilar eftersom det oftast blir för många faktorer som är olika.
Det kan vara bilens köregenskaper, motorstyrka, bromsar, ålder, förarens körsätt eller däckdimension och typ.
Väder, vind och temperatur påverkar också. Under en regning sommar slits inte däcken på långt när lika mycket som under en varm och solig sommar.
Ett däck är en kompromiss mellan många olika egenskaper.
Några exempel: vill man ha bra grepp är det svårt att få bra livslängd, vill man ha ett tyst däck är det svårt att få bra vattenplaningsegenskaper etc.
Det är mycket svårt att göra däck som håller extremt länge med bibehållna trafiksäkerhetsegenskaper. Ett gott råd till alla som vill ha ett rimligt milresultat är att regelbundet kontrollera däcktrycket.
Är man osäker på om tryckmätaren visar rätt är det bättre att ha litet för mycket luft i däcken än för litet. Kör aldrig med lägre tryck än vad tillverkaren angett som lägsta tryck.
Torsten Johansson, STRO
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mina Nokia Wr bytte jag efter 6000mil, då var det 2,5mm resp 3,5mm kvar. 205/55-16
Jag tror det beror på att tillverkarna satsar allt för att komma bra i däcksteterna. Våtgrepp, bromsförmåga o.d. men satsar inget på livslängden. Våra senaste däck Bl.a Nokia NRV häller oftast bara en säsong sen skall de bytas. Vinterdäcken kör jag 3-4 år sen kastar jag de, då är de 3-4 mm. Nu köper jag billiga däck på postorder då får man åtmindstone mera däcksmönster att åka på.
har haft samma däck på samma bil, och kan konstatera att de däcken är väldigt klistriga, dvs håller greppet bra, men rullar kort sträcka. Det finns andra continental som inte är så sportinriktade. kör nu nöjt med Fulda, dessa verkar hålla mkt längre.
Breda däck, som dina 205/55:or blir varma och bredden gör att värmen avleds för sakta = slitage. Detta med breda o tunna däck är däckbranchen väldigt glada över = sälja nya däck snart! Eg borde vi gå tillbaka till däckstorlekar från 70-80-talet typ 190 på 15 tumsfälgar. Inte samma tuffa utseende och samma toppfart o väghållning - men kanske tillräckligt ändå!?
Många däck har den Amerkanska märkningen Treadwear. Den tycker jag brukar stämma och om jag minns rätt har Sport Contact2 160 och typ flera michelin däck 300. Sen är det vanligt att man kör lite fortare i kurvor med lågprofil utan att det märks.
http://www.etyres.co.uk/tyres-ratings-nhtsa/tyre-wear-ratings.htm
Vissa bilmärken levereras med märkesdäck. Men just det däcket finns inte att köpa hos gummigubben.För det saknas 0,5-2,0 mm av mönsterdjupet på leveransdäcken. bilfabriken sparar massor med pengar och kunden blir blåst på 1000-3000mil. jämför med däcken du köper hos gummigubben hur långt du kommer på dom och med leveransdäcken..
Har haft Michelin på en Renault Megané 205/55 som bara höll 3000 mil Köpte sedan Fulda som har gått dubbelt så mycket o billigare
Jag hade samma typ av däck i en något bredare dimension, mycket bra grepp, men fullkomligt värdelösa när det gäller slitstyrka.
Jag talade med ett par taxiåkare, de hade lagt på nya Conti i mitten av april, i juni var de slut.
Det här är dyra skitdäck som enbart är framtagna för att få höga poäng i tester, tyvärr har jag inte sett några tester som omfattar slitstyrka.
Jag håller helt och hållet med signaturen "Pelle".
En bil som Ford Focus behöver överhuvudtaget inte däck med den dimension som nämns i frågan.
Rådet till bilägaren är i stället att håll dig till dim. 195 eller 190 (vilken som nu anges i reg.handlingarna).Det är enbart bilfabrikant, bilåterförsäljare samt däckhandlare som tjänar på däck med lägre profil. Kör man normalt, är dessutom däck med högre profil säkrare på våta vägbanor. Bilen blir dessutom inte lika "stötig" Dessutom gynnas plånboken. Men, håll koll på trycket!!
Märkligt, upplever dessa däck, Continental Sport Contact 2, som mycket slitstarka! Körde med 225x45x17 fram o 245x40x17 bak på en BMW och framdäcken hade ca 4 mm kvar efter ca 4.500 mil då jag köpte nya bakdäck av samma modell. Hade ca 2,8-3kg luft i. Självklart kör jag på liknande i dag på min nuvarande bil!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.