Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken sorts lampor får man ha?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken sorts lampor får man ha?

Publicerad 24 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vilka regler gäller för de extraljus som har inbyggd effektbelysning?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vilka regler gäller för de extraljus som har inbyggd effektbelysning?

Mina Bosch har uttag för små parkeringsljuslampor, men vad jag hört så är det inte okej med dessa medan det tydligen är okej med de extraljus som har effektbelysning som en "halo" i ytterradien.

Kan man montera lysdioder istället för vanlig glödlampa? Hur kan dessa extraljus vara e-godkända om det är olagligt med denna funktion och är det olagligt i hela EU?

Är fallet det sistnämnda, varför anpassar sig svenska myndigheter bara när det passar dem?

Anders


SVAR:
Eftersom en bils belysning inte bara är ägarens ensak utan också utgör en kommunikation med andra trafikanter har vi i Europa enats om att belysningsanordningar ska:

1. Vara typgodkända för att säkerställa att de avger "rätt ljus" - varken för starkt eller för svagt och av rätt färg, samt

2. Vara placerade på rätt plats på bilen så man lätt kan avgöra exempelvis bilens läge om man i mörker ser endast ljuspunkterna.

Dessa regler är gemensamma för Europa.

På ett antal punkter har Sverige gjort undantag, men då i mer liberal riktning - vi tillåter exempelvis fler extra helljusstrålkastare än Europareglerna och har ingen övre gräns för tillåten samlad ljusstyrka.

Vi tillåter också, utöver Europareglerna, montering av extra baklyktor, stopplyktor och körriktningsvisare om de placeras inom tillåtet område och har jämnt antal.

Antalet positionslyktor/parkeringslyktor framåt är inte begränsat men extra parkeringslyktor får inte placeras var som helst.

Det görs ingen skillnad i bedömningen av lyktor med vanliga glödlampor jämfört med lysdioder.

Positionslyktor ska sitta mellan 35 och 150 cm högt, max 40 cm från bilens sida och avståndet mellan de innersta positionslyktornas lysande ytor måste vara minst 60 cm.

Det är detta mått, minst 60 cm mellan lyktorna, som ställer till problem när man kombinerar extrastrålkastare med positionslyktor.

Positionslyktor inbyggda i extra helljusstrålkastare är alltså tillåtna, men ska förstås vara E-godkända med de inbyggda positionslyktorna och placerade på rätt plats.

På tunga fordon finns dessutom något som liknar positionslyktor, nämligen breddmarkeringslyktor och identifieringslyktor.

De är placerade högre upp enligt särskilda regler.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-24 20:33
johan (ej verifierad)

var ju lättlästa svar? aldrig, krånglade mer till det än gjorde nytta vill jag säga.
är det lagligt eller ej, det är det inte så HEJ!

#2 • Uppdaterat: 2010-02-24 21:14
Olle (ej verifierad)

Enligt trp. styrelsen är det alltså INTE tillåtet att ha positionsljus i extrastrålkastare som är placerade mitt på fordonet som t ex många lastbilar har. Och det är ju faktiskt en vettig regel. Om huvudstrålkastaren inte fungerar skall man ändå med hjälp av parkeringsljuset veta ungefär var fordonets ytterkant är. Om hela fronten är full med upplysta lampor, dvs parkeringsljus, så ser man inte det.

#3 • Uppdaterat: 2010-02-25 17:05
Roy (ej verifierad)

Jag kanske ska hålla mitt inlägg väldigt kort med tanke på Johan.
Jag blir lite rädd när Göingbergs välstrukturerade svar anses som obegripligt. Hur många bilister kör omkring utan att förstå varför somliga bestämmelser finns?

#4 • Uppdaterat: 2010-02-28 17:37
Tommy Carlsson (ej verifierad)

Jag håller med Johan! Det var många ord men inget svar! Sedan undrar jag vad olle menar med att man inte ser kanterna på ett fordon om hela fronten är full med lampor. Är de inte bländande så kan det väl inte vara ett problem. Förutom för transportstyrelsens byråkrater alltså

#5 • Uppdaterat: 2015-02-07 15:31
Xrvfront4

Men vänta nu...Nu frågar ju insändaren om effektbelysning, inte om parkeringsljus?!

Jag tänker mig i alla fall att parkeringsljusen, de som sitter på bilen när man köper den, sitter där de ska, är godkända och fungerande.

Så länge dessa parkeringsljus är fullt fungerande, vad f*n spelar det för roll om det finns ett antal lampor mellan dem?

Antag att ett av bilens ordinarie parkeringsljus eller hela lyktan går sönder eller blir strömlös... Då är det kolsvart hela bilens bredd över till andra sidan. Finns det effektbelysning däremellan, så borde det väl vara bättre?

Eller är det bättre att krocka rakt på än bara toucha en flygel?
Jaja, ska man krocka så ska man uppenbarligen göra det ordentligt!

För övrigt så har en lysdiod mycket smal spridningsvinkel (ja olika varianter finns på det också) så vad avgör då vad som är upplyst yta...?

Trafikverket, kliv ner från läktaren och välkommen in i matchen.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-17 16:25
Hundter

Oftast ser man helt nedsläckta långtradare på dagen, men på kvällen och natten tror man att det är ett nöjesfält man möter! Vilka regler gäller där??

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.