Nästa artikel
Bilfrågan: Plus och minus med diesel?
Bilfrågan

Bilfrågan: Plus och minus med diesel?

Publicerad 1 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vi funderar på att byta till en dieselbil. Vilka är bra respektive dåligt?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vi är ägare till en Saab 9-3 sportsedan som har gått cirka 11 000 mil. Nu funderar vi på att byta till en 9-5 kombi 2009 års modell (eftersom de bilarna säljs med stor rabatt).

Vi har aldrig haft en dieselbil. Fördelar? Nackdelar?

Lars Lindgren


SVAR:
Det har skrivit många artiklar i detta ämne.

Allt handlar om hur lagstiftningen utformas. Körmässigt är de bägge motorerna likvärdiga även om det finns utrymme för personligt tyckande här.

Dieslarna har i allmänhet mer vridmoment men inom ett mer begränsat varvtalsregister.

Saabs dieslar bullrar mer medan bensinmotorerna går tystare och är mer varvvilliga. Dieslarna har i allmänhet större räckvidd tack vare lägre förbrukning.

Vägskatten för dieslar gynnar dem som kör mycket medan inköpspriset är högre.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-03-02 12:33
Saabnisse (ej verifierad)

Linde, att miljöfrågorna kommer upp är ju inte så underligt, man måste trots allt ta hänsyn till dem när det gäller val av fordonsbränsle.
Det spelar faktiskt ingen roll om man personligen är miljömedveten eller inte,den personliga ekonomin påverkas ändå.
Dieseldrivna nya bilar har idag ungefär lika stor marknadsandel som de som drivs av andra bränslen, men de har alltid straffbeskattas och jag tror inte att det blir någon ändring på detta.
Jag var med på den tiden man fick redovisa körda km genom att skicka in en deklaration och betala skatt efter den.
Det var mycket besvärligt, speciellt vid utlandskörning och det var väl att det krångliga systemet försvann.
Det är på grund av dessa skattepålägg som jag förordar gasdrift.

#9 • Uppdaterat: 2010-03-02 13:05
NId (ej verifierad)

Dieselbränsle fäller ut vid ca - 25C, vilket kan ge motorstörningar - driftstopp.

#a • Uppdaterat: 2010-03-02 15:49
Tyck och tryck (ej verifierad)

Rädda miljön?
Skall man tänka på miljön då skall man absolut undvika ETANOL.
Som det är i dag!
I Sverige så är det endast politisk propaganda detta med etanol.
Brasilien en av världens största etanoltillverkare.. Där skövlas regnskog,
Här redan har vi miljöförstöring som översvämningar m,m av all avverkning
av skogen. Sedan har vi alla gifter som besprutas över sockerrörs fälten, där grundvattnet är förgiftat. Och sedan all förbränning av all sockerrörsrester m,m.
Tillslut har vi barnarbeten på fälten. Om ca 3-5 år så är marken död för att odla sockerrör. Så de måste avverka ännu mer regnskog.
Minst farliga drivmedel i DAG är Biogas. Resten är stort miljö hot. Bensin eller diesel ? Inget är bättre eller sämre för miljön!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.