"Jag är tveksam till Toyotas rekommendation vid däckbyte. Har Toyota eller jag rätt?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag är en lycklig ägare till en Toyota Avensis version 3. Däremot är jag tveksam till Toyotas rekommendation vid däckskifte.
De anser, och även jag, att framdäcken flyttas bak och bakdäcken fram.
Vid nästa skifte ska däremot höger bakdäck flyttas fram till vänster sida och således vänster bakdäck till höger fram.
Jag har fått lära mig att vid skifte av däck inte byta rotationsriktning. Mina däck brukar hålla i cirka 10 000 mil innan det återstår några millimeter.
Har Toyota eller jag rätt?
Gunnar
SVAR:
Originaldäcken saknar bestämd rotationsriktning.
Dessa däck kan med fördel skiftas så att de byter rotationsriktning.
Har däcken en tendens till oregelbundet slitage (mycket vanligt om man kör lugnt) så gör bytet av rotationsriktning att däcken slits jämnare och rullar fler mil.
Torsten Johansson, STRO
FRÅGA:
Jag är en lycklig ägare till en Toyota Avensis version 3. Däremot är jag tveksam till Toyotas rekommendation vid däckskifte.
De anser, och även jag, att framdäcken flyttas bak och bakdäcken fram.
Vid nästa skifte ska däremot höger bakdäck flyttas fram till vänster sida och således vänster bakdäck till höger fram.
Jag har fått lära mig att vid skifte av däck inte byta rotationsriktning. Mina däck brukar hålla i cirka 10 000 mil innan det återstår några millimeter.
Har Toyota eller jag rätt?
Gunnar
SVAR:
Originaldäcken saknar bestämd rotationsriktning.
Dessa däck kan med fördel skiftas så att de byter rotationsriktning.
Har däcken en tendens till oregelbundet slitage (mycket vanligt om man kör lugnt) så gör bytet av rotationsriktning att däcken slits jämnare och rullar fler mil.
Torsten Johansson, STRO
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hur ter det sig om nu om framdäcken flyttas bak? Är inte de mer slitna och skall även i fortsättningen sitta fram??? Bilen är ju framhjulsriven och borde slita mer däck där än bak. Nu tycker jag VIB ger dubbla budskap.
Däck som håller 10 000 mil? Ursäkta att jag skrattar...
JÄGAREN:
Mina däck höll 8000mil, så 10000mil är ingen omöjlighet. Hur har du det med hjulinställningen? :-)
Jag har fortfarande inte bytt mina (vinter)däck och bilen har gått över 10 000 mil.
Sommardäcken har jag bytt efter tre år / 6 000 mil.
Rotationsriktning finns på mina vinterdäck. Där finns det väl oxså en risk att man tappar dubb om man byter rotationsriktning på rotationsoberoende däck?
Då min bil är bakhjulsdriven har jag dock inte "roterat" några däck alls.
Kommer ni ihåg när man skulle inkludera reservhjulet i rotationen?
skulle vara intressant att få veta hur ni bär er åt för att få så mycket mil på era däck, Har själv absolut ingen racerbil, kör lugnt och bromsar likaså lugnt, men det har varit omöjligt att köra mer än ca: 3000-3500 mil. På min senaste bil sitter det Michelin energy, får se om de går längre.ps, jag byter när mönstret är ca 3mm.
Det är STRO som svarar, ej vibilägare i sig.
Det är OK med skifta så länge skillnaden i mönsterdjup inte är stor (inte större än en dryg mm, typ) och däcken har samma kvalité (av samma märke/modell/år). En förutsättning för det är just att man skiftar regelbundet...
Är däcken ej av samma märke/modell/år så ska alltid bästa däcken sitta bak. Hur man avgör vilka som är bäst (mösterdjup eller modell) är en annan femma...
Hej!
Det skulle ALDRIG falla mig in a skifta däck (fram-bak). ALLTID bästa däcken bak - under alla omständigheter.
@Micke
Vinterdäck som är 5 år och rullat 10 000 mil låter inget vidare tycker jag. Kan hända att det funkar att köra med sådana "puckar" i Skåne, men inte här i Jämtland iaf.
10.000mil? (Är dom gjorda av diamant?)
Vad har du för stoppsträcka från 100-0m? 4kilometer????
Nä några sådana sträckor på sommardäcken tror inte jag på heller men mycket möjligt kan det ju vara så att sommardäcken byts ut då BILEN har rullat 10.000 mil men då måste man ju tänka på att vinterdäcken kan ha fått hälften utav de milen. Mina erfarenheter baserade på de tre senaste bilarna är att sommardäcken har ett däckmönster runt eller under 3 mm då bilen har rullat 6000 mil. Detta kan bli ett problem om/då man byter in bilen då flera handlare vill ha att däcken håller minst 4 mm. ( 16 tums )
( lagom kul att köpa däck till handlaren )
Det är hur som helst uselt inte minst med tanke på att vinterdäcken vid samma miltal då ser obetydligt använda ut. Sommardäcken på mina senaste bilar har varit Michelin Energy och de är skitdyra men håller trots detta inget vidare. Det är förstås möjligt att det finns däck som håller längre även idag men när ett däck inte håller längre än ca 3000 mil med lugn körning så tycker jag det är dåligt. Själv kör jag därför så länge som jag kan med vinterdäcken eftersom att de är billigare,drar inte mer bränsle samt har inte sämre komfort. ( sommardäcken håller då också godkänt mönster vid inbyte)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.