"Det enda man kan vänta sig är motorhaveri. Vad kan man göra för att få ett stopp på denna idioti?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag äger en Volvo V70N 2.5D -00. Vid kontrollbesiktningen rusas motorn obelastad till 5 000 v/min flera gånger.
Det röda fältet börjar vid 4 500. Enligt min uppfattning kan det vara till skada för en bil som har gått 22 000 mil. Enligt Bilprovningen skakar detta loss sotpartiklar på den översta kolvringen.
Till vilken nytta undrar jag, det bildas väl nya sotpartiklar vid normal körning? Det enda man kan vänta sig är motorhaveri.
Vad kan man göra för att få ett stopp på denna idioti?
Henrik Asplund, Kista
SVAR:
I de gemensamma reglerna för kontrollbesiktning inom EG ingår miljökontroll och där är opacitetsmätning en kontrollmetod för dieselmotorer.
Enligt fordonstillverkarna finns ingen risk att motorer skadas av den uppvarvning som en opacitetsmätning innebär.
Opacitetsmätningen är en föreskriven och accepterad metod inom EG och den måste utföras vid kontrollbesiktningen.
Förutsättningen för att utföra den är att motorn genomgått service och underhåll enligt tillverkarens anvisningar och att motorn i övrigt inte visar tecken på skador.
Bilprovningen tar ett stort ansvar för att undvika motorskador. Detta sker genom att innan utsläppskontrollen undersöka motorns temperatur och kondition.
Vid misstanke om konditionsmässig brist tas beslutet om att inte utföra testet alltid i samråd med annan tekniker för att beslutet ska bli så välgrundat som möjligt.
Motorns kondition kontrolleras genom följande steg:
* Tecken på stor oljeförbrukning (läckage, olja i avgaser).
* Oljenivå.
* Motorns skick och eventuella missljud/motorstörning vid tomgång.
* Långsam uppvarvning av motorn och lyssna efter missljud.
Är yttertemperaturen under -15° görs en alternativ kontroll.
Självklart ska opacitetsmätningen avbrytas om avregleringsvarvtalet är uppenbart felaktigt, men med det menas inte att avgastestet ska avbrytas om varvräknaren tillfälligtvis hamnar in på det rödmarkerade området.
Oavsett om fordonet är försett med partikelfilter eller inte så är det samma avgastest som måste göras.
Vid för högt mätvärde upprepas mätningen en eller två gånger.
Är värdet fortfarande för högt vid den tredje mätningen ska bilen normalt underkännas.
Morgan Isacsson, teknikkonsult, Bilprovningen
SVAR:
Från Volvos sida bedömer vi inte Bilprovningens mätmetod som den optimala.
Det hade varit bättre om mätningarna gjorts på rullande landsväg, men för att få ett helt korrekt mätresultat skulle det krävas samma mätutrustning som vi har i vårt avgaslaboratorium men då talar vi om tiotals miljoner kronor.
Vi ser ingen överhängande fara med den "brutala" metod Bilprovningen använder under förutsättning att man utför provet på en varm motor, har kontroll på oljenivån etc.
En motor i bra skick tål det här provet. Skulle det leda till ett haveri, hade detta sannolikt skett vid ett tillfälle i nära tid efter provet.
Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB
FRÅGA:
Jag äger en Volvo V70N 2.5D -00. Vid kontrollbesiktningen rusas motorn obelastad till 5 000 v/min flera gånger.
Det röda fältet börjar vid 4 500. Enligt min uppfattning kan det vara till skada för en bil som har gått 22 000 mil. Enligt Bilprovningen skakar detta loss sotpartiklar på den översta kolvringen.
Till vilken nytta undrar jag, det bildas väl nya sotpartiklar vid normal körning? Det enda man kan vänta sig är motorhaveri.
Vad kan man göra för att få ett stopp på denna idioti?
Henrik Asplund, Kista
SVAR:
I de gemensamma reglerna för kontrollbesiktning inom EG ingår miljökontroll och där är opacitetsmätning en kontrollmetod för dieselmotorer.
Enligt fordonstillverkarna finns ingen risk att motorer skadas av den uppvarvning som en opacitetsmätning innebär.
Opacitetsmätningen är en föreskriven och accepterad metod inom EG och den måste utföras vid kontrollbesiktningen.
Förutsättningen för att utföra den är att motorn genomgått service och underhåll enligt tillverkarens anvisningar och att motorn i övrigt inte visar tecken på skador.
Bilprovningen tar ett stort ansvar för att undvika motorskador. Detta sker genom att innan utsläppskontrollen undersöka motorns temperatur och kondition.
Vid misstanke om konditionsmässig brist tas beslutet om att inte utföra testet alltid i samråd med annan tekniker för att beslutet ska bli så välgrundat som möjligt.
Motorns kondition kontrolleras genom följande steg:
* Tecken på stor oljeförbrukning (läckage, olja i avgaser).
* Oljenivå.
* Motorns skick och eventuella missljud/motorstörning vid tomgång.
* Långsam uppvarvning av motorn och lyssna efter missljud.
Är yttertemperaturen under -15° görs en alternativ kontroll.
Självklart ska opacitetsmätningen avbrytas om avregleringsvarvtalet är uppenbart felaktigt, men med det menas inte att avgastestet ska avbrytas om varvräknaren tillfälligtvis hamnar in på det rödmarkerade området.
Oavsett om fordonet är försett med partikelfilter eller inte så är det samma avgastest som måste göras.
Vid för högt mätvärde upprepas mätningen en eller två gånger.
Är värdet fortfarande för högt vid den tredje mätningen ska bilen normalt underkännas.
Morgan Isacsson, teknikkonsult, Bilprovningen
SVAR:
Från Volvos sida bedömer vi inte Bilprovningens mätmetod som den optimala.
Det hade varit bättre om mätningarna gjorts på rullande landsväg, men för att få ett helt korrekt mätresultat skulle det krävas samma mätutrustning som vi har i vårt avgaslaboratorium men då talar vi om tiotals miljoner kronor.
Vi ser ingen överhängande fara med den "brutala" metod Bilprovningen använder under förutsättning att man utför provet på en varm motor, har kontroll på oljenivån etc.
En motor i bra skick tål det här provet. Skulle det leda till ett haveri, hade detta sannolikt skett vid ett tillfälle i nära tid efter provet.
Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Motorn havererar nog inte, men förmodligen tar den stryk av behandlingen och livslängden förkortas.
Om nu ett motorhaveri inträffar på stationen, VEM står för kostnaderna, kanske 40-60000 kr.
Varför kräver man inte samma avgaskontroll på alla entreprenadmaskiner, som finns i tusental och som körs ibland dygnet runt.
Maskiningenjör som undrar skarpt!!
Det finns faktiskt bilägare som aldrig varvat upp sina motorer.
Jag hade en släkting med en Audi som garanterat aldrig gått över 2500rpm.
Jag provkörde vid ca 8000mil, den var bland det slöaste jag kört och den skulle absolut ta stryk av en sådan här behandling.
Helt Vansinigt! Man törs inte köpa en bil med Dieselmotor i Sverige.
Varför tar besiktningen inte hänsyn till rödmarkeringen??
om motorn tar skada så kommer det ju först fram senare och besiktningen kan frånsäga sig ansvar !!
Min Mercedes skjöt en packning i dieselpumpen, de hade problem med utrustningen så de stod ett bra tag på fullvarv. Bilen fick skrotas eftersom jag inte kubde bevisa att det var deras fel.
Det är hur mycket sot avgaserna innehåller vid motorns max-belastning, som bilprovningen är intresserad av. Max-belastning blir det under den korta tid det tar att varva upp svänghjulet. Det är inte maxvarvtalet som är intressant, så man kunde avbryta vid 3000 till 3500 RPM. Att ligga kvar på maxvarvtalet en längre tid med obelastad motor kan inte vara nödvändigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.