"Behöver man tillsätta något i sin diesel för att undvika monstret i tanken jag har sett bilder av?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
I nr 12/09 skriver ni att alla bolag har renande additiver i sin diesel.
Behöver man således inte själv tillsätta något för att undvika monstret i tanken jag har sett bilder av? Äger en Skoda Octavia 2,0 TDI -06.
Lennart Ryberg
SVAR:
Rengörande additiver i bränslet håller insprutningssystemet och förbränningsrummen rena i motorn men förhindrar inte bakterieuppkomst.
Normalt sett är detta inget problem för en bilägare. Biocider används för att ta död på mikroorganismer men inga oljebolag använder sådana generellt i bränslet.
Det skulle kunna liknas med att ge hela befolkningen penicillin konstant för att hålla infektioner borta.
Myndigheterna i Sverige är mycket bekymrade för biocider i alla dess former, för de skapar multiresistenta bakterier och detta vill vi inte ha i framtiden.
Oljebolagen gör i förebyggande syfte odlingar i raffinaderier/fartyg/depåer/stationer och skulle där hittas organismer så gör de precis så som man gör med människor, alltså behandlar på plats och med rätt typ av biocid.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
FRÅGA:
I nr 12/09 skriver ni att alla bolag har renande additiver i sin diesel.
Behöver man således inte själv tillsätta något för att undvika monstret i tanken jag har sett bilder av? Äger en Skoda Octavia 2,0 TDI -06.
Lennart Ryberg
SVAR:
Rengörande additiver i bränslet håller insprutningssystemet och förbränningsrummen rena i motorn men förhindrar inte bakterieuppkomst.
Normalt sett är detta inget problem för en bilägare. Biocider används för att ta död på mikroorganismer men inga oljebolag använder sådana generellt i bränslet.
Det skulle kunna liknas med att ge hela befolkningen penicillin konstant för att hålla infektioner borta.
Myndigheterna i Sverige är mycket bekymrade för biocider i alla dess former, för de skapar multiresistenta bakterier och detta vill vi inte ha i framtiden.
Oljebolagen gör i förebyggande syfte odlingar i raffinaderier/fartyg/depåer/stationer och skulle där hittas organismer så gör de precis så som man gör med människor, alltså behandlar på plats och med rätt typ av biocid.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hos dom flesta bildetaljister finns Omega 903 som eliminerar svamp & bakterier, det är för att bränslebolagen tillsätter 10% raps som bakterier frodas.
Hej har testat deisel anti bacteria powermax
kanon bra medel tillsättes var 3-4 månad 5 lit räcker til 5000 liter
kolla wemax.se där finns det mer uppgifter
För närvarande är RME inblandningen 5 %, inte 10 som Jan M skriver.
Omega 903 blandningsförhållande 1/2000 lit
finns i 0,3 lit och upp till helfat 205 lit
www.smorjteknik.se
En skvätt klorin i tanken funkar också. Kan vara bra om dieslen behöver lagras länge.
Tillsatsindustrin tjänar grova pengar på oss konsumenter. Oljebolagen brukar nog veta vad som krävs i bränslet. Åker själv i en 30 000 mil gammal Passat, testade en av marknadsledarna i tillsatser. Noll i resultat, 200:- fattigare... Lurad? Jajamen!
Och jag som trodde att bilden föreställde en trasig yttre backspegel ;)
Används på båten:
http://sta-bil.se/produkter/diesel/
Bil fungerar det också på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.