"Vad gäller när bilar delas in storleksklasserna småbil, mellanbil, stor mellanbil, storbil etc?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Vad gäller när bilar delas in storleksklasserna småbil, mellanbil, stor mellanbil, storbil etc? Är det längd och bredd eller vikt som räknas?
Som jag har förstått, så räknas Volvo V 70 med sin längd 482 cm, som storbil, medan Citroën C5 Touring med längd 483 cm i ett test hamnar i mellanklassen?
Torsten Langvig
SVAR:
Klassningen utgår inte bara från längd och vikt. Vi bedömer också vilken konkurrenssituation respektive bilmodell befinner sig i.
Vi gör bedömningen att exempelvis Volvo V70 konkurrerar med Audi A6, Mercedes E-klass, Saab 9-5 och BMW 5-serien som "storbilar". Citroën C5 och Ford Mondeo är exempel på bilar som utrymmesmässigt håller storbilsklass.
Prismässigt konkurrerar de dock mest med mellanklassbilar, exempelvis Audi A4, Saab 9-3 och Volvo V50.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
FRÅGA:
Vad gäller när bilar delas in storleksklasserna småbil, mellanbil, stor mellanbil, storbil etc? Är det längd och bredd eller vikt som räknas?
Som jag har förstått, så räknas Volvo V 70 med sin längd 482 cm, som storbil, medan Citroën C5 Touring med längd 483 cm i ett test hamnar i mellanklassen?
Torsten Langvig
SVAR:
Klassningen utgår inte bara från längd och vikt. Vi bedömer också vilken konkurrenssituation respektive bilmodell befinner sig i.
Vi gör bedömningen att exempelvis Volvo V70 konkurrerar med Audi A6, Mercedes E-klass, Saab 9-5 och BMW 5-serien som "storbilar". Citroën C5 och Ford Mondeo är exempel på bilar som utrymmesmässigt håller storbilsklass.
Prismässigt konkurrerar de dock mest med mellanklassbilar, exempelvis Audi A4, Saab 9-3 och Volvo V50.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som mycket nöjd ägare till en Citroen C5 touring-08 kan jag bara hålla med om innehållet i artikeln. Har tidigare ägt en Volvo V70 så jag vet vad man får för pengarna när man jämför dessa bilar. Att man dessutom med en C5:a får en fantastisk landsvägsbil med hög kvalite gör ju inte saken precis sämre.
Svaret visar hur skevt det är. Kontentan är alltså denna: Om en bil är lyxig och har mått som platsar i storbilsklassen, men kostar mycket mindre än de andra bilarna däri, så placeras den i mellanklassen! Ska den bilen "klassas ner" en storlek för att den är för billig?! Det är ju absurt! Självklart skall storleksklassen ENBART avgöras av bilens storlek. Om sen priset är mycket lägre än för övriga bilar i klassen, så är det ju tråkigt för de tillverkarna. Och om kvalitetskänslan hos den billigare bilen skulle vara lägre så är det ju tråkigt för den biltillverkaren. Man måste vara konsekvent och saklig.
Antingen måste man ändra sin konstiga inställning till vad "storbilsklassen" är, dvs låta klass tillhörighet verkligen styras efter bilens storlek eller byta namn på klassen till tex "dyrbilsklassen"
Om journalisterna ska ägna sig åt aktiv och intressefokuserad konsumentjournalistik och inte vara hantlangare för biltillverkarnas reklambyråer ska bilarna delas in efter storlek, vilket också förbättrar möjligheterna till rättvisa utrymmesbetyg!
Ta ingen hänsyn till hur lyxig bilen anses vara! Den vägen får vi också tydliga besked om det är något man får offra när man väljer en "exklusiv" bil.
ViBs svar visar tyvärr på en godtycklig och ganska hycklande klassindelning.
Pust. Första frågan är väl om man räknar efter fysisk eller pengastorlek. Eftersom de flesta biltidningar gör på samma sätt är väl problemet redan löst. Man kan ju vädna på kuttingen och säga att vad bra att man väger in både pris och storlek. Det innebär ju att tex Ford Mondeo i vissa avseenden uppfattas som oerhört prisvärd.
Bilens längd borde avgöra i vilken storleksklass den tillhör.
Om man däremot rankar bilar efter hur mycket de kostar får man bilar i olika prisklasser.
Själv valde jag tjänstebil mellan AudiA6 Volvo v70 SAAB 9-5 men valet föll på Ford Mondeo. Den var stor OCH prisvärd. Vem har bestämt att Mondeon konkurrerar med V50, A4 och 9-3??? Vilket trams! Vill man ha en stor bil så vill man ha en stor bil. Inte köper man väl en dyr bil?
Det är väl bara i Sverige som V70 och Saab 95 passar i "storbilsklassen".
Personligen måste jag erkänna att, om valet stod mellan Audi A4 och Volvo V70 .. vore Audi'n det självklara valet. Och då betänker jag att Audi har en modell som är större än mitt exempel ...
V70 och Saab 95 är kalas-bilar .. i alla avseende .. men vad har hänt från tiden då Volvo 121 var världens bästa bil (saab v4 den roligaste) och till nu när "svenska superbilar" hamnar under en ... "vanlig" medelbil, en mellanklassare från Tyskland.
Personligen kan jag tycka att nya 95;an kan ha en framtid ... Den är faktiskt den första riktigt snygga Saaben och med all potens.
V70 däremot har tappat all Volvokänsla och ser ut som ett dåligt VAG-plagiat ... vilket den ju också är i många avseende.
Hur som helst finns bådas konkurrenter att hämta i mellanbilsklassen ...
Klassindelningen är urfånig
Golfklass är den klass som VW Golf var i, ursprungligen .. alltså den klassen som polo idag finns i .. eller har hela klassen växt i takt med VW golf ?
Boo Wennerberg, det är bara snömos detta med era klassningsbegrepp. Detta för att inte svenska bilar skall komma helt i skymundan för andra i många jämförelser. Jag får hålla med en föregående "talare". Storleksklass är storlek. Prisklass är priset. Att blanda begreppen när det passar sig har många genomskådat, därav så många frågor om detta i olika forum. Så är det.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.