Nästa artikel
Bilfrågan: Vad säger Volvo om hjullagren?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad säger Volvo om hjullagren?

Publicerad 16 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Det är ju uppenbart att problem med hjullagren varit en följetong sedan minst 2001. Fortsätter Volvo år efter år att stoppa in undermåliga delar i bilarna?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Hos Volvohandlaren i Katrineholm köpte jag en ny XC70 2005. Den gick helt perfekt till 3 000 mil i samband med första besiktning.

Då uppstod missljud i hjullager bak. Bilia i Eskilstuna bytte hösten 2007 bägge hjullagren bak utan kostnad.

Nu har bilen gått nästan 5 000 mil på fyra år och för cirka 14 dagar sen uppstod missljud i hjullager vänster fram.

Vid kontakt med Bilia säger man sig inte ha några problem med hjullagren fram, endast bak på XC70, men man erbjuder ändå 20 procent rabatt på byte av hjullagret vänster fram.

Kostnad cirka 3 300 kr. "För att visa god vilja. Bilen är ju dock fyra år."

Vilken är Volvos inställning till hjullagren på V70/XC70?

Det är ju uppenbart att de varit en följetong sedan minst 2001. Fortsätter Volvo år efter år att stoppa in undermåliga delar i bilarna?

Förr behövde man aldrig tänka på ett hjullager på exempelvis en Volvo 740 förrän vid 12-15 000 mil.

Medlem 1904275

SVAR:
Naturligtvis är det vårt mål på Volvo att ha så bra kvalitet som möjligt i våra bilar och vi jobbar kontinuerligt för att förbättra den.

Ett viktigt verktyg för att uppnå detta mål är en bra och konkret dialog med våra kunder.

Vi utgår från att du också haft en dialog med din Volvoverkstad i detta ärende.

När det gäller de bakre hjullagren så har tillgänglig fältinformation visat att särskilt hjullager på våra fyrhjulsdrivna bilar haft en otillräcklig livslängd.

Problemet har dock åtgärdats och dagens bilar med fyrhjulsdrift ska därför inte behöva drabbas av några motsvarande problem. Motsvarande hjullager finns också som reservdel.

Däremot har vi inte noterat motsvarande problem med främre hjullager.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-02-16 18:45
Sigge (ej verifierad)

Roland...läst DU hela kommentaren? Toytota-freaken lyckades klaga både på Volvo och BMW? Samtidigt som han hyllade Toyota! Finns dessa människor eller är det en och samma person bakom alla? Vet vem jag misstänker ;o

#9 • Uppdaterat: 2010-02-16 19:20
JohnnyB (ej verifierad)

"Lager", kul/rullager är idag en sådan välutvecklad och väl känd produkt att de skall hålla bilens hela livstid ut i slitagehänseende..
På en extremt dammig industri jag arbetade på så höll ett lager normalt minst 50 000 timmar, ofta bortåt 100 000. Dvs rätt mycket längre än på en XC70!
Byten skedde när "det lät illa".
Misstänket att Volvo gjort en miss i konstruktionen, att de kommer in damm/smuts i lagret som med fettet ger slipverkan, isf så fall reduceras livslängden till kanske några månader..
Utan att veta, tycks det vara en usel design som gjorts av Volvofolket och iom det så kommer inte "lagerbyten" att göra saker och ting bättre..

#a • Uppdaterat: 2010-02-16 20:00
Kenneth (ej verifierad)

Jag har haft tre Volvo XC70 den nuvarande är eb 2008:a på snart 12 000 mil som jag fö. ska byta in mot en ny XC70 som levereras i mars. Jag har kört alla mina Volvo XC70 mellan 12 000 och 15 000 mil mellan bilbytena och har aldrig haft problem med nhullager. Den enda reparationen jag har haft är byte av ett stag i framvagnen som brukar börja skramla vid ca 8 000 - 12 000. Dock har jag inte haft ett enda fel på min nuvarande Volvo XC 70 -08:a på 12 000 mil. Reg.nr är BHZ316 och jag kan verkligen rekommendera Volvo XC70!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.