Nästa artikel
Krishantering nyttig erfarenhet för Toyota
AutoIndex

Krishantering nyttig erfarenhet för Toyota

Publicerad 12 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota har utsatts för hårt tryck. Men Toyotas beredskap för krishantering sägs ha varit god.
- Krishanteringen har varit en nyttig erfarenhet, säger Toyotas informationschef Bengt Dalström.

Redan en vecka efter den första larmrapporten hade brev skickats ut till berörda Toyotaägare.

"Logistisk utmaning"
Där förklarades läget och där uppmanades Toyotaägarna att ta kontakt med sina verkstäder, när helst de ville.

- Första fokus för oss var att ta hand om våra egna kunder, säger Toyotas informationschef Bengt Dalström.

- Samtidigt blev det här också en logistisk utmaning. Vi har sett till att vi har jourtider på våra verkstäder för att göra det så bekvämt som möjligt.

- Men om kunderna hellre vill kan de också vänta med åtgärderna till nästföljande service.

Hälften kvar
Toyota anser inte att den tekniska utmaningen varit något problem, vare sig med gaspedalens återfjädring eller med den inkonsekventa bromskänsla med nya Prius som uppmärksammats i USA.

- Vi fann snabbt reda på vad som skulle göras. Gaspedalens justering åtgärdas på mindre än 15 minuter och uppdateringen av databoxen i nya Prius tar 20 minuter.

Hälften av alla berörda svenska Toyotaägare har redan fått justeringarna utförda.

Bengt Dalström menar att Toyotas viktigaste arbete gentemot kund har varit att förmedla trygghet och visa respekt.

- Sanningen är ju också den att vi inte har haft ett enda registrerat fall i Sverige.

- Bland 1,7 miljoner aktuella bilar i Europa har 15 fall registrerats, de flesta av dem i England och Irland.

Nedfläckat varumärke
Likväl har Toyotas varumärke fläckats ned, framför allt i USA, men det får också påverkan på alla marknader.

- Vi har varit ett legalt byte över hela världen, säger Bengt Dalström.

- Det har inte hjälpt att vi försöka förklara oss via våra hemsidor när omvärlden redan bildat sig en uppfattning.

Toyota väntar på att det hela ska blåsa över innan nästa steg tas.

- Det måste nog gå en tid, kanske ett par månader, innan vi på allvar går ut med större marknadsföringsåtgärder för att bygga upp trovärdigheten hos dem som inte kör Toyota idag.

Rekrytering av nya kunder kan för övrigt ske redan nu.

- Ja, här hoppas vi att vi kan ta hjälp av våra existerande kunder som får bli våra ambassadörer.

Diskutera: Hur tycker du att Toyota hanterat krisen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-05-12 14:43
archer (ej verifierad)

Alla är partiska åt något håll, det är därför det finns olika religioner, politiska strömningar, tidsskrifter med olika "dragningar" etc. Sen tillkommer vår egen perceptionsförmåga och den som påstår sig vara helt och hållet neutral och objektiv existerar inte.

#9 • Uppdaterat: 2010-05-12 15:41
Gustav (ej verifierad)

Jag äger en bil som hade kärvande gaspedal. Bilen blev kanske något svårkörd, värre än så var det inte.
I samband med service provkörde mekanikern bilen och bytte ut gaspedalen istället för reparation.
Bra information och bemötande. Det faktum att bilar tillverkas så billigt som möjligt och innehåller delar som inte håller tillräckligt länge är inte mycket att hetsa upp sig för.

#a • Uppdaterat: 2010-05-12 15:50
Jägaren (den riktige!) (ej verifierad)

Nu får fan i mig ViBilägare skaffa sig kontroll över sin kommentarsfunktion. Inlägget nr 8 nerifrån räknat har jag INTE skrivit. Nu kommer jag att ta kontakt med ViBilägare för att kräva åtgärder. Det finns ju för fan inte ens en "Anmäl"-funktion! Nu ska ViBilägare börja med att kolla IP-adresserna och därefter komma in i spalten och förklara hur det ligger till. Det aktuella inlägget ska också raderas - och det omgående.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.