GM menar att en leverantör med kopplingar till Toyota bär skulden för företagets senaste miljonåterkallelse.
General Motors meddelade på måndagen att företaget återkallar 1,3 miljoner bilar för att åtgärda problem med servostyrningen.
Fyra modeller från Pontiac och Chevrolet omfattas.
Toyota klandras
Nu skjuter GM ifrån sig skulden och skyller istället på den japanska underleverantören JTEKT.
- I det här fallet lägger vi skulden på en leverantör som delvis ägs av Toyota, säger GM:s vice styrelseordförande Bob Lutz till BBC.
Veteranchefen Bob Lutz, som ska gå i pension senare i år, säger att leverantören inte levt upp till alla krav om pålitlighet och hållbarhet.
JTEKT ägs delvis av Toyota och är baserat i Japan men har också fem fabriker i USA.
Diskutera: Vad tycker du om den senaste tidens stora återkallelser?
Fyra modeller från Pontiac och Chevrolet omfattas.
Toyota klandras
Nu skjuter GM ifrån sig skulden och skyller istället på den japanska underleverantören JTEKT.
- I det här fallet lägger vi skulden på en leverantör som delvis ägs av Toyota, säger GM:s vice styrelseordförande Bob Lutz till BBC.
Veteranchefen Bob Lutz, som ska gå i pension senare i år, säger att leverantören inte levt upp till alla krav om pålitlighet och hållbarhet.
JTEKT ägs delvis av Toyota och är baserat i Japan men har också fem fabriker i USA.
Diskutera: Vad tycker du om den senaste tidens stora återkallelser?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag tycker detta är märkligt, eftersom GM har egna underleverantörer. Även om Bägge märkena tar komponenter från samma underleverantör, är det ju i det här fallet GM som har ansvaret för att kontrollen av underlevaranterens materiel. Att då skylla på Toyota är skamligt.
PG-..vad är konstigt? GM anser inte att Toyotas fabrik levererat överenskommen kvalité. Naturligtvis kan GM inte kontrollera varenda leverans.
Men som drabbad konsument ska du klaga hos DIN leverantör dvs GM eller Toyota.
Bra timing att från GM(läs inhemsk amerikansk industri) att sparka mot utländska bolag. GM, ta hand om er skit först! Om nu underleverantören inte levererat till uppsatta normer tror jag att man kontaktar underleverantören och påbörjar en förhandling om ersättning/fullgjord leverans inte går ut i pressen som en annan media-hora? Bob lutz kanske ska påbörja en egen blogg och det här är sättet att få lite "marknadsföring"?
Men Sigge, det är ju inte Toyotas fabrik som gör delarna till Amerikanska GM bilar. Det är ju en av deras underleverantörer. Du har tydligen missuppfattat det hela, vilket även pressen gör ibland!
Akta er om ni har aktier i nåt företag... ni kan få skulden ;-)
PG...vet inte riktigt vilken artikel du läst men jag citerar ifrån denna "I det här fallet lägger vi skulden på en leverantör som delvis ägs av Toyota"...
Voivoi gm o va ja ha förstått så va de en amerikansk underleverantörsom tillverkade gaspedalerna åt toyota . De e så klart ett politiskt drag av amerikanaren luktar skit från början
GM får skylla sig själva om de köper dlar som produceras av underleverantörer till Toyota. För vilka krav ställer Toyota på delrna de beställer? Tja, det vet inte jag, men inte de helelr, för Toyota vet inget om kvalitet. Deras ena åtgärd är att köpa reklamplats och stå och flina som de inkompetenta individer de är.
Det är artikelförfattaren som påstår att GM chefen sagt att det rör sig om en fabrik som delvis ägs av Toyota. Det kan ju förhålla sig på det sättet, men det är knappast troligt. Visst kan företag ägas av samma aktieinnehavare, styrelserna kan även de blandas. Men fabrikerna är självständiga enheter med egna styrelser, och behöver därför inte automatiskt tillhöra Toyota.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.