Toyota stoppar försäljningen av Lexus LS 460 och Lexus LS 600h på grund av fel i styrsystemet.
I januari stoppade Toyota försäljningen av åtta modeller för att åtgärda ett problem med gaspedaler som kunde fastna.
Därefter stoppades försäljningen av Lexus GX 460 i april efter en larmrapport om att bilen kunde välta.
Nu stoppar Toyota ytterligare två av företagets bilar.
Elfel i flaggskepp
Den här gången omfattas åter igen modeller från Toyotas lyxbilsdivision Lexus.
Under förra veckan återkallades 11 500 Lexus LS 460 och Lexus LS 600h på grund av ett elfel i bilarnas styrsystem.
Enligt svenska Toyota har endast två bilar sålts i Sverige.
Modellerna är Lexus flaggskepp med priser som startar från 890 700 kronor.
Elfelet kan uppstå om föraren efter fullt rattutslag snabbt svänger tillbaka ratten till sin ursprungsposition.
Ratten kan då hamna snett.
Toyota uppger att problemet åtgärdas automatiskt efter några sekunder och att inga olyckor rapporterats.
Snabb reaktion
Bilarnas styrsystem ska nu omprogrammeras och Toyota meddelar att nya bilar från fabrik redan uppdaterats.
Innan bilar hos återförsäljare tagit del av uppdateringen stoppas försäljningen.
Toyota visar nu att företaget tagit till sig kritiken om långsamma åtgärder i samband med problemen med skenande bilar.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser och försäljningsstopp?
Därefter stoppades försäljningen av Lexus GX 460 i april efter en larmrapport om att bilen kunde välta.
Nu stoppar Toyota ytterligare två av företagets bilar.
Elfel i flaggskepp
Den här gången omfattas åter igen modeller från Toyotas lyxbilsdivision Lexus.
Under förra veckan återkallades 11 500 Lexus LS 460 och Lexus LS 600h på grund av ett elfel i bilarnas styrsystem.
Enligt svenska Toyota har endast två bilar sålts i Sverige.
Modellerna är Lexus flaggskepp med priser som startar från 890 700 kronor.
Elfelet kan uppstå om föraren efter fullt rattutslag snabbt svänger tillbaka ratten till sin ursprungsposition.
Ratten kan då hamna snett.
Toyota uppger att problemet åtgärdas automatiskt efter några sekunder och att inga olyckor rapporterats.
Snabb reaktion
Bilarnas styrsystem ska nu omprogrammeras och Toyota meddelar att nya bilar från fabrik redan uppdaterats.
Innan bilar hos återförsäljare tagit del av uppdateringen stoppas försäljningen.
Toyota visar nu att företaget tagit till sig kritiken om långsamma åtgärder i samband med problemen med skenande bilar.
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser och försäljningsstopp?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mycket bra av Toyota. Löst på 2 sek för kunden. Tänk om alla bilföretag vore lika bra som Toyota.
Finns det en enda Toyota idag som är riktig?
Håller med JARL. Andra biltillverkare hade inte gjort något åt detta bagatellfel.
Körde en ny Audi A3 för några dagar sedan, där ratten satt lite snett. Kul för kund, för den kommer förmodligen alltid göra det med tanke på hur Audi tar ansvar... Lite mer Toyota-tänk så är det löst.
Re: Toyota-kramarna
SNÄLLA, när skall ni inse att Toyota har STORA problem med kvalitet - och att som kund stoppa huvudet i sanden är bara till nackdel för Toyota. Kanske dags för er att lämna det sjunkande Toyota-skeppet istället?
HAUBITS77B: Alla tillverkare gör fel, skillnaden är att Toyota tar ansvar.
Att "ta ansvar" efter att man fått en offentlig utskällning av ett lands regering för att ha orsakt en mäng människors död - utan att göra något - är inte vad jag kallar för ansvar.
Däremot har Volvo och SAAB t.ex. gjort föredömmliga återkallelser, och med tanke på hur mycket SAAB har återkallat under åren så måste ju det bilmärket - enligt ditt resonemang vara världsledande inom kvalitet!!!!
Hur var det nu med kvalitetsbegreppet och den individuella upplevelsen av detta (minne som en guldfisk)? Om bra bemötande från en biltillverkare leder till att kunder stannar kvar trots fel och brister på produkterna - är inte det kvalitet? Att någon skall basunera ut vad kvalitet är är befängt. Det (i detta fallet) Toyota GÖR är att AGERA och tar hand om problemen. Det finns även goda exempel från aktuella Lamborghini som återkallar/GÖR/AGERAR eftersom de insett att det blir nöjda kunder.
Re: Archer
Jag har försökt förklara kvalitet för dig, och vill helst undvika att göra det igen. Kvalitet är mätbart. Ej subjektivt. Åk till närmaste järnhandlare och köp en vagnsbult för 5 spänn och en för 45 spänn. Sätt dig sedan i helgen och utöva våld mot de två. Den som tål mest stryk innan den går av har högst kvalitet - och oftast är det dyrare som håller högre kvalitet.
Du måste lida av något! Hållfasthet är en sak - upplevd kvalitet en helt annan. Du har inte tolkningsföreträde!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.